آوای بیستون – گروه استان‌ها: اولین نکته‌ای که پیرامون سفر هیأت دولت به استان یزد و ارائه مطالبات استان، در بخش فرهنگ و هنر بود و استاندار یزد نیز این خبر را در جمع هنرمندان اعلام کرد. مهران فاطمی از تخصیص ۱۰۰ میلیارد اعتبار برای اتمام طرح‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده و اعلام […]

آوای بیستون – گروه استان‌ها: اولین نکته‌ای که پیرامون سفر هیأت دولت به استان یزد و ارائه مطالبات استان، در بخش فرهنگ و هنر بود و استاندار یزد نیز این خبر را در جمع هنرمندان اعلام کرد.

مهران فاطمی از تخصیص ۱۰۰ میلیارد اعتبار برای اتمام طرح‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده و اعلام کرده که با این اعتبار، مجتمع‌ها و سالن‌های فرهنگی و هنری نیمه تمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که در فهرست پیش مصوبات سفر رئیس جمهور اعلام شده، تکمیل خواهد شد.

درخشش هنرمندان یزد از فضاهای محدود و فرسوده

این خبر در شرایطی که استان فرهنگی و هنری یزد در این حوزه در حال ترقی است و شاهد درخشش هنرمندان یزدی در سطح ملی و بین المللی هستیم و این تلاش‌ها در همین فضاهای محدود و فرسوده به ثمر رسیده است، نویدبخش آینده‌ای درخشان است و چراغی را در دل هنرمندان روشن کرد.

آنها عقیده دارند با توجه به رویکرد «مهران فاطمی» استاندار جدید به حوزه فرهنگ و هنر، در سفر هیأت دولت به استان، این قول محقق شود و زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، هم برای هنرمندان و هم برای مخاطبان تقویت شود.

وضعیت زیرساخت‌های فرهنگی هنری یزد این روزها بسیار بد است، در کنار کمبودهای بسیار، فرسودگی و از بین رفتن تأسیسات و تجهیزات، بسیاری از سالن‌های نمایش استان را با مشکلات جدی مواجه کرده و در آینده نزدیک غیرقابل استفاده خواهد کرد.

طرح‌های فرهنگی در آستانه افتتاح خاک می‌خورند

از طرفی دیگر برخی از طرح‌های مهم فرهنگی و هنری مرکز استان که شاهد بیشترین رویدادهای این حوزه است، با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی خاک می‌خورند و کسانی که خاک صحنه را می‌خورند باید در سالن‌های فرسوده و غیراستاندارد تمرین و اجرا کنند و این موضوع، هم تعداد برنامه‌ها و هم تعداد مخاطبان را کاهش خواهد داد.

این از وضعیت سالن‌های نمایش یزد؛ و اما استان یزد با این همه پیشینه فرهنگی، تنها ۲ پردیس سینمایی در مرکز استان دارد و در شهرستان‌ها هم سالن‌های نمایش غیراستاندارد با کمترین تجهیزات به محل اکران فیلم‌ها تبدیل شده است که در واقع می‌توان گفت مخاطب ندارند چرا که رغبتی برای اکران فیلم‌های روز در شهرستان‌ها با توجه به محدود بودن تعداد مخاطبان وجود ندارد.

پردیس‌های سینمایی موجود هم نه کافی است و نه توزیع مناسبی دارد به طوری که پوشش جمعیتی آنها خوب نیست.

از سینما هم به عنوان زیرساخت‌های فرهنگی و بگذریم، کمبودها در این حوزه هنوز به چشم می‌آید.

ایجاد شهرک چاپ مطالبه جدی چاپخانه‌داران یزد

صنعت چاپ هم به عنوان یکی از بخش‌های مهم رویدادهای فرهنگی مهم مغفول مانده است. بسیاری از کارهای چاپی استان به دلیل همین کمبودها و عدم انسجام بخشی به ظرفیت‌های این بخش، به خارج از استان هدایت می‌شود در حالی که ایجاد شهرک چاپ، مطالبه جدی چاپخانه‌داران برای تقویت این صنعت و تمرکزگرایی برای ارائه خدمات بهتر است، خواسته‌ای که سال‌ها مطرح شده اما جامه عمل پوشانده نشده است.

کمبود فضای فرهنگی و هنری در همه بخش‌ها احساس می‌شود. بسیاری از مراکز فرهنگی استان در فضاهای استیجاری و غیراستاندارد مستقر هستند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضای مناسبی برای استقرار آنها ندارد. از جمله می‌توان به مؤسسات قرآنی اشاره کرد که هر سال باید جابجا شوند و بخشی از مخاطبان خود را به دلیل این جابجایی از دست بدهند.

