آوای بیستون، گروه استان‌ها: هیئت دولت روز جمعه به استان گیلان سفر می‌کند و مردم این استان این سفر را فرصتی مناسب برای بیان مطالبات، مشکلات و خواسته‌های خود می‌دانند از این روز آوای بیستون تلاش کرده تا با انتشار گزارش مطالبات مردم گیلان از دولت بخشی از این خواسته‌ها را به گوش هیئت دولت […]

آوای بیستون، گروه استان‌ها: هیئت دولت روز جمعه به استان گیلان سفر می‌کند و مردم این استان این سفر را فرصتی مناسب برای بیان مطالبات، مشکلات و خواسته‌های خود می‌دانند از این روز آوای بیستون تلاش کرده تا با انتشار گزارش مطالبات مردم گیلان از دولت بخشی از این خواسته‌ها را به گوش هیئت دولت برساند.
کریدور شمال- جنوب به عنوان مسیر ترانزیتی مهم در آسیای میانه در حالی در انتظار تکمیل راه آهن رشت به انزلی و آستارا است که سایر کشورهای مسیر این کریدور با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه، در حال توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال‌ها و مسیرهای ریلی خود هستند.

موقعیت استراتژیک کریدور شمال – جنوب برای کشور
بهره برداری از این کریدور در مقایسه با مسیرهای سنتی، مسافت و زمان حمل کالا تا ۴۰ درصد کاهش داده و به لحاظ هزینه نیز برای تجار حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر است و با توجه به موقعیت استراتژیکی ایران در منطقه و رشد تولید و اقتصاد در کشورهای هندوستان و چین و عضویت ایران در دو اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری‌های شانگهای و نیز مشکلات مربوط به حمل و نقل دریایی و تحولات ژئوپلیتیک منطقه، مسیرهای ترکیبی جایگزین مورد توجه دولت‌ها و تجار و بازرگانان است که با توجه به اینکه حجم ترانزیت صورت گرفته متناسب با ظرفیت‌های موجود کشور نیست باید از سوی دولت همزمان به تمام زیرساخت‌های مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور که تکمیل‌کننده کریدورهای بین‌المللی هستند به صورت ویژه توجه شود.
خط راه‌آهن قزوین-رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر به عنوان یکی از طرح‌های ملی خطوط ریلی ایران با اعتبار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی از مهرماه سال ۱۳۸۱ آغاز و سوت قطار در اولین روز از آذرماه سال ۱۳۹۷ در رشت شنیده شد و با دستور حسن روحانی رئیس جمهور وقت، آغاز عملیات تکمیل راه آهن به سمت بنادر کاسپین، انزلی و آستارا کلید خورد.
این خط‌آهن از ایستگاه رشت به دو شاخه رشت-‌انزلی به طول ۴۰ کیلومتر و رشت-آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر تقسیم می‌شود تا در نهایت به راه‌آهن جمهوری آذربایجان متصل شده و با اتمام خط راه آهن رشت بندر کاسپین، بندرانزلی و آستارا، ارتباط بندر عباس در خلیج فارس به هلسینکی فنلاند میسر شود.
راه آهن رشت- انزلی به طول ۴۱ کیلومتر در ۲ قطعه در حال اجرا است و همچنین پروژه رشت- پیربازار- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر در قالب پروژه‌های جهش تولید در دست اقدام است ولی با وجود گذشت سه سال از آغاز عملیات تکمیل راه آهن و لزوم اتصال آن به بندر کاسپین، شرایط اقلیمی و بارندگی‌های گیلان در شش ماهه دوم سال از یک سو و کوتاهی‌های مجری این پروژه با وجود دریافت مبلغ قرارداد این مسیر، کار راه آهن رشت به بندر کاسپین هنوز بر زمین مانده و بر اساس وعده مسئولان استان قرار است سوت قطار تا پایان امسال در بندر کاسپین شنیده شود.

ضرورت رفع موانع تکمیل کریدور شمال – جنوب
استاندار گیلان این استان را دروازه ایران به سمت اوراسیا دانست و با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه و تاکید بر تقویت همکاری‌های تجاری با این کشور و توافقات انجام شده به ویژه در بحث اتصال راه آهن گیلان به اوراسیا، اظهار کرد: در این سفر تأکید شده که گیلان در زمینه ترانزیت کریدور شمال به جنوب باید فعال و به سطحی برسد که علاوه بر افزایش سطح توسعه خود این استان، اقتصاد دریا محور به معنای واقعی رونق یابد.
جمهوری اسلامی ایران از طریق راه آهن امکان ترانزیت کالا از آستارا و جلفا به کشور آذربایجان، از سرخس و لطف‌آباد و اینچه‌برون به کشور ترکمنستان، از سمت گذرگاه مرزی رازی به کشور ترکیه، از مرز میرجاوه به کشور پاکستان و از خواف به کشور افغانستان را دارد ولی کریدور ترانزیتی شمالی-جنوبی در مقایسه با شرق به غرب به دلیل نداشتن رقیب از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در کریدور شرق به غرب کریدور تراسیکا در خزر و کریدور حمل و نقل زمینی آلتید وجود دارد که این دو محور رقیبی برای کریدور سرخس- رازی و شرقی به غربی است که از آن مسیر برای تجار از نظر زمان و هزینه ارزان‌تر تمام می‌شود اما چنین مسیر رقیبی در کریدور شمال به جنوب نیست و می‌توان گفت خط آهن رشت-انزلی-آستارا محور ترانزیت کشور را تکمیل می‌کند.
تکمیل راه آهن رشت، کاسپین، انزلی – آستارا، از یک سو میزان ترانزیت کالای خارجی را از این مسیر افزایش داده و موجبات رشد ارز آوری را برای کشور فراهم می‌سازد و از سوی دیگر با کاهش هزینه حمل و نقل کالا اقتصاد کشورهای دیگر را به اقتصاد ایران گره می‌زند راه آهن رشت، کاسپین، انزلی – آستارا میزان ترانزیت کالای خارجی را از این مسیر افزایش داده و موجبات رشد ارز آوری را برای کشور فراهم می‌کند و تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، اقدام تمام سازمان‌های دولتی در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت و تبلیغات گسترده می‌تواند در بهره‌وری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصربه‌فرد ترانزیت کشور مؤثر باشد.
با بهره برداری از این طرح‌ها، استان گیلان به عنوان درگاه استراتژیک حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و ترکیبی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در توسعه گردشگری، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه و مسیر شمال جنوب ایفا کند و بر این اساس اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان، علاوه بر اتصال خط ریلی پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی، حمل و نقل کالا را از نظر زمان و هزینه به نصف کاهش داده و موجب تحول عظیم در صنعت حمل و نقل ریلی کشور و منطقه می‌شود.
حال که هیئت دولت به استان گیلان سفر می‌کند یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم این استان و فعالان اقتصادی تعیین تکلیف و تسریع در اجرای این پروژه ملی است تا علاوه بر کشور، گیلان نیز از مزایا اتصال کریدور شمال به جنوب بهره مند شود.