به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم سالروز بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه آغاز چهل و سومین سال انقلاب اسلامی ایران را تبریک عرض می کنم، گفت: چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی با رنگ و بوی جدیدی […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم سالروز بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه آغاز چهل و سومین سال انقلاب اسلامی ایران را تبریک عرض می کنم، گفت: چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی با رنگ و بوی جدیدی روزهای خود را آغاز کرده است. دورانی که به دلیل پروتکل های بهداشتی، مردم عاشق انقلاب و امام (ره) نتوانستند آن طور که مورد نظرشان بود به خیابان ها بیایند و احساسات پاک خود را نشان دهند.

رئیس جمهور بیان کرد: البته به صورت و شکل دیگر این حضور پرشور در سراسر کشور در جریان است. از جهات دیگر هم آغاز چهل و سومین سال انقلاب اسلامی با سال های قبل متفاوت است.

وی ادامه داد: امسال سال ۱۳۹۹ است و انقلاب ما هم در سال ۱۳۹۹ به پیروزی رسید؛ یک شباهت بسیار زیبا در این زمینه وجود دارد. البته سالی که انقلاب پیروز شد، سال ۱۳۹۹ هجری قمری بود و امسال سال ۱۳۹۹ هجری شمسی است.

روحانی تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه پایان قرن هستیم، لازم است به صد سال گذشته گذری زده شود. سال آینده یعنی سال ۱۴۰۰ پایان قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن پانزدهم هجری شمسی است. صد سال پیش یعنی در سال ۱۲۹۹ مردم ما رنج و مشکلات بعد از جنگ جهانی اول را پیش رو داشتند و قحطی، اختلافات و به هم ریختگی بسیار زیاد بود و از سوی دیگر یک قلدری به نام رضاخان در همان سال با کودتای خود امور کشور را در دست گرفت.

رئیس جمهور یادآور شد: سال ۱۲۹۹ با این شکل بسیار تأسف انگیز برای مردم ما و سلطه یک مستبد بر مردم شروع شده بود، البته این سلطه استبداد در پایان سال ۱۲۹۹ و در تاریخ سوم اسفندماه اتفاق افتاد.

وی اظهارداشت: امسال در حالی پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم که ملت ما در سال ۱۳۹۹ در یک جنگ بزرگ اقتصادی بعد از سه سال مقاومت در حال پیروزی است. البته در آن صد سال اتفاقات مهمی در جریان بود و آغاز آن قرن بعد از پیروزی مردم در انقلاب مشروطه بود اما در این قرن انقلابی بزرگ تر از انقلاب مشروطه یعنی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و مردم شاهد آن بودند.

روحانی تصریح کرد: مردم در آن صد سال دو کودتا را شاهد بودند؛ کودتای رضاخانی در سال ۱۲۹۹ و کودتای محمدرضا شاه هم در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ اتفاق افتاد. کودتای رضاخانی را انگلیسی‌ها و کودتای دیگر را آمریکایی‌ها بر مردم مسلط کردند.

رئیس جمهور اظهارداشت: در طول این صد سال ما شاهد دو جنگ جهانی بودیم که یک جنگ قبل از آغاز قرن چهاردهم و یک جنگ در سال ۱۳۲۰ اتفاق افتاد که ویرانی ها و مشکلات زیادی را برای مردم جهان پیش آورد. میلیون ها انسان به جهت جنگ جهانی از بین رفتند و خانه های بسیار زیادی ویران شد و آرزوهای فراوانی برباد رفت.

وی گفت: در طول قرن هم مردم ما شاهد دو جنگ بودند؛ جنگ تحمیلی هشت ساله یکی از این جنگ ها بود و ملت ما تنها و متکی بر خداوند بزرگ بود اما متجاوزان متکی به همه قدرت های بزرگ شرق و غرب بودند. در این سالها هم جنگ دیگری یعنی جنگ تحمیلی اقتصادی از سال ۹۷ تا امروز علیه کشورمان اعمال شده است.

