به گزارش آوای بیستون، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز (یکشنبه) در راستای سفر یک روزه «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و استقبال رسمی از وی در مجموعه سعدآباد در نشست خبری، گفت: در سی سال گذشته ما روابط خوبی با کشور همسایه و دوست خود قزاقستان داشتیم اما این روابط کافی نبوده […]

به گزارش آوای بیستون، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز (یکشنبه) در راستای سفر یک روزه «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و استقبال رسمی از وی در مجموعه سعدآباد در نشست خبری، گفت: در سی سال گذشته ما روابط خوبی با کشور همسایه و دوست خود قزاقستان داشتیم اما این روابط کافی نبوده است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بسیاری در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان وجود دارد که می تواند زمینه ارتقای روابط میان دو کشور را فراهم کند،افزود: امضای تفاهمنامه های امروز یا در گذشته نشانه مهمی از اراده دو کشور برای توسعه روابط میان دو کشور است.
رئیس جمهور تصریح کرد: روابط تجاری میان دو کشور در این چند ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و سطح این روابط حتما می تواند، بیش از این افزایش پیدا کند و ما می توانیم حجم مبادلات در سطح فعلی را در گام اول تا ۳ میلیارد دلار افزایش دهیم.
رئیسی خاطرنشان کرد: روابط میان دو کشور می تواند در حوزه های صنعت، کشاورزی، انرژی،ترانزیت و نفت و گاز در حد گسترده باشد. زمینه فرهنگی و تمدنی دو کشور ایجاب می کند، تلاش بیشتری برای توسعه فرهنگی دو کشور انجام دهیم.
وی با بیان اینکه مجموعه مذاکرات امروز زمینه همراهی دو کشور را فراهم کرد،اظهار کرد: ما مصمم هستیم علاوه بر روابط دو جانبه، روابط منطقه‌ای دو کشور را نیز گسترش دهیم. برای مثال همکاری های دو کشور در سازمان های منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا می تواند در منطقه افزایش پیدا کند.
رئیس جمهور بیان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان در دریای خزر در اولویت است و قصد افزایش همکاری ها در این زمینه را داریم و علاوه بر همکاری های منطقه ای بنای دو کشور این است که در سازمانهای بین المللی و همکاری های بین االمللی گام های برداشته شود.
رئیسی گفت: ما در مسائل منطقه و مسائل جهانی نگاه مشترکی داریم. برای مثال در مورد افغانستان و ضرورت تشکیل دولت فراگیر اشتراک نظر وجود دارد. اتفاق نظر داریم که حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. همچنین باور داریم مسئولان منطقه می توانند مسائل منطقه را حل کنند و گره منطقه به دست خود منطقه باز می شود.
وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات منطقه و همه مناطق باید توسط مسئولین و مردم آن مناطق صورت گیرد، گفت: حضور بیگانگان در مناطق مختلف بیشتر بر مشکلات آن مناطق می افزاید و کمکی به حل مسائل نخواهد کرد.
رئیس جمهور در پایان اعلام کرد: بار دیگر از رئیس جمهور قزاقستان و هیئت همراه او برای سفر به ایران تشکر می کنم و در راستای دعوت رسمی وی در زمان مناسب به قزاقستان سفر خواهم کرد.
به گزارش مهر، رئیس جمهور قزاقستان نیز در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور کشورمان، اظهار داشت: از کشور ایران صمیمانه تشکر می کنم. اکنون ارتباط ما در حوزه دیپلماتیک مراحل پیشرفت را طی می‌کند و آقای رئیسی سهم زیادی در آن دارند.
وی افزود: ر این مدت همکاری و دوستی ما محکم تر شده و در زمینه فرهنگی نیز رونق پیدا کرد است؛ در چارچوب ساختارهای منطقه نیز همکاری های خوبی داریم.
رئیس جمهور قزاقستان تصریح کرد: امروز مذاکرات گسترده ای مطرح و موضوعات بسیاری مورد بررسی