به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت‌الاسلام حسن روحانی در آئین بهره‌برداری از چند طرح بزرگ ریلی و آزادراهی وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: تصور نمی‌کردم که هر هفته افتتاح داشته باشیم و خوشحالم که توانستیم این کار را انجام دادیم. وی بیان کرد: مردم ما سه سال و نیم درگیر جنگ اقتصادی بودند و […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت‌الاسلام حسن روحانی در آئین بهره‌برداری از چند طرح بزرگ ریلی و آزادراهی وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: تصور نمی‌کردم که هر هفته افتتاح داشته باشیم و خوشحالم که توانستیم این کار را انجام دادیم.

وی بیان کرد: مردم ما سه سال و نیم درگیر جنگ اقتصادی بودند و این اواخر هم کرونا و خشکسالی مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرد، اما زمانی که مردم می‌بینند این پروژه‌های عظیم به دست جوانان خودمان افتتاح می‌شود، احساس خرسندی می‌کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: جاده شمال برای ما بسیار مهم بود و از همان ابتدای دولت ساعت‌ها بحث کردیم تا این پروژه مجدداً عملیاتی و اجرا شود. در سال ۹۸ قطعه اول آن افتتاح شد و این کار را دنبال کردیم.

روحانی ادامه داد: در روزهای اولیه‌ای که در دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و فکر می‌کنم که ملاقات دوم و یا سوم ما بود، راجع‌به ریل مباحثی را مطرح کردیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، هر فردی که وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در هر دولتی شد، بنده درباره ریل با آنان صحبت کردم، چه در زمانی که نماینده مجلس شورای اسلامی و چه زمانی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودم، ریل برای بنده مسئله‌ای بسیار مهم بود.

روحانی تأکید کرد: ریل بهترین وسیله و مسیر ارتباطی هم برای بار و هم برای مسافران است، هم ارزان‌تر تمام می‌شود و هم سالم‌تر است، ما باید بار خود را روی دوش ریل بگذاریم و مسافرت‌های طولانی هم باید از این طریق انجام شود و برای مردم هم بسیار خوب است.

وی افزود: یک صفحه بلندی دارم از کارهایی که اراده بنده از روز اول بود، اما نشد. یکی از کارهایی که می‌خواستم انجام دهم اما نشد، ورود قطار سریع‌السیر به کشور بود، بنده تمایل داشتم که در اواخر دولت یازدهم قطار سریع‌السیر بین تهران و اصفهان افتتاح شود، البته درباره سرعت آن بحث بود که ۲۵۰ کیلومتر یا بالای ۳۰۰ کیلومتر باشد که بنده به این موضوعات کاری ندارم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر این اتفاق می‌افتاد، ما وارد یک فاز جدید می‌شدیم، ریل با سرعت ۳۰۰ کیلومتر و به صورت برقی مسیر را کوتاه می‌کرد، زمانی که در قم آغاز این پروژه را اعلام کردم، تصورم این بود که در دولت ما این پروژه افتتاح می‌شود و اگر تحریم نبود، قطعاً این پروژه افتتاح شده بود و اگر تحریم نبود، راه‌آهن سریع‌السیر تهران به مشهد هم به پایان رسید، اما دست ما در برخی از طرح‌ها بسته شد.

روحانی گفت: البته برخی از طرح‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به افتتاح رسید، طرح‌هایی در همدان، رشت، کرمانشاه، ارومیه، تبریز، یزد- اقلید، زاهدان- خاش و اینچه‌برون از جمله مواردی بود که افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی هم داریم که طی ماه‌های آینده قابل افتتاح است، افزود: در اردبیل، سنندج، چهارمحال و بختیاری، و رشت – کاسپین طرح‌هایی وجود دارد که آماده است و به زودی افتتاح می‌شود، امیدواریم که در دولت سیزدهم هر روز و هر ماه شاهد افتتاح‌های این چنینی از جمله در زمینه ریل و راه باشیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: لازم می‌دانم که در این جلسه پایانی که با وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و بنیاد مستضعفان دارم، نکاتی را بگویم چرا که ممکن است بنده فرصت دیگری پیدا نکنم و این فرصت آخر ما باشد، انصافاً وزارت راه و شهرسازی بسیار تلاش کرد، به مسئله مسکن کاری ندارم و مسکن بخش دیگری است که البته در آن زمینه هم تلاش زیادی شد.

روحانی اظهار داشت: باید بگویم که وزارت راه و شهرسازی در زمینه راه، بزرگراه، آزادراه، ریل، بنادر و فرودگاه کارهای بزرگ انجام داد، توان فرودگاه‌های ما حدود ۵۰ میلیون بود، اما الان به بیش از ۷۰ میلیون رسیده است و توسعه بزرگی فرودگاه‌های کشور پیدا کردند، تعداد پروازهای بسیار افزایش یافته است و یک تحول در بخش فرودگاهی و سفر هوایی رخ داد.

وی گفت: اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد، تاکنون ۲۰۰ هواپیما وارد کشور می‌شد و کلاً فضای هوایی ما متحول می‌شد، ما توانستیم ۱۶ هواپیما بیاوریم، البته قراردادهای ما بسیار طولانی بود اما با تحریم سال ۹۷ بسته شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به افتتاح‌هایی که انجام شده است، گفت: ما قادریم در یک روز، صدها کیلومتر پروژه را افتتاح کنیم که بسیار مهم است. تنها یک پروژه امروز راه‌آهن یزد به اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر افتتاح شد که راه را چند ساعت نزدیک‌تر و مسیر را کوتاه‌تر کرد، این راه‌آهن برای تولیدکنندگان، معادن بزرگ و همچنین مسافران رفاه ایجاد می‌کند.

روحانی با اشاره به افتتاح ریل‌های دوخطه در دو استان اصفهان و زنجان، اظهار داشت: در این پروژه توانستیم در دو نقطه ریل را دو خطی کنیم که اعتبارات بیشتری از پروژه‌های ریل یک خطی نیاز دارد و بسیار برای سرعت قطار و دسترسی‌های مردم مهم است.

وی تصریح کرد: ریل‌گذاری خط راه‌آهن بستان‌آباد به تبریز تا ایستگاه خاوران آماده است و با اینکه ایستگاه ساخته شده است، اما به دلیل برخی مسائل فنی برای حرکت قطار نیاز به یک الی دو هفته زمان دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین پروژه خاش -زاهدان نیز در روزهای آینده تکمیل می‌شود و هر دو پروژه را دولت بعدی افتتاح خواهد کرد.

وی بیان کرد: پروژه‌های نیمه‌تمام دیگری وجود دارد که اگر تا پایان سال به افتتاح برسند، ما ۱۴ هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور خواهیم داشت و یکی از افتخارات ما این است که خط راه‌آهن کشوری را از ۱۰ هزار به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسانیم.

رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به واقعه غدیر نیز خاطرنشان کرد: امروز همه افتخار ما این است که حکومت اسلامی ما در مسیر امیرالمومنین (ع) باشد. البته همه ما یقین داریم حکومت امروز جمهوری اسلامی ایران با حکومت علی (ع) فاصله دارد، اما در عین حال تلاش و مطلوب ما این است که همان مسیر را بپیماییم، این حرکت، تلاش، ایثار و فداکاری ما باید ادامه یابد تا روز به روز رنگ حکومت ما همرنگ حکومت مولایمان علی (ع) باشد.