روحانی ادامه داد: مردم ما سه سال در جنگ اقتصادی هستند و در جنگ تحمیلی ما به پیروزی بزرگی رسیدیم و در این جنگ هم به حول و قوه الهی به پیروزی خواهیم رسید. پایان شب ظلمانی و طلوع فجر صادق برای همه آگاهان مشهود است.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه مردم جهان در این روزها یک بدهکاری بزرگ به ملت ایران دارند. ملت بزرگ ایران اگر در برابر این مستبد کاخ سفید نایستاده بود و اگر با صبر و مقاومتش او را به شکست نکشانده بود و اگر تدبیر دولت منتخب مردم نبود و بعد از خروج ترامپ از برجام، ما هم از برجام خارج می شدیم به این معنا بود که پیروزی بدون زحمت و هزینه برای ترامپ می شد.

وی گفت: اگر ما بلافاصله از برجام خارج شده بودیم همه تحریم ها برگشته بود و توطئه بزرگ اسرائیل و آمریکا در صفحه تاریخ به ظهور و بروز خود رسیده بود اما مقاومت مردم و تدبیر دولت باعث شد که در این سه سال آقای ترامپ لگدمال شد.

روحانی بیان کرد: ترامپ یک بار در شورای امنیت و در سال ۹۷ و چند بار هم در سال ۹۹ شکست خورد و شکست و انزوای آمریکا در سازمان ملل در برابر ایران در تاریخ آمریکا و جهان بی‌نظیر بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: از سوی دیگر آنان در چند نوبت در دادگاه بین المللی لاهه در مقابل ایران شکست خوردند و حقوقدانان کشورمان در برابر آمریکا پیروز شدند و این دادگاه بین المللی لاهه بود که رأی علیه تحریم ترامپ داد.

وی تأکید کرد: آن کسی که ترامپ را سرنگون کرد، خدا بود و آن کسی که به ظاهر ترامپ را سرنگون کرد، ملت آگاه آمریکا بود اما نقش ملت و دولت ایران برای سرنگونی این مستبد بدون تردید تأثیرگذار بود و امروز دنیا به خاطر این امنیت، احساس قانون‌گرایی و ثبات به ملت بزرگ ایران مدیون است.

روحانی اظهارداشت: در انتخابات سال ۹۲ حدود ۷۳ درصد مردم در انتخابات مشارکت داشتند و در انتخابات سال ۹۶ هم بیش از ۷۳ درصد حضور یافتند که برای تاریخ بسیار مهم است که ۷۳ درصد مردم واجد شرایط پای صندوق های رأی آمدند.

رئیس جمهور گفت: مردم از منتخب خودشان می‌خواستند که تعامل سازنده با جهان را با عزت ادامه دهد و پیمان هایی را که در برابر دنیا ملت ایران متعهد شده است، پاس بدارد. مردم از منتخب خود می خواستند که با تعامل سازنده سایه جنگ و تحریم را از سر مردم دور کند و منتخب مردم به مردم وعده داده بود که هم اقتصاد شرایط بهتری خواهد داشت و هم قدرت هسته‌ای شرایط بهتری خواهد داشت به گونه ای که چرخ سانتریفیوژها بچرخد.

روحانی گفت: دولت منتخب مردم اعلام کرد که سانتریفیوژها بهتر خواهند چرخید و اقتصاد بهتر از گذشته به حرکت خود ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما امروز در برابر ملت ایران سرافرازیم که به تعامل سازنده، اعتدال و وعده‌هایی که به مردم دادیم، در چهار سال و نیم اول‌ به خوبی عمل کردیم.

وی هشت سال دولت تدبیر و امید را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: دوران ثبات، رشد و پیشرفت از ۹۲ تا ۹۶ یعنی چهار سال و نیم و دوره دوم، دوران جنگ تحمیلی در طول سه سال از ۱۳۹۷ تا پایان ۹۹ و ۶ ماهه پایان دولت که دوران بازآفرینی است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما تنها دولتی هستیم که بعد از جنگ تحمیلی، کار را با رکود تورمی آغاز کردیم. ما در سال ۹۲ تورمی حدود ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی که حدود ۷.۶ درصد بود، داشتیم.

