آوای بیستون – گروه استان‌ها: عمده مطالبات مردم لرستان در جریان سفر دولت به این استان حول محور آب و تعیین تکلیف پروژه‌های این حوزه می‌چرخید به طوری که در جلسات مختلف مسئولان استان بر لزوم تعیین تکلیف «معشوره» تأکید کردند تا در دیدار با اقشار مختلف مردم اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی در مورد تکمیل این […]

آوای بیستون – گروه استان‌ها: عمده مطالبات مردم لرستان در جریان سفر دولت به این استان حول محور آب و تعیین تکلیف پروژه‌های این حوزه می‌چرخید به طوری که در جلسات مختلف مسئولان استان بر لزوم تعیین تکلیف «معشوره» تأکید کردند تا در دیدار با اقشار مختلف مردم اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی در مورد تکمیل این سد مورد استقبال حاضران قرار گیرد.
این موضوع حتی بعد از سفر هم استمرار داشت تا در نخستین جلسه هیئت دولت بعد از سفر اعضای کابینه به لرستان، حجت‌الاسلام رئیسی به درخواست‌ها و مطالبات مکرر مردم استان لرستان در جریان سفر وی به این استان درباره سد معشوره اشاره کند و خواستار تسریع در تعیین تکلیف و اجرای این پروژه شود.
پیش از برگزاری سفر هیئت دولت در قالب سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم کرد. در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار داد تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود. برای پیگیری این گزارش‌ها لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را مطالعه کنید.

و اما با پایان یازدهمین سفر استانی دولت به لرستان، کار جمع‌بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه‌های متولی قرارگرفته، در این راستا در آوای بیستون نیز جمع‌بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت‌های نظام مسائل استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
همچنین به‌زودی پروژه این خبرگزاری در زمینه پیگیری مصوبات سفر دولت به لرستان در قالب یک پرونده ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. گزارش یا گزارش‌های جمع‌بندی سفر مبتنی بر نظام مسائل استان با نگاهی به گزارش‌های تولیدشده پیش از سفر بسته خواهد شد و پیش روی مخاطبان این خبرگزاری قرار خواهد گرفت.
آوای بیستون قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان در قالب سلسله گزارش‌های «مطالبات مردم لرستان از دولت» را پیگیری و مطرح کرد، گزارش ««آب بستن» به پروژه‌های سدسازی / طرح‌هایی که وعده ذخیره می‌کنند!» و «تشنگی تابستان و سیلاب زمستان در یک استان / ماجرای پرآبِ بی‌آب!» از جمله این گزارش‌ها بود که در آنها بر ضرورت اختصاص اعتبار و اجرای پروژه‌های این حوزه از جمله سد «معشوره» از سوی دولت تاکید شده بود.
دستور رئیس جمهور برای اجرای «معشوره»
حجت‌الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور در جریان سفر خود به لرستان و در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند تولید را رونق دهد و محوریت لرستان را در مسئله کشاورزی می‌تواند پیش ببرد مسئله سدها به‌ویژه سد «معشوره» است، گفت: امروز اعلام کردیم کار سد «معشوره» باید آغاز شود، هر مقدار بودجه داریم برای سال ۱۴۰۱ برای این پروژه می‌گذاریم و در سنوات دیگر هم اختصاص می‌دهیم؛ البته وزیر نیرو اعلام کردند با پیمانکار پروژه صحبت کرده‌اند که این سد در مدت کوتاه‌تر ازآنچه فکر می‌شود به سامان برسد.
وی یادآور شد: بهره‌برداری از این سد دشت وسیعی را سیراب می‌کند و اشتغال ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهوری همچنین در شورای اداری لرستان با اشاره به اینکه باید کار سد «معشوره» آغاز شود و مطالعات آن انجام‌شده است، اظهار داشت: ما می‌خواهیم عقب‌ماندگی‌های چندساله را جبران کنیم، به میزان اعتباراتی که در کشور بود باید کار سد آغاز شود، در این راستا پیگیری‌هایی می‌کنیم که امکان ما بیشتر شود.
حجت‌الاسلام رئیسی از استاندار لرستان و وزیر نیرو خواست تا برای اجرای این پروژه پیگیری کنند.
کار سد «معشوره» را حتماً و سریعاً آغاز کنید
وی با اشاره به مسئله آب نیز گفت: لرستان ۱۲ میلیارد مترمکعب آب دارد، پس مسئله کمبود آب نیست بلکه مسئله مدیریت آب است؛ مدیریت آب از مسائل مهم در لرستان و کشور است.
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مسئله آب بسیار مهم است که باید دنبال شود تا مدیریت آب مردم را آرام کند که هم آب برای کشاورزی دارند هم برای شرب، افزود: تمام طرح‌های ما در لرستان باید تابع یک موضوع مهم آن‌هم ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد.
حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در جلسه با اقشار مختلف مردم در این رابطه اظهار داشت: کار سد «معشوره» را حتماً و سریعاً آغاز کنید؛ چون مطالعات انجام‌شده و ضرورت آن تشخیص داده‌شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه ممکن است بودجه را امسال و سال دیگر کامل نتوان داد، اما سد معشوره را در بودجه سنواتی می‌گذاریم؛ افزود: نباید مدیریت آب به‌گونه‌ای باشد که هم در ترسالی ناراحت باشیم هم خشک‌سالی، نباید نعمت الهی را به سیل تبدیل کنیم، این نعمت الهی باید در خدمت تولیدات استان قرار بگیرد.
وی یادآور شد: آغاز کار سد «معشوره» را جزو مصوبات سفر گذاشته‌ایم.
تأمین مالی ساخت «معشوره» با روش‌های مختلف
علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در جریان سفر دولت به لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار آوای بیستون با بیان اینکه سد «معشوره» ازجمله سدهای مهم استان است که مطالعات این سد نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ سال پیش شروع شد و با تکمیل مطالعات در سال ۹۲ عملیات اجرایی آن شروع‌شده است؛ اظهار داشت: متأسفانه طی هشت سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد این سد پیشرفت داشته است.
وی بیان داشت: تونل انحراف سد احداث‌شده و پیشرفت کار فوق‌العاده کند بوده است.
وزیر نیرو با تأکید بر اینکه در سفر آیت‌الله رئیسی، تصمیمی که گرفته شد این بود که طرح‌های نیمه‌تمام و طرح‌هایی که اجرای آن با رکود مواجه بود را سرعت بدهیم؛ گفت: برای تأمین مالی این سد مطالعه کردیم چراکه نیاز به تأمین مالی قابل‌توجهی دارد.

