به گزارش خبرنگار آوای بیستون، محمدباقر خرمشاد معاون سیاسی وزیر کشور صبح امروز (سه شنبه) در دومین همایش بین المللی «افول آمریکا با رویکرد جهانی پساآمریکا» ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنگ تحمیلی، مدافع حرم و سلامت اظهار داشت: اگر امنیتی داریم و در این مکان گرد هم جمع شدیم مدیون از خود گذشتگی آنها هستیم. […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، محمدباقر خرمشاد معاون سیاسی وزیر کشور صبح امروز (سه شنبه) در دومین همایش بین المللی «افول آمریکا با رویکرد جهانی پساآمریکا» ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنگ تحمیلی، مدافع حرم و سلامت اظهار داشت: اگر امنیتی داریم و در این مکان گرد هم جمع شدیم مدیون از خود گذشتگی آنها هستیم.
وی عنوان کرد: چرا امروز از جهان پسا آمریکا سخن گفته می‌شود؟ چرا بیست سال قبل از چنین ادبیاتی استفاده نمی شد؟ آیا واژه پسا آمریکا ناظر بر افول قدرت آمریکا در عرصه بین الملل، یا عرصه داخلی خود یا هر دو است؟ رواج این واژه تا چه حد ناشی از ضعف و افول قدرت آمریکا و تا چه حد ناشی از ظهور قدرت‌های جدید مانند چین است؟ بحران‌های داخلی یا بحران کرونا یا بحران سیاسی در انتخابات آمریکا یا خروج آن‌ها از افغانستان تا چه میزان به ترویج واژه پسا آمریکا کمک کرده است؟
معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: شاید همه اینها باعث شده که در این همایش مقالات برتر ما این عناوین را داشته باشند که پاسخ به سوالاتی است که مطرح شد مانند دگردیسی قدرت در بیست و یکم، تاثیر ناکامی نظامی آمریکا در افغانستان بر اعتبار هژمونی آن، نقش تحولات افغانستان در افول آمریکا و… مجموعه این مقالات شاید به گونه ای پاسخی به پرسش ها باشند.
خرمشاد بیان کرد: با مراجعه به این مقالات، می‌توان به سلسله سوالاتی مانند اینکه «چرا اکثریت مردم جهان انتظار جهان پسا آمریکا را می کشند» و «چرا مردم از جهان پسا آمریکا استقبال می‌کنند»، پاسخ داد. شاید یکی از پاسخ‌ها این باشد که ستم آمریکا در چند سال اخیر عمیق و غیر قابل تحمل بوده و تعداد زیادی از کشورهای جهان را تحقیر کرده است.
وی افزود: از جمله این ستم‌ها، این است که امروز شاهد هستیم اقتصاد چندین کشور در سخت‌ترین شرایط ناشی از فشارهای خرد کننده قرار گرفته است. مانند سوریه، لبنان، ونزوئلا، ایران و …
خرمشاد اضافه کرد: چرا اقتصاد این کشورها با چند صد میلیون جمعیت تحت تاثیر فشار آمریکا به این سختی در آمده است؟ کثرت این ستم، جهان را مستعد استقبال از جهان پسا آمریکا می‌کند.
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: این سوال برای مردم ایران مطرح شده است که چرا علیرغم نشستن بر سر میز مذاکره، تحریم ها تشدید شد؟
وی تصریح کرد: در ادبیات ایرانیان این اقدام چیزی جز ستم نیست و همانند همان ستمی است که در دوران مصدق انجام گرفت. رجال آمریکایی باید از طوفان برخواسته از تحقیر ملت ها بترسند.
خرمشاد تاکید کرد: شورش ملت‌ها به دلیل فشار سخت و ناجوانمردانه آمریکا، سخت خواهد بود. شهادت سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی را به این ستم ها اضافه کنید. باید اذعان و تاکید کرد آه ملت ایران و مقاومت آنها تعیین کننده پایان این ظلم چند دهه ای خواهد بود.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند و بر تردیدهای خود غلبه کنند، تصمیم سخت بگیرند و به تعهدات خود بدون چون و چند عمل کنند. بخشی از این مباحث به صورت علمی در این همایش در پنل‌های هشت‌گانه به بحث گذاشته می‌شود.
معاون سیاسی وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: چیستی و ماهیت، ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهان پسا آمریکا، فضای سایبر در جهان پساآمریکا و سایر موارد امروز در پنل ها مورد بحث قرار خواهد گرفت.