روحانی افزود: دولت در طول سال‌های تلاشش در کنار مردم متوسط تورم در طول چهار سال و نیم اول ۱۰.۲درصد بود که در تاریخ کشور، کمتر سراغ داریم. در این مدت حدود دو سال تورم تک‌رقمی بود؛ یعنی سال‌های ۹۵ و ۹۶ و حتی ماه‌های اول سال ۹۷. درست است که در سال ۹۷ جنگ شروع شده اما همچنان تورم تک‌رقمی بود.

وی رشد اقتصادی در برخی از سال‌های دوران مسئولیتش را دو رقمی اعلام کرد و گفت: سال ۹۵ رشد اقتصادی ما بالای ۱۴ درصد که بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده را داشتیم؛ این یکی از افتخارات بی‌نظیر این دولت پس از انقلاب است که کشور را به اولین رشد اقتصادی جهان رساند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این مسئله بود که رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه‌ای را حرکت انداخت و در کنار ترامپ قرار گرفتند تا ایران را در حصر و محاصره کامل قرار دهند اما در طول چهار سال و نیم اول، رشد اقتصاد ما به طور متوسط ۴.۷ درصد بود و سال‌های ۹۳ تا ۹۶ در هر فصل نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۷۰۰هزار اشتغال خالص در کشور داشتیم.

روحانی تأکید کرد: ما هر کجا با هم بودیم و دست به دست هم دادیم و در کنار هم تلاش کردیم، خداوند هم پیروزی را نصیب ما ساخت. ما در شرایطی که دولت را آغاز کردیم، مذاکره نبود البته من به مذاکره هم افتخار می‌کنم. مذاکره چیز منفی نیست، جزو لوازم حکمرانی یک دولت در دولت مدرن است و مذاکره نه برای بحث امروز، بلکه ارث پیامبر بزرگ اسلام (ص) است.

وی افزود: پیامبر (ص) در دوران مختلف با دشمنان خود حرف زد، مذاکره کرد، پیمان بست و صلح کرد که نمونه بارز آن صلح هدیبیه است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما با مذاکره با دشمنان و راهی که پیامبر و امام مجتبی (ع) به ما آموختند، افتخار می‌کنیم اما آغاز راه ما از مذاکره نبود.

روحانی گفت: اولین مصوبه دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه بود یعنی ما با محیط‌زیست، سلامت مردم و زندگی ۲۰ میلیون نفر در غرب کشور کار را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: دومین مصوبه ما در دولت، رفع موانع تولید بود و آن زمان لایحه‌ای با دو فوریت تنظیم کردیم و به مجلس شورای اسلامی فرستادیم، البته چند ماه طول کشید که مجلس به آن رسیدگی کند.

رئیس‌‌‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای کمک به بخش خصوصی اظهار داشت: ما در کنار بخش خصوصی قرار گرفتیم. خصوصی‌سازی که امروز برخی به عنوان یک نقطه منفی تلقی می‌کنند، به عنوان افتخار این دولت است که آن را دنبال کرد. مقام معظم رهبری خصوصی‌سازی و سیاست‌های اصل ۴ قانون اساسی را انقلاب اقتصادی نامیدند.

روحانی در ادامه با اشاره به واگذار کردن بخشی از سهام دولت در بورس گفت: ما همواره به شرکت‌های دولتی اعلام کردیم که سهام خود را واگذار کرده، دست از تصدی‌گری بردارند و اقتصاد را به مردم واگذار کنند. بخش خصوصی بود که در این مدت چنین تحول بزرگی را در کشور ما به وجود آورد.

وی سیاست‌های اصولی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد را عامل موفقیت کشور در دوران فشار حداکثری اعلام کرد و گفت: راهنمایی‌های مقام معظم رهبری بود که توانست اقتصاد مقاومتی را در مسیر درست خود قرار دهد. اگرچه ما به دنبال تعامل سازنده با جهان و مذاکره بودیم، اما قبل از مذاکره در پی مبارزه با فساد بودیم.

