آوای بیستون – گروه استان‌ها: در جریان سیلاب ۹۸ بیشترین خسارت‌ها ناشی از ورود حجم بالای سیلاب به درون شهرها بود که منجر به تخریب منازل، خسارت به جاده‌ها و اراضی شد؛ به دنبال این مسئله ساخت دیواره ساحلی شهرهای پلدختر و معمولان در دستور کار قرار گرفت. کار احداث دیواره ساحلی در شهر پلدختر […]

آوای بیستون – گروه استان‌ها: در جریان سیلاب ۹۸ بیشترین خسارت‌ها ناشی از ورود حجم بالای سیلاب به درون شهرها بود که منجر به تخریب منازل، خسارت به جاده‌ها و اراضی شد؛ به دنبال این مسئله ساخت دیواره ساحلی شهرهای پلدختر و معمولان در دستور کار قرار گرفت.

کار احداث دیواره ساحلی در شهر پلدختر تا بخش‌هایی از سوی مجموعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرایی شد و در بخش‌هایی نیز همچنان نیمه تمام باقی مانده است.

قریب به دو سال از وقوع سیلاب در استان لرستان می‌گذرد و شهرستانی که در جریان این سیلاب بیشترین آسیب را متحمل شد شهرستان پلدختر بود.

یکی از عوامل ایجاد خسارت به مردم و منازل مسکونی در شهر معمولان، تخریب دیواره ساحلی بود، پروژه‌ای که با گذشت دو سال هنوز احداث نشده تا مردم این منطقه در فصل بارندگی‌ها دوباره در هراس سیلاب و خسارت‌های ناشی از آن باشند.

پیش از برگزاری سفر هیئت دولت در قالب سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم کرد. در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود. برای پیگیری این گزارش‌ها لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را مطالعه کنید.

و اما با پایان یازدهمین سفر استانی دولت به لرستان، کار جمع‌بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه‌های متولی قرارگرفته، در این راستا در آوای بیستون نیز جمع‌بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت‌های نظام مسائل استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

همچنین به‌زودی پروژه این خبرگزاری در زمینه پیگیری مصوبات سفر دولت به لرستان در قالب یک پرونده ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. گزارش یا گزارش‌های جمع‌بندی سفر مبتنی بر نظام مسائل استان با نگاهی به گزارش‌های تولیدشده پیش از سفر بسته خواهد شد و پیش روی مخاطبان این خبرگزاری قرار خواهد گرفت.

آوای بیستون، قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان در قالب سلسله گزارش‌هایی «مطالبات مردم لرستان از دولت» را پیگیری و مطرح کرد، گزارش «نگاهی به مصائب سیل‌زدگان لرستان / داستان سیل اینجا هنوز تمام نشده» از جمله این گزارش‌ها بود که در آن بر ضرورت اختصاص اعتبار برای ادامه ساخت دیواره‌های ساحلی شهرهای پلدختر و معمولان تاکید شده بود.

قول نماینده رئیس جمهور برای ادامه دیواره‌های ساحلی

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده رئیس جمهور در جریان سفر دولت به لرستان راهی شهرستان پلدختر شد و در دیدار و بازدیدهای خود از پروژه‌های این شهرستان اظهار داشت: در این دیدارها از نزدیک با مسائل و مشکلات مردم شهرستان پلدختر آشنا شدم و توفیق تلاش و پیگیری در زمینه حل این مسائل حاصل شد.

وی افزود: در بازدیدهای به عمل آمده از پروژه‌های نیمه تمام سطح پلدختر مشخص شد با گذشت ۲ سال و ۹ ماه از سیل بخش عمده‌ای از مشکلات سیل زدگان این شهرستان برطرف نشده است.

نماینده رئیس جمهور در سفر به پلدختر گفت: دیواره ساحلی شهر پلدختر که امروز از آن بازدید شد به علت کمبود اعتبار فعالیت اجرایی آن متوقف شده که احداث امتداد آن ادامه می‌یابد.

اسماعیلی یادآور شد: بازدیدها و دیدارهای صورت گرفته به صورت گزارش به هیأت دولت تقدیم می‌شود تا بتوان بخش عمده‌ای از دغدغه‌ها و مشکلات مردم پلدختر را برطرف کرد.

وی هدف از سفر رئیس جمهور به استان لرستان را بررسی و کاهش مشکلات مردم دانست و افزود: دولت تلاش می‌کند بخش عمده‌ای از این مشکلات را با مشارکت مردم حل کند.

نماینده رئیس جمهور با اشاره به روند کند جبران خسارات سیلاب لرستان، تصریح کرد: شایسته بود روند بازسازی خسارات ناشی از سیل ۹۸ در پلدختر با سرعت بیشتری دنبال می‌شد.

اسماعیلی ادامه داد: دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی و انقلابی، تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت موجود به کار خواهد گرفت.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد برای احداث دیواره‌های ساحلی پلدختر و معمولان

حسن رضائیان فرماندار پلدختر در این رابطه اظهار داشت: پیمانکار پروژه دایک حفاظتی معمولان با گذشت حدود ۳۳ ماه از جریان سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ قادر به انجام تعهدات خود نشد و امروز به ویژه در شرایط بحران یکی از مشکلات پیش رو در شهرستان به ویژه برای مردم شهر این امر است.

وی تکمیل دیواره ساحلی شهر پلدختر را از مطالبات مردم و مشکلات این شهر دانست و افزود: شهردار و شورای شهر پلدختر تمام راهکارهای علمی و منطقی را برای جلوگیری از هر گونه بحران احتمالی در منطقه سازمانی‌های این شهر در بارندگی‌های اخیر به کار گیرند.

فرماندار پلدختر گفت: نقطه بحرانی شهر پلدختر انتهای دیواره ساحلی است که به خاطر احتمال نفوذ سیلاب، به طور مستمر باید رصد شود و متولیان امر در این زمینه آماده و پای کار باشند.

رضائیان افزود: در سفر وزیر معین به شهرستان پلدختر مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای دیواره‌های ساحلی شهر پلدختر و معمولان رقم خورد که از این مبلغ ۷۰ میلیارد تومان برای شهر پلدختر و۳۰ میلیارد تومان برای شهر معمولان در نظر گرفته شد.

وی افزود: دیواره حفاظتی گلزار شهدای شهر معمولان در حال ترانشه برداری است که چنانچه دیواره سنگی آن پیشرفت بیشتری داشته باشد سیلاب در این نقطه قابل کنترل است.