تشویق دانش آموزان به مهارت‌آموزی در شرایط نامناسب آموزشگاه‌های هنری و فنی

این کمبود فضا شامل حال هنرجویان هنرستان‌های استان هم می‌شود. در شرایطی که مسئولان مرتب از ضرورت مهارت آموزی و دور کردن دانش آموزان از تحصیلات آکادمیک حرف می‌زنند و آنها را به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای اشتغالزایی بهتر تشویق می‌کنند، زیرساخت‌های آموزشی فرهنگی و هنری استان هم وضعیت نامناسبی دارد.

هنرستان‌های استان به طور عمده استیجاری بوده و در فضاهای محدودی مستقر هستند که امکان افزایش ظرفیت و افزایش رشته را از آنها سلب می‌کند از طرفی هر روز تقاضا برای تحصیل در هنرستان‌ها در حال افزایش است.

از مطالبات همه اقشار که بگذریم، خبرنگاران هم به عنوان بخشی از فعالان فرهنگی استان، مطالباتی دارند، مدت‌ها است که طرح ایجاد مجتمع رسانه‌ای و ایجاد فرهنگسرا از سوی آنها مطرح است. با همه تلاش‌های صورت گرفته، تنها میدانی به نام شهدای خبرنگار در شهر یزد نامگذاری شد و قرار است بوستانی هم به این نام ایجاد شود که زمان تحقق آن مشخص نیست. آنها انتظار دارند به عنوان بخشی از جامعه فرهنگی، مورد توجه دولت قرار گیرند و از خدمات و زیرساخت‌های مناسب برخوردار شوند تا با طیب خاطر، مطالبات مردم را دنبال کنند. از مطالبات همه اقشار که بگذریم، خبرنگاران هم به عنوان بخشی از فعالان فرهنگی استان، مطالباتی دارند، مدت‌ها است که طرح ایجاد مجتمع رسانه‌ای و ایجاد فرهنگسرا از سوی آنها مطرح است. با همه تلاش‌های صورت گرفته، تنها میدانی به نام شهدای خبرنگار در شهر یزد نامگذاری شد و قرار است بوستانی هم به این نام ایجاد شود که زمان تحقق آن مشخص نیست. آنها انتظار دارند به عنوان بخشی از جامعه فرهنگی، مورد توجه دولت قرار گیرند و از خدمات و زیرساخت‌های مناسب برخوردار شوند تا با طیب خاطر، مطالبات مردم را دنبال کنند

همه این موارد مطالباتی است که مردم یزد به عنوان مردمی هنرمند و هنردوست از دولت جدید انتظار دارند و امیدوارند که در سفر هیأت دولت به استان مورد توجه قرار گرفته و برای رفع آن بودجه‌های مناسبی اختصاص یابد.

قول استاندار یزد برای اختصاص ۱۰۰ میلیارد اعتبار به طرح‌های فرهنگی و هنری یزد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این باره در گفتگو با خبرنگار آوای بیستون با اشاره به قول استاندار یزد برای اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام طرح‌های فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر هیأت دولت به استان یزد اظهار داشت: ۲ پروژه نیمه تمام فرهنگی هنری شامل تالار مرکزی و فاز دوم مجتمع امام علی (ع) در مرکز استان با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی که بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال از شروع عملیات اجرایی آنها می‌گذرد، از جمله زیرساخت‌هایی است که امید است با تخصیص این اعتبارات در سفر، تکمیل شود و بخشی از نیاز استان را تأمین کند.

مجید جوادیان‌زاده بیان کرد: این مجموعه‌ها دارای سالن‌های چند منظوره و گالری‌هایی هستند که بخشی از کمبودهای زیرساختی فرهنگی و هنری مرکز استان را تأمین می‌کنند و برای تکمیل این ۲ طرح، نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی، از دیگر طرح‌های نیمه تمام فرهنگی و هنری استان به مجتمع فرهنگی هنری مروست آن هم با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد اشاره کرد و افزود: این طرح برای تکمیل به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، کمبود سالن نمایش، پلاتو تئاتر و سایر فضاهای نمایشی را تائید کرد و اظهار داشت: حتی فضاهای موجود هم مطابق با استانداردهای جدیدتری که در دیگر شهرهای کشور استفاده می‌شود، نیست، تعداد نگارخانه‌ها کم است و این در حالی که تعداد هنرجویان تجسمی رو به افزایش است و برای ارائه و فروش آثارشان به گالری و نگارخانه نیاز دارند.