رئیس‌جمهور افزود: تنها این دولت بود که تمام بخش‌های بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را منحل و بهای سنگینی نیز برای آن پرداخت کرد؛ بهای حیثیتی و آبرویی که همچنان عده‌ای از اقدام ما عصبانی هستند، می‌گویند و می‌نالند. همچنین ۳۰هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی صرف شد تا بتوانیم بدهی‌های مردم از این مؤسسات اعتباری غیرمجاز را پرداخت کنیم.

روحانی ادامه داد: ما بانک‌های نیروهای مسلح که برای همه ناشدنی بود را ادغام کردیم که این یکی از قدم‌های مهم دولت برای اصلاح نظام بانکی است.

وی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه طرح‌های زیربنایی گفت: ما در این دولت طرح‌های زیربنایی که اساس حرکت اقتصاد هستند را به سرانجام رساندیم. ما در این هفته که به مناسبت دهه فجر بود و طرح‌های بسیاری افتتاح شد، توانستیم پنجاهمین سد در این هشت سال را افتتاح کنیم. پیش از انقلاب اسلامی کل سدها ۱۹ سد بود، روز گذشته این تعداد به ۱۹۴ سد رسید و تا پایان این دولت، ۲۰۱ سد مخزنی کشور خواهد داشت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما روز گذشته چهل و چهارمین تصفیه‌خانه آب را نیز افتتاح کردیم که هفتاد و هشتمین تصفیه‌خانه فاضلاب بود. آنهایی که می‌پرسند که ما چرا به دولت رأی دادیم و رأی ما چه تأثیری داشت، باید به آنها بگوییم که اساس کار انتخاب است، هر کجا که مردم انتخاب خوب داشتند، ثمره آن را در سال‌های بعد دیدند؛ از ماست که بر ماست. اگر خوب انتخاب کنیم، آینده خوب داریم و اگر بد انتخاب کنیم، آینده بدی خواهیم داشت. در سایه این انتخاب بود که مردم باید بدانند قبل از سال ۹۲ کمتر از یک میلیون روستایی از آب آشامیدنی سالم استفاده می‌کردند و امروز این عدد به حدود ۹ میلیون رسیده و تا پایان دولت حدود ۱۰ میلیون می‌شود.

روحانی افزود: اینکه می‌گویند دولت چه کرده، باید بگوییم که دولت آب آشامیدنی سالم برای روستاییان را ۱۰برابر کرده است. همچنین دولت در طول این مدت، هر سال ۲.۵هزار مگاوات بر تولید برق کشور افزوده است. دولت برای روستاییان در حوزه آب، برق، گاز، بهداشت و ارتباطات، کاری انجام داده که کمتر نظیر آن را می‌توان دید. تنها ۱۴هزار روستای کشور تا قبل از این دولت دارای گاز و لوله‌کشی بودند و امروز این عدد به ۳۲ رسیده یعنی بیش از دو برابر.

وی اظهار داشت: در این دولت در کشاورزی و امنیت غذایی ۲۶ میلیون تن بر محصولات غذایی افزوده شده که این یک تحول بزرگ در کشور است. همچنین ۷۰۰۰ هکتار گلخانه امروز به حدود ۱۵هزار هکتار گلخانه رسیده و تا پایان دولت به بیش از سه برابر یعنی ۲۴هزار هکتار خواهد رسید.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در این دولت برای کانال‌کشی و زهکشی کانال آب برای زمین‌های کشاورزی و تبدیل زمین‌های دیم به زمین‌های آبی اقدامات فراوانی، انجام و در مجموع ۵۲۰ هزار هکتار زمین در کشور احیا شده است. علاوه بر این، ۲۹۵هزار هکتار در استان خوزستان و ایلام، ۷۸هزار هکتار در استان گلستان و ۷۷هزار هکتار در غرب کشور که ۵۰ هزار هکتار دیگر به آن اضافه خواهد شد و ۴۶هزار هکتار در دشت سیستان را احیاء کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر مردم در کنار منتخبان خود ایستاده‌اند، به دلیل این است که ما به نقطه مثبت در زندگی اجتماعی خود خواهیم رسید. دوران چهار سال و نیم اول دولت تدبیر و امید که شاهد یک انقلاب در بخش سلامت بودیم.

