به گزارش خبرنگار آوای بیستون، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرف‌های مقابل ما در برجام باید به تعهداتشان پایبند باشند و همچنین ۱۶۰۰ تحریمی که در ۴ ساله دولت ترامپ علیه ملت و حکومت ایران وضع شود، آنها هم لغو شود. […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرف‌های مقابل ما در برجام باید به تعهداتشان پایبند باشند و همچنین ۱۶۰۰ تحریمی که در ۴ ساله دولت ترامپ علیه ملت و حکومت ایران وضع شود، آنها هم لغو شود. اگر این کارها را بکنند، همه چیز به قبل برمی‌گردد. برجام باید منافع ما را تامین کند.

واعظی در واکنش به برخی ادعاهایی مبنی بر فعالیت‌های مخفی و مشکوک هسته‌ای ایران، گفت: ما در گذشته یکبار با آژانس صحبت کردیم و پرونده آن هم بسته شده است و عملا چیزی که می‌گویند، اتفاق جدیدی نیست یعنی از زمانی که ایران گزارشات خود را به آژانس ارائه کرده، هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تعامل مجلس و دولت درباره بیانیه مشترک ایران و آژانس، گفت: اگر می‌خواهند تعامل کند و مساله ای برایشان روشن شود، قبل از اینکه در مجلس آن همه توهین به دولت و مسئولین بکنند و عملا صدای مخالف به خارج بفرستند، می‌توانستند تعامل کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اینکه ما همیشه تعامل و جلسه داشته باشیم که استقبال می‌کنیم ولی برای ما اتفاقات روز یکشنبه در مجلس خیلی عجیب بود. آنچه ما انجام دادیم، قانون بود و در اجرای قانون هم مصمم بودیم. برای خودمان هم مهم بود که قانون را اجرا کنیم زیرا دولتی که در ایران بر سر کار است، اگر قانون خود را اجرا نکند، به آنچه خودش به کشورهای خارجی هم می‌گوید پایبند نیست. این قانون را به خوبی اجرا کردیم.

واعظی گفت: در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جلسه ای درخصوص اجرای قانون هسته ای مجلس برگزار شد و در آن جلسه آقای قالیباف هم حضور داشته است و در شورای عالی هم امنیت ملی هم که در این زمینه بحث صورت گرفته، رئیس مجلس حضور داشته است. آنچه که مصوبات جلسه بوده و به تائید مقام معظم رهبری رسیده، به رئیس مجلس هم ابلاغ شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه رئیس مجلس در همه مراحل بوده و قانونی که ما اجرا کردیم هم براساس متن مصوبه بوده بنابراین انتظار داشتیم که رئیس مجلس گزارشاتی را در این زمینه به نمایندگان بدهند. اما این کار نشد و مجلس به خوبی مدیریت نشد و اتفاقاتی افتاد که اصلا در شان مجلس و نظام نبود. این همه بداخلاقی ها و تهمت هایی که به دولت و مسئولین زده شد، درست نبود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: بعد از اینکه رهبر انقلاب تذکر دادند، مجلس به دولت گفت که بیایید با هم تعامل کنیم. خب ما که از روز اول این مجلس گفتیم آماده ایم که تعامل بکنیم. اگر تعامل سه قوه وجود داشته باشد مردم سود می برند. امیدواریم آنچه که رهبر انقلاب تذکر دادند، این آویزه گوش باشد و اینطور نباشد که هربار یک کاری انجام دهند و بخواهند اصلاح کنند.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا شکایت نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور بعد از تذکر رهبر انقلاب منتفی شد؟ گفت: دقیقا نمی‌دانم اما کاری که در داخل مجلس انجام می‌شود، مراحلی طبق آئین نامه داخلی دارد. اما اینکه در طول یک ساعت هم امضا جمع شد، هم کمیسیون بدون حضور نماینده دولت بررسی کرد و نتیجه را به هیئت رئیسه داد، یک کار هیجانی است تا منطقی.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پیشنهاد اروپا برای حضور آمریکا در کمیسیون برجام به عنوان میهمان، گفت: این مساله در حال بررسی است ولی هنوز تصمیم گیری نشده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که دولت چه سازوکاری برای بازار شب عید تمهید کرده است؟ گفت: در وزارت صمت و امور بازرگانی، همکاری بسیار نزدیکی با وزارت جهاد کشاورزی درخصوص گوشت و مرغ انجام می‌شود. وزارت صمت میوه شب عید را هم خریداری کرده تا اگر کمبودی وجود داشت و قیمت بالا رفت، در بازار مداخله کند.

واعظی گفت: امیدواریم تلاشی که می‌شود قیمت‌ها پایین تر بیاید و توزیع آن بگونه ای باشد که همه بتوانند نیازهایشان را برطرف کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ستاد ملی کرونا برای سفرهای نوروزی برنامه‌ای داشته است؟ گفت: این مساله به شرایط کشور بستگی دارد، آنچه که ما در این یک هفته گذشته در خوزستان مواجه شدیم بسیار با سرعت هم انجام شد، به هیچ وجه پیش بینی نمی‌کردیم. اینکه عده‌ای از عراق ویروس انگلیسی را بیاورند ایران و در شهرهای خوزستان گسترش پیدا کند را پیش‌بینی نمی‌کردیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر هم تلاش کنیم و مردم همکاری کنند و دستورالعمل ها را رعات کنند و شرایط آرامی داشته باشیم، گشایشی خواهیم داشت و اگر شرایط سخت باشد، چاره ای جز محدود کردن نداریم.

واعظی در رابطه با حوادث رخ داده در سراوان، گفت: امروز وزیر اطلاعات گزارشی را این خصوص به هیئت دولت ارائه دادند. یکسری اقدامات رسمی برای حمایت از ناحیه مردم صورت گرفته تحت عنوان طرح رزاق که بتوانند سوخت را به پاکستان بفروشند.

وی ادامه داد: متاسفانه گویا افراد دیگری هم از این دو مسیر سوخت را منتقل و از جای دیگر وارد می‌کنند. این بار قصد داشتند از معبر اصلی آن را وارد کنند که با پاکستانی‌ها درگیر و تیراندازی می‌شود و نتیجه آن بروز درگیری و اخباری است که شنیده شده است.