آوای بیستون – گروه استان‌ها: صبح امروز بود که آوای بیستون خبری منتشر کرد که نشان می‌داد استاندار کرمان استعفا داده است. طبق این خبر استعفای استاندار مرداد ماه به وزارت کشور داده شده و تا امروز مورد قبول قرار نگرفته بود، همه انتظار داشتند وزارت کشور با توجه به زمان اندک تا پایان کار […]

آوای بیستون – گروه استان‌ها: صبح امروز بود که آوای بیستون خبری منتشر کرد که نشان می‌داد استاندار کرمان استعفا داده است. طبق این خبر استعفای استاندار مرداد ماه به وزارت کشور داده شده و تا امروز مورد قبول قرار نگرفته بود، همه انتظار داشتند وزارت کشور با توجه به زمان اندک تا پایان کار دولت فعلی نسبت به تثبیت مدیریت در استان اقدام کند.
نکته عجیب این بود که در استان کرمان مسئولان و نماینده‌های مجلس از استعفای استاندار خبر نداشتند و انتظار می‌رفت طی روزهای آتی با رایزنی‌های انجام شده ابعاد این استعفا بیشتر مشخص شود.
قرعه استعفا به نام فدایی خورد
این در حالی بود رزم حسینی استاندار سابق کرمان نیز در میانه راه مدیریت در استان کرمان استعفا داده بود و بعد از مدتی به مدیریت در استان خراسان رضوی مشغول شد. حالا گویی قرعه استعفا به نام محمدجواد فدایی چهره علمی و دانشگاهی کرمان خورد.
در همین راستا با محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان تماس گرفتیم، وی ظهر امروز بود که از این تحولات اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: هر چه که با استاندار کرمان تماس می‌گیریم جواب نمی‌دهد.

وی از رایزنی با نماینده پارلمانی دولت در مجلس خبر داد و گفت: طبق بررسی‌های که صورت گرفت جزئیات و دلیل استعفا مشخص نیست.
فدایی در حال طی کردن روال عادی کارش بود / ‏‬ همه شوکه شدند
طبق گفته پور ابراهیمی تا روز قبل استاندار کرمان روند عادی کار خود را طی می‌کرد و حتی جلساتی را برای روزهای آتی برنامه ریزی کرده بود.
گفتگوی آوای بیستون با رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان و زاهدی دیگر نماینده کرمان در مجلس و همچنین عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز نشان از آن داشت که همه از خبر استعفای استاندار کرمان شوک زده شده‌اند.
طبق معمول در استان کرمان روند کند تغییرات باید بعد از رایزنی با گروه‌های مختلف سیاسی و نماینده‌های مجلس به سرانجام برسد، در همین راستا گفتگو های خبری با تحلیل گران سیاسی کرمان در حال شکل گرفتن بود که بار دیگر خبری عجیب در شهر پیچید؛ پیگیری‌های آوای بیستون مشخص کرد که استاندار جدید استان از سوی هیئت دولت مشخص شده است.
انتخاب استاندار غیر بومی بدون مشورت با نخبگان استانی
علی زینی وند هر چند از مدیران با سابقه در سمت‌های مختلف در بدنه دولت در استان‌های گوناگون محسوب می‌شود اما در استان کرمان چهره‌ای کاملاً ناشناخته است.
کرمان که در مقاطع مختلف چهره‌های متعدد مدیریتی را معرفی و هم اکنون دو استاندار خراسان جنوبی و شمالی و استاندار سابق خراسان رضوی و وزیر صنعت معدن و تجارت و معاون رئیس جمهور را در کارنامه خود ثبت کرده است. این رویه در دولت‌های مختلف به صورت پر رنگ قابل رصد است.
چنین سابقه‌ای از استان کرمان این امر را در نظر تداعی می‌کرد که استاندار بعدی بزرگترین استان کشور بومی باشد اما دولت بلافاصله بعد از رسانه‌ای شدن خبر استعفای استاندار در آوای بیستون اقدام به معرفی استاندار جدید کرد.
این دومین شوکی بود که طی یک روز به مردم استان کرمان وارد شد.