وی گفت: بخش سلامت ما در آغاز انقلاب اسلامی تنها ۵۶هزار تخت داشت و در آغاز دولت ما این عدد به ۱۱۱هزار رسیده بود، امروز این عدد به بیش از ۱۵۰هزار تخت رسیده است. در بخش تخت‌های ویژه از آغاز دولت تا امروز از ۵۰۰۰ تخت به بیش از ۱۵هزار تخت رسید.

رئیس‌جمهور، حرکت دولت در بخش سلامت و محیط‌زیست را مثبت ارزیابی کرد و گفت: من حرکت در این دو بخش را به انقلاب تعبیر می‌کنم. در این دو بخش یک انقلاب رخ داد. همچنین در حوزه ارتباطات شاهد یک انقلاب بزرگ بودیم. امروز جوانان ما در سایه افزایش پهنای باندی که دولت به وجود آورده، می‌توانند دارای شغل‌های مختلف و در مسیر دیجیتالی حرکت کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: پهنای باند در این دولت ۳۵ برابر شده است. تعداد افرادی که در فضای مجازی شاغل هستند، به ۵۰۰هزار نفر رسیده است. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان که تحول و انقلاب بزرگ دیگری در کشور ما هستند، از ۵۵ شرکت به ۵۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان رسیده‌ است. علاوه بر این، تحولات و انقلاب‌های عظیمی در حوزه ریل، جاده و دیگر عرصه‌ها انجام شده است.

وی چهار سال و نیم اول دولت تدبیر و امید را دوران همراه با توسعه، افتخار و پیشرفت توصیف کرد و گفت: ما در آن سال‌ها توانستیم تورم را از بین ببریم و اینجا از همه رسانه‌ها می‌خواهیم به تاریخ و مردان خدای ناکرده خیانت نکنند و واقعیت‌ها را بگویند.

رئیس‌جمهور با اشاره به فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران گفت: ما از سال ۹۷ وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی شدیم، بنابراین مقایسه سال‌های بعد از ۱۳۹۷ با آن چهار سال قبل و سال‌های قبل از آن، مقایسه نادرستی است.

وی گفت: مردم عزیز ما بدانند صادرات نفتی ما در سال۸۹، ۹۰ میلیارد دلار و در برخی سال‌ها مانند سال ۱۳۹۰ حدود ۱۲۰ میلیارد دلار بوده اما در این دولت در سال ۹۴ و به دلیل فشاری که بر کشور وارد شد، کل درآمد نفتی کشور ۳۱ میلیارد دلار بود. در بدترین شرایط دولت قبل، درآمد نفتی ۶۸ میلیون دلار بود اما در بهترین شرایط این دولت یعنی سال ۹۶ درآمد ما تنها ۶۵ میلیارد دلار بود؛ به معنای آنکه بهترین سال ما از بدترین سال دولت قبل کمتر بود.

رئیس‌جمهور افزود: ما یک افتخار ۶۰ ساله داریم یعنی ۶۰ سال پیش در زمان دکتر مصدق، صادرات غیرنفتی بر صادرات نفت پیشی داشت و در این دولت شاهد پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر صادرات نفت بودیم. امسال نیز با همه سختی‌ها و مشکلات تا امروز حدود ۳۰هزار میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم.

روحانی ادامه داد: در این یک سال آخر فشارهای مضاعفی روی دوش مردم قرار گرفت و در کنار تحریم سخت و جنگ اقتصادی، ما با شیوع یک ویروس عالم‌گیر مواجه و دچار مشکلاتی شدیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا و به جهت بسته شدن مرزها صادرات غیرنفتی ما تقریبا متوقف شد، گفت: همچنین صادرات نفتی ما کم بود و به علت این بیماری کمتر هم شد. اساسا در دنیا فروش نفت و قیمت آن یک مرتبه کاهش یافت.  

روحانی ادامه داد: در شرایط کرونا مردم ما روی پای خودشان ایستادند با آنکه کشور در تحریم بود. کشاورزان و تولیدکنندگان ما در زمینه مواد غذایی تلاش بسیار زیادی کردند و همچنین در زمینه تولید مواد بهداشتی هم کشور ما کاملا روی پای خودش ایستاد. در همه آنچه بیمارستان ها و شرکت های دانش بنیان ما نیاز داشتند، کاملا روی پای خود ایستادیم.

وی بیان کرد: فرزندان جوان و تحصیلکرده این مرز و بوم اقلام بهداشتی چون ماسک N۹۵ را تولید کردند. هیچ گاه مردم برای مواد غذایی صف نبستند و برای مواد بهداشتی دچار مشکل نشدند و هیچ بیماری برای تخت بیمارستانی در چمن بیرون بیمارستان و در خیابان و یا داخل آمبولانس معطل نماند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این کار عظیم و بزرگی بود که توسط ملت عزیز ما انجام شد. تحریم، کرونا، فشار رسانه ای، جنگ روانی و تهدیدات نظامی در یک سال گذشته ما را تهدید کرد اما ملت ما ایستادند و مقاومت کردند و خدا را شکر از خطر بزرگ کرونا عبور کردیم، اگر چه هنوز راه درازی پیش رو داریم.

روحانی گفت: ما به بهترین شکل توانستیم از موج اول، دوم و سوم کرونا عبور کنیم. روز گذشته واکسیناسیون در کشورمان آغاز شد و من خوشحالم که یکی از مسئولان بزرگ در بهداشت و درمان فرزند خود را برای واکسیناسیون در اختیار گذاشت تا به مردم اعتماد دهد و حرف های ناروایی را که زده می شد، بشکند.

وی اظهارداشت: اگر چیزی در این کشور وارد می شود و مذاکره ای صورت می گیرد و یا پیمانی بسته می شود، در چارچوب مصالح ملی است و کسی تصور دیگری در ذهنش نباشد. ما در جنگ کرونا ان شاءالله پیروز نهایی خواهیم بود و در سال آینده واکسن های داخلی ما در بازار در دسترس مردم خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: بنده بسیار امیدوارم که در پایان دولتم با مهار کامل این ویروس مواجه شویم. دوران تحریم حداکثری و جنگ اقتصادی تمام شد و دیگر جنگ نیست و همه فهمیدند که فشار حداکثری شکست خورده است اما برای رسیدن به پیروزی نهایی هنوز نیاز به صبر و مقاومت است.

روحانی تأکید کرد: بنده در مقابل ملت ایران سر فرود می آورم به دلیل آنکه در این سه سال جنگ اقتصادی صبر و مقاومت بسیار زیادی کردند و در مقابل انواع توطئه ها ایستادند و ذهن آگاهی در برابر رسانه های مخرب بیگانه داشتند. سه سال است که می خواهند ترامپ را تطهیر کنند و توطئه و جنایت ترامپ را به عنوان ناکارآمدی دولت نام ببرند که در جهان رسوا شدند و رسواتر هم خواهند شد.

وی اظهارداشت: این دولت با بزرگترین طرح ها در این روزهای پایانی کار خود را در مرداد ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رساند. این دولت به حول و قوه الهی با تمام توان در تلاش است تا یک انتخاب شکوهمند را در خرداد سال آینده شاهد باشیم.

رئیس جمهور گفت: مردم بزرگ ایران! یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی توسط امام راحل، تأسیس جمهوریت در این کشور در کنار اسلامیت بود. امام (ره) جمهوریت را تأسیس کرد و به ما یاد داد که باید پای صندوق رأی بروید و ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب به ما یاد داد که پای صندوق رأی باشیم و به ما آموخت که در هر مسئله مهمی با انتخاب خود سرنوشتمان را تعیین کنیم. او تأسیس گر بود و ادامه دهنده این راه هم مقام معظم رهبری است.

روحانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در همه انتخابات تأکید فرمودند که انتخاب منتخب بسیار مهم است اما مسئله مهمتر مشارکت است و عین این کلمات را چند روز پیش که در محضر ایشان بودم، یک بار دیگر تکرار کردند. مقام معظم رهبری فرمودند که مشارکت اهم است و انتخاب درست مهم است و همه ما باید به فکر مشارکت حداکثری باشیم و یک انتخابات شکوهمند، سالم، رقابتی را شاهد باشیم به گونه ای که همه احساس کنند در انتخابات هستند و حضور دارند.

وی ادامه داد: ما باز هم هفتاد و چند درصد مشارکت را می خواهیم، ۷۳ درصد مشارکت و ان شاءالله بیشتر از آن را می خواهیم و چه اشکالی دارد که میزان مشارکت ۷۵ درصد باشد و مردم حماسه های جدید را در ماه های پیش رو بیافرینند.

رئیس جمهور گفت: اما در عین حال در این ماه های پایانی طرح هایی به افتتاح خواهد رسید که در تاریخ کشور ما کم نظیر یا بی نظیر است. ما اولین گام را برای احیای شرق کشور داشتیم. از خلیج فارس و دریای عمان، آب به قلب کویر تا سیرجان افتتاح شد. ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شد و آب خلیج فارس و دریای عمان به سیرجان رسید و این طرح باید ادامه یابد و از سیرجان به مس سرچشمه برود.  

روحانی ادامه داد: ان شاءالله در همین دولت آغاز عملیات آب از جنوب به اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی را آغاز خواهیم کرد و همه مطالعات و برنامه ریزی در این زمینه انجام شده و کارهای مقدماتی آن آماده است. این کار بزرگ دولت یعنی ریل گذاری برای دولت آینده از کارهای مهم و بی نظیر در تاریخ ایران است.

وی گفت: در ماه های آینده طرح احیای دریاچه ارومیه به بهره برداری خواهد رسید و این وعده ای که از روز اول داده بودیم محقق خواهد شد. استراتژی ترین طرح انرژی تاریخ ایران در ماه های آینده افتتاح خواهد شد مبنی بر اینکه خط نفت لوله از گوره تا جاسک و از بوشهر تا هرمزگان افتتاح می شود و این خط لوله هزار کیلومتر است و همه کارهای آن به دست ایرانیان انجام شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: بنده به وزارت نفت به دلیل این کار تبریک می گویم به این دلیل که گاز ما را از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز به هزار میلیون متر مکعب در روز رساند و همچنین بنزین ما را از ۵۶ میلیون لیتر در روز به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رساند. همچنین ما را در نفت، گاز و گازوئیل خودکفا کرد.

روحانی اظهارداشت: دست کشاورزان را می بوسم که ما را در زمینه گندم خودکفا کردند و تحولی بزرگ در شکر، برنج، بخش محصولات زراعی مربوط به روغن انجام شد. همچنین به کارگرانی که ریل ما را از ۱۰ هزار کیلومتر به ۱۴ هزار کیلومتر رساندند، تقدیر و تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: دست هنرمندی را که راه های روستایی کشور را از ۱۱۱ هزار به ۱۱۵ هزار رساندند، می بوسم. همچنین دستان پرمهر کسانی را که توانستند در زمینه ترانزیت کارهای بزرگی انجام دهند، می بوسم. راه آهن ما را به افغانستان رساندند و ان شاءالله بخش اعظم راه آهن بندر چابهار به زاهدان افتتاح خواهد شد و همچنین اتصال راه آهن جنوب ما به دریای خزر از طریق رشت به بندر انزلی انجام خواهد شد و دهها طرح مهم دیگر در این کشور و بخش های گوناگون افتتاح می شود.

رئیس جمهور گفت: بنده همچنان از مردم بزرگوار ایران در این ایام جشن ملی طلب عفو می کنم اگر در این هفت سال و نیم در بخش هایی از اداره کشور نتوانستیم آن چنان که شایسته ملت بزرگ ایران بوده است کاری انجام دهیم.

روحانی تأکید کرد: بنده به مردم می گویم که اگر توطئه خارجی نبود و توطئه صهیونیست ها و تندروهای آمریکا و ارتجاع منطقه نبود، اگر جنگ تحمیلی نبود، امروز شرایط خیلی بهتر را در ایران شاهد بودیم و ما به همه آرزوهایمان دست یافته بودیم.

وی اظهارداشت: مردم بزرگ ایران راهی برای ما وجود ندارد جز روزآمدی و کارآمدی. دین داری و انقلابی گری مان را باید روزآمد کنیم و تلاش و حکمرانی مان را باید کارآمد کنیم و بدانیم که با روزآمدی و کارآمدی می توانیم در برابر همه توطئه ها بایستیم و به پیروزی دست یابیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: تردیدی ندارم که سال های پیش رو سال های بهتری برای مردم ایران خواهد بود، چرا که تا پایان این دولت ما ارزش پتروشیمی را از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار  و از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رساند و راه برای دولت بعد و ریل گذاری دولت آینده انجام شده است.

روحانی گفت: همچنین در زمینه تحولات نفت و گاز کارهای عمده انجام شده است و مردم تا این حد بدانند که نفت ما در همان مقداری است که انقلاب آغاز شده بود، یعنی همان مقدار که مصرف کردیم، الان کشف کردیم و همچنین گاز ما نسبت به اول انقلاب به هفت برابر رسیده است و امروز بزرگترین تولیدکننده و بزرگترین کشوری هستیم که دارای عظیم ترین مخزن گاز در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: انقلاب ما را در مسیر صحیح، پیروزی و موفقیت قرار داده است و می تواند ما را به اوج جایگاهی برساند که مراد و مطلوب مردم است. امام (ره) در سایه سرمایه اجتماعی و معنوی انقلاب را پیروز کرد و تکیه رژیم گذشته بر سرمایه امنیتی، نظامی و قدرت های خارجی بود اما امام (ره) نه به قدرت های خارجی اعتنا داشت و نه به زرادخانه ها. تکیه او بر مردم و سرمایه اجتماعی بود به این معنا که همه در کنار هم بودند و این سرمایه بزرگی است که می تواند ما را پیروز کند.

روحانی تصریح کرد: همه طراحی دشمنان این است که ما را از این سرمایه محروم و مردم را از دولت با دروغ، تهمت، بدزبانی، سخنان ناروا جدا کنند اما امام (ره) در سایه سرمایه معنوی یعنی سرمایه فرهنگی، اخلاق و ایمان ما را به پیروزی رساند.

رئیس جمهور اظهارداشت: ما امروز از لحاظ اقتصادی، علمی و نظامی قدرتمند و توانمند هستیم و مردم ما می دانند که بزرگترین قدرت پدافندی کشور در این دولت ایجاد شد. از اس ۳۰۰ که وارد کشور شد تا سامانه سوم خرداد، سامانه ۱۵ خرداد تا باور ۳۷۳ از جمله اقدامات مهم انجام شده است.

وی تأکید کرد: امروز بزرگترین قدرت پدافند هوایی و موشکی هستیم و بزرگترین قدرت را در زمینه رادار و دریایی داریم. کروز دریایی را از ۳۰۰ کیلومتر به هزار کیلومتر و کروز هواپایه را به ۱۵۰۰ کیلومتر رساندیم اما همه این قدرت ها باید در برابر قدرت اصلی یعنی سرمایه اجتماعی و فرهنگی و معنوی باشد و بدانیم که با این دو سرمایه بزرگ امام (ره) ما را پیروز کرد و تا زمانی که این دو سرمایه را داریم، ملت ما شکست نخواهد خورد و به پیروزی نهایی دست خواهد یافت.

روحانی خاطرنشان کرد: ما آماده ایم به تعهدات خود در برجام در روزی که ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، عمل کنیم و راه دیگری برای منطقه و دنیا وجود ندارد و حتما مسیر سیاسی، راه توافق دنیا با ایران است و ان شاءالله در این مسیر موفق خواهیم بود.