به گزارش خبرنگار آوای بیستون، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب‌های کشور اظهار داشت: درباره تالاب‌ها مهم‌ترین موضوعی که دنبال می‌کنیم این است که حق آبه تالاب‌ها طبق سند آب پویا برایشان تامین شود، البته در […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب‌های کشور اظهار داشت: درباره تالاب‌ها مهم‌ترین موضوعی که دنبال می‌کنیم این است که حق آبه تالاب‌ها طبق سند آب پویا برایشان تامین شود، البته در برخی از نقاط کشور به خاطر خشکسالی‌ها ممکن است امکان تامین آب مانند شرایط نرمال فراهم نباشد، اما حق آبه‌ها را متناسب با سهم محیط زیست و این تالاب‌ها رها سازی می‌کنیم.
وی عنوان کرد: بعضاً برداشت‌های غیرمجازی اتفاق می‌افتد و کشت‌های غیرقانونی در مسیر تالاب‌ها رخ می‌دهد که باید پیگیری شود تا حق محیط زیست ضایع نشود.
وزیر نیرو در رابطه با اینکه گفته شده برای خانه‌های خالی قرار است قبوض آب و برق با تعرفه بیشتر صادر شود، تصریح کرد: ما منتظر تصویب آیین نامه هستیم. البته این خانه‌های خالی چون مصرف قابل توجهی ندارند، عمدتاً در حد آبونمان و حق اشتراک دریافت می‌شود که جزئی است.
محرابیان در رابطه با دستاورد سفر خود به افغانستان و نتایج آن بیان کرد: هم هیرمند و هم ترکیه در دستور کار دولت است که حق آبه قانونی کشور تامین شود. از نظر حقوقی با افغانستان معاهده ۱۳۵۱ را داریم و دنبال آن هستیم که مطابق با آن رفتار شود.
وی اضافه کرد: مانع بزرگی برای اجرای این معاهده ایجاد شده بود و آن سازه الحاقی به بند کمال خان بود که باعث انحراف آب شده بود و در توافق اخیر با هیئت حاکمه افغانستان قول دادند که قطره‌ای آب به سمت گود زره که منطقه‌ای لم یزرع است جاری نشود.