محرابیان ادامه داد: روش‌های مختلفی را برای تأمین مالی سد در نظر گرفته‌ایم و ان‌شاءالله با مصوبه سفر استانی بتوانیم به اجرای این سد سرعت بدهیم.
وی با تأکید بر اینکه هدف از اجرای این سد کنترل و تخصیص آب شرب، صنعت و کشاورزی در سقف تخصیص استان است، گفت: این سد در ایجاد اشتغال، رونق و کنترل سیلاب بسیار مؤثر خواهد بود.
ظرفیت سد «معشوره» محدودیتی ندارد
مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار آوای بیستون با تأکید بر ضرورت احداث سد «معشوره» اظهار داشت: موقع رأی اعتماد به وزیر نیرو، بحث سدهای لرستان را مطرح کردیم، ایشان با اطمینان نفس و خاطر محکم اعلام کردند که سدهای استان را در بازه زمانی سه تا چهارساله می‌سازیم.
وی عنوان کرد: دل ما روشن است که وزیر نیرو با برنامه به استان لرستان سفرکرده‌اند و خدایی ناخواسته بحث فقط صرفاً یک بازدید نیست و برنامه برای تأمین مالی سدها مشخص است.
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بر اساس اعلام وزیر، ظرفیت سد «معشوره» محدودیتی ندارد و تخصیص آب آن‌هم برای همه شهرستان‌های ذی‌نفع است افزود: آب استراتژیک برای پایین‌دست است و به نظر من این سد برای کل ایران ارزش دارد و دولت هم مصمم است که این کار را انجام دهد.
همه شهرهای مسیر از برکات معشوره بهره‌مند شوند
نماینده ولی‌فقیه در لرستان هم در مورد جزئیات مصوبات سفر دولت با بیان اینکه این‌ها را عرض کردم و رئیس‌جمهور نیز آن‌ها را تأیید کردند و مجدد بر این چهار امر تأکید خواهد شد، گفت: اولین این‌ها بحث آب، سدهای نیمه‌تمام، احداث سدهایی که مطالعه آن‌ها انجام‌شده، سد «معشوره» با مخزن یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب است، به‌گونه‌ای در برنامه‌ها مصوب شود که همه شهرهای استان بتوانند از این مخزن با این میزان بهره‌مند شوند.
حجت‌الاسلام شاهرخی با بیان اینکه شهرهایی که در مسیر این سد هستند از این سد بهره‌مند شوند و تخصیص آب بگیرند گفت: احداث و تکمیل سدهای نیمه‌تمام و مطالعه آن‌ها در حال انجام است، مورد تأکید است، تا میزان زمین‌های آبی استان به نرم کشور برسد، این عدد در لرستان ۲۳ درصد است و متوسط کشور ۴۶ درصد است.
وی بابیان اینکه این می‌تواند در ثروت کشاورزان ما را دو تا سه برابر تأثیرگذار باشد بیان داشت: بافضل خدا خسارات ناشی از خشک‌سالی که امسال چهار هزار میلیارد تومان است، را نخواهیم داشت.
بنابراین گزارش، لرستان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود ۹۰۰۰ کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه معادل ۱۲ درصد از آب‌های جاری کشور را در اختیار دارد و یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب سطحی کشور است و می‌طلبد که پروژه‌های سد سازی این استان از جمله «معشوره» هر چه سریع‌تر عملیاتی شوند.