به گزارش آوای بیستون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی وزیر کشور در نشست مشترک سفرا در کشورهای همسایه با استانداران استان‌های مرزی کشور، گفت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران تعامل با همسایگان است. بررسی ها نشان می‌دهد حتی در دوران برجام و در اوج سیاست نگاه به اروپا، سهم مبادلات […]

به گزارش آوای بیستون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی وزیر کشور در نشست مشترک سفرا در کشورهای همسایه با استانداران استان‌های مرزی کشور، گفت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران تعامل با همسایگان است. بررسی ها نشان می‌دهد حتی در دوران برجام و در اوج سیاست نگاه به اروپا، سهم مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با این اتحادیه، کمتر از میزان مبادله با یکی از کشورهای همسایه بوده است.

وی با تشریح ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در ایران و همچنین بازارهایی که در آن سوی مرزهای کشور وجود دارد، افزود: با برنامه‌ریزی منسجم، هماهنگ و راهبردی، می‌توان حجم صادرات و میزان مبادلات اقتصادی با همسایگان را به میزان قابل قبولی رساند. این راهبرد مبتنی بر اولویت همسایگان، هم به اقتصاد ملی کمک می‌کند و هم موجب تقویت اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه سیاست همسایگی امروز در دنیا مورد توجه قرار دارد، گفت: دیپلماسی سازنده با جهان، اصل اساسی در سیاست خارجی ایران است، اما در این دیپلماسی، حتماً اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی، ابتدا همسایگان است. اولویت‌های بعدی سایر کشورهای اسلامی و در سطح بعدی کشورهای دوست در سایر مناطق هستند.

وحیدی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، افزود: اسناد بالادستی کشور نشان می‌دهد توجه و اولویت ایران به منطقه بوده است؛ هرچند این سیاست در گذشته آنچنان که باید و شاید مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تعامل با کشورهای منطقه موجب پیوندهای عمیق راهبردی با همسایگان خواهد شد و برقراری امنیت یکی از دستاوردهای مهم آن محسوب می‌شود.

وزیر کشور نشست استانداران مرزی با سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه را حائز اهمیت و راهبردی دانست و گفت: در راهبرد اول همسایگان، وزارت کشور به دنبال تقویت اقتصاد مرزی با محوریت بازارچه‌ها است و در این زمینه استانداران از اختیارات کامل برخوردار هستند تا پیشرفت پایدار مناطق مرزی، محقق شود.

وحیدی از استانداران خواست که مشاورانی برای خود انتخاب کنند که بتوانند، اقدامات و برنامه‌های آنان برای مبادلات اقتصادی با آن سوی مرزها را فراهم کنند و هر چه سریعتر یک طرح مشترک برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و ترانزیت کالا و خدمات با استان‌های مرزی و مجاور ماموریت کاری خود طراحی کنند.

وی در پایان گفت: پیوندهای راهبردی در منطقه از مسیر روابط اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های زیست محیطی، ترانزیتی و امنیتی به دست می‌آید.

گفتنی است در دومین روز از گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، وزیر کشور به همراه ۱۷ نفر از استانداران مرزی و همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، دیدگاه و نقطه نظرات خود در زمینه ارتقای همکاری‌ها با کشورهای همسایه را مطرح کردند.