جوادیان‌زاده، فرسودگی فضاهای فرهنگی و هنری استان را مورد توجه قرار داد و گفت: فرسودگی فضاها به ویژه در مرکز استان که بیشترین رویدادها در آن رخ می‌دهد، به دلیل استفاده مکرر فرسوده شده و سیستم‌های صوت و نور و سیستم‌های امنیتی و حفاظتی مانند سیستم اطفای حریق آنها نیاز به تعمیر و به‌روز رسانی دارد.

جوادیان زاده یادآور شد: این در حالی است که بسیاری از این فضاها در کنار استفاده هنرمندان، به دلیل کمبود زیرساخت، از سوی ارگان‌های مختلف هم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد بنابراین باید اعتبار مناسبی برای مرمت به این فضاها اختصاص یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، درباره ظرفیت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان ادامه داد: در حال حاضر چهار سالن نمایش دولتی و یک سالن خصوصی، یک مجتمع فرهنگی هنری، یک نگارخانه و گنجینه فرهنگ و هنر در استان دایر است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات هنرجویان هنرستان‌ها و گلایه‌های به حق آنها درباره فضاهای نامناسب آموزشی، این مهم را نیز یکی از نیازهای فرهنگی و هنری استان برشمرد.

استقرار معدود هنرستان‌های هنرهای زیبای استان یزد در فضاهای استیجاری

جوادیان‌زاده ادامه داد: استان یزد دارای چهار هنرستان در مرکز و شهرستان‌های میبد و اردکان است که با توجه به گسترش علاقمندان به هنرهای زیبا، دچار کمبود فضا است و عمده آنها در فضاهای استیجاری و کوچک و نامناسب قرار دارند.

وی عنوان کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان یزد مجوز افزایش رشته و ظرفیت پذیرش هنرجو را از ما سلب کرده است چرا که فضای مناسب در اختیار نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، مشکلات مربوط به کمبود ساختمان برای فعالان فرهنگی و هنری را مشمول سایر بخش‌ها از جمله مؤسسات قرآنی نیز دانست و افزود: مؤسسات قرآنی به حمایت‌هایی برای استقرار و ارائه خدمات قرآنی نیاز دارند که در گذشته وجود داشته اما در حال حاضر متوقف شده است. مؤسسات قرآنی به حمایت‌هایی برای استقرار و ارائه خدمات قرآنی نیاز دارند که در گذشته وجود داشته اما در حال حاضر متوقف شده است

به گفته این مسئول، این کمبود فضا در حوزه مطبوعات هم ملموس است. مدت‌ها است که اهالی رسانه استان متقاضی ساخت پهنه رسانه‌ای در قالب مجتمع یا فرهنگسرا برای استقرار دفاتر رسانه‌ها و پرهیز از واگرایی هستند که این خواسته هم با توجه به مشکلات مالی محقق نشده و باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد درباره وضعیت سینماهای استان نیز بیان کرد: هر چند دولت برای ساخت سینما ورود نمی‌کند اما ظرفیت حمایت از بخش خصوصی را دارد. با این حال استان به تعداد بیشتری پردیس‌های سینمایی نیاز دارد.

وی این گلایه که توزیع سینماها حتی در مرکز و سایر شهرهای استان مناسب نیست، به حق است را نیز تائید و اظهار امیدواری کرد: در قالب مصوبات سفر هیأت دولت به استان یزد، مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در این بخش در نظر گرفته شود.

جوادیان‌زاده همچنین وضعیت سالن‌هایی که در شهرستان‌ها به عنوان سینما مورد بهره برداری قرار می‌گیرد را مناسب نمی‌داند.

نیاز به فضا برای انسجام امور چاپی در یزد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد درباره مطالبات صنعتگران چاپ استان و تقاضای آنها برای ایجاد پهنه چاپ در استان را نیز به حق دانست و افزود: این ظرفیت برای استان وجود دارد چرا که استان در حال حاضر از سیستم‌های چاپی خوبی برخوردار است و به رغم برخی اظهارنظرها، بخشی از کارهای چاپ کشور در یزد انجام می‌شود اما فضایی برای انسجام بخشی این صنعت در استان نیاز است.

فرهنگ و هنر و ادب در یزد، گستره جمعیتی بسیاری را شامل می‌شود که این جمعیت، در انتظار تصمیم دولتمردان و مصوبات خوب آنها در سفر قریب‌الوقوع به استان یزد هستند.