اقدام دولت در کرمان قابل قبول نیست
محمد مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان این اقدام را توهین به مردم کرمان تلقی کرد و گفت: چگونه ممکن است دولت بدون رایزنی با نماینده‌ها استانداری که با ارکان مختلف استان بدون مشکل در حال کار بود را تغییر می‌دهد و فرد دیگری را بلافاصله معرفی می‌کند.
وی گفت: این نوع رفتار دولت در تغییر استاندار کرمان قابل قبول نیست و باید مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه قصد زیر سوال بردن استاندار جدید را نداریم گفت: اما این نوع تغییر در مدیریت ارشد یکی از مهمترین استان‌های کشور قابل قبول نیست.
دولت همه را غافلگیر کرد
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در گفتگو با مهر تعجب خود را از انچه که امروز در استان کرمان گذشت را پنهان نمی‌کند و می‌گوید: در صورت اینکه مجمع طرف مشورت قرار می‌گرفت گزینه‌های بومی بالقوه ای را معرفی می‌کردیم اما دولت ما را غافلگیر کرد.
شهباز حسن‌پور افزود: مجمع نمایندگان گلایه مندی خود از این تغییرات را به اطلاع دولت رسانده است، هر چند انتخاب استاندار با نظر دولت انجام می‌شود و در اختیارات این قوه است اما به صورت معمول با نماینده‌های و چهره‌های سیاسی استان هم مشورت می‌شود.
وی گفت: در راستای توسعه و پیشبرد امور در استان کرمان ضمن تشکر از فدایی اعلام می‌کنیم انتظار داریم استاندار جدید در راستای پیش برد امور و محرومیت زدایی و توسعه استان گام بردارد و با وی همکاری می‌کنیم.

چه دلیل دارد برای ۵ ماه استاندار تغییر کند
اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: همه متعجب هستیم چون هیچ هماهنگی با استان نشده بود و مجمع با استاندار غیر بومی مخالف است.
وی گفت: باید با وزیر کشور جلسه‌ای برگزار کنیم و در خصوص این تصمیم رایزنی کنیم.
وی ادامه داد: وقتی ۵ ماه به اتمام دولت باقیمانده چه دلیلی وجود دارد که مدیریت استان کرمان تغییر کند.
در زمین و آسمان ماندیم
حجت السلام حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان اما شفاف‌تر از بقیه نماینده‌ها اظهار نظر کرد و به خبرنگار آوای بیستون گفت: از دکتر فدایی انتظار نداشتیم ما را وسط زمین و آسمان رها کند.

وی تصریح کرد: دولت نباید بدون اطلاع با استعفای استاندار کرمان موافقت و استاندار جدید را انتخاب می‌کرد.
دلیل استعفا مشخص نشده است
وی با ابراز گلایه از این آمد و رفتن‌ها و بی توجهی به مجمع نمایندگان گفت: تاکنون دلایل استعفای استاندار کرمان و جزئیات آن مشخص نشده است.
گفتنی است، محمد جواد فدایی از چهره‌های نزدیک به کارگزاران در کرمان بود اما چهره‌ای سیاسی محسوب نمی‌شد و به دلیل فعالیت‌های دانشگاهی و علمی اش در دانشگاه شهید باهنر کرمان شناخته شده بود.
استاندار جدید کیست؟
اما حالا همه کنجکاوند بدانند استاندار جدید کرمان کیست، نکته بارز و مثبت در خصوص وی جوان بودن و فعالیتش در استانداری‌های هم مرز با کرمان و مدیریت قابل قبولش در این استان هاست اما وقتی به سوابق سیاسی وی مراجعه کنید وی نزدیک به جریان دولت است.
علی زینی وند که متولد ایلام است، دارای دکتری روابط بین الملل از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و کارشناسی دبیری الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه ایلام است.
رئیس کمیته سیاست داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیر کل سیاسی انتظامی استانداری ایلام، مشاور در شورای عالی امنیت ملی، عضو شورای عالی اطلاع‌رسانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت استاندار سیستان بلوچستان و فعالیت در استانداری یزد نیز بخشی از سوابق استاندار جدید کرمان است.
امروز کرمان بیشترین تعداد فوتی‌های کرونا و نخستین باران پاییزی را هم تجربه کرد اما بدون شک تغییرات اخیر استانداری مهمترین رویداد امروز، ۵ ماه مانده به پایان دولت بود.