به گزارش خبرنگار آوای بیستون، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سه شنبه شب در هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه که به میزبانی تهران در محل سالن اجلاس سران کشور برگزار شد، اظهار داشت: روند آستانه تنها پلتفرمی است که گام‌های لازم را برای حل بحران سوریه برداشته است. ما از سال ۲۰۱۹ […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سه شنبه شب در هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه که به میزبانی تهران در محل سالن اجلاس سران کشور برگزار شد، اظهار داشت: روند آستانه تنها پلتفرمی است که گام‌های لازم را برای حل بحران سوریه برداشته است. ما از سال ۲۰۱۹ اجازه ندادیم از برخی گروه‌ها استفاده ابزاری شود و اکنون هم به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهیم.
وی با بیان اینکه از روسیه و ایران انتظار داریم در این مبارزه در کنار ترکیه باشند، گفت: ما بر اجرای مفاد قبلی مذاکرات آستانه تاکید داریم. گروه‌های تروریستی در سوریه، مشکل ترکیه هستند. تروریسم تمامیت ارضی سوریه را هم تهدید می‌کند.
رئیس جمهور ترکیه بیان کرد: مبارزه ترکیه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی به شکل مداوم ادامه می‌یابد. این سازمان‌های ترورویستی باید ریشه کن شوند. در آینده منطقه ما جایی برای گروه‌های تروریستی تجزیه طلب وجود ندارد.
اردوغان تاکید کرد: ترکیه مرزهای جنوبی خود را از وجود گروه‌های تروریتستی پاک می‌کند. ما به مبارزه با تروریست‌ها ادامه می‌دهیم و امیدوار هستم که بحران سوریه به یک راه حل سیاسی برسد و رفع نیازهای مردم این کشور تداوم یابد.
وی با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه، تصریح کرد: این گروه‌ها با کسب حمایت خارجی به دنبال تجزیه خاک سوریه هستند و ما نمی‌توانیم در این زمینه سکوت کنیم.
رئیس جمهور ترکیه خطاب به روسای جمهور ایران و روسیه گفت: شما می‌گویید نگرانی ترکیه را درک می‌کنید که ما بابت آن از شما تشکر می‌کنیم ولی جملات به تنهایی درمان دردها نیست. گروه‌های تروریستی که نام بردم باید حداقل ۳۰ کیلومتر از مرزهای ترکیه دور شوند.
اردوغان تصریح کرد: ما از دوستان خود انتظار داریم صادقانه از فعالیت‌های ما در مبارزه با تروریسم حمایت کنند. تا کنون ۸ جلسه کمیته قانون اساسی سوریه برگزار شده است و موفقیت مذاکرات قانون اساسی به معنای موفقیت نشست آستانه است پس باید مذاکرات کمیته قانون اساسی را در یکی از مقرهای سازمان ملل برگزار کنیم.
رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: ما با هم روند آستانه را تاسیس کردیم ولی جلسات کمیته قانون اساسی تاکنون نتایج دلخواهی نداشته است و اگر این مذاکرات با موفقیت پیش رود، ما در واقع موفق می‌شویم.
اردوغان با بیان اینکه آرامش حاکم در ادلب بخاطر مذاکرات روند آستانه است و باید آتش بس در این مناطق حفظ شود تاکید کرد: ما نگرانی ایران و روسیه را درباره ادلب درک می‌کنیم. حدود ۴ میلیون آواره سوری در ترکیه هستند که باید زمینه بازگشت امن مردم سوریه به کشورشان فراهم شود. سازمان ملل هم باید کمک‌های خود به مردم سوریه را تداوم ببخشد زیرا این کمک‌ها در حال حاضر کافی نیست.
هدف ما رفع بحران و درگیری در سوریه است
به گزارش خبرنگار آوای بیستون، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست مطبوعاتی مشترک با روسای جمهور ایران و ترکیه که پس از برگزاری نشست کشورهای ضامن روند آستانه برگزار شد با اشاره به بررسی مسائل سوریه، اظهار داشت: هدف ما رفع بحران و درگیری در سوریه است. ما تاکید داریم که مبارزه با تروریسم باید ادامه یابد.
وی عنوان کرد: گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله داعش و پ ک ک، ی ه ک و … با یکدیگر تفاوتی ندارند و ما قبول نمی‌کنیم این گروه‌ها ابزاری باشد.
رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه مبارزه ما با تروریسم ادامه می‌یابد، گفت: از ایران و روسیه انتظار داریم در این مبارزه در کنار ما باشند. در این نشست ما روند اجرای توافقات قبلی را مرور کردیم. ما معتقدیم که گروه‌های تروریستی مشکل همه ماست به دلیل اینکه هدف آنها تجزیه سوریه است.
اردوغان تصریح کرد: ما تاکید کردیم که بحران سوریه از طریق سیاسی قابل حل است و راه حال‌ها را هم مرور کردیم. کمیته قانون اساسی باید به سرعت به نتیجه برسد و هر چه زودتر باید این مذاکرات ادامه یابد و به نتیجه برسد.
وی با تاکید بر اینکه قطعنامه شورای امنیت باید در این زمینه اجرا شود، گفت: هدف اصلی ما پایان دادن به تراژدی انسانی در سوریه است. شهروندان سوری در چادر زندگی می‌کنند. ما در حال ساخت خانه برای مردم در شمال سوریه هستیم.
رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: ما به وضعیت ۴ میلیون سوری در ادلب اشاره کردیم و اینکه آتش بس باید حفظ شود و توافقات قبلی باید کامل اجرا شود. مهاجران سوری باید با آرامش خاطر و در امنیت بتوانند به کشور خود بازگردند.
اردوغان خاطرنشان کرد: نزدیک به ۵۰۰ هزار سوری را به خاک خود بازگرداندیم و به تلاش خود در این زمینه ادامه می‌دهیم. نشست بعدی آستانه هم در روسیه برگزار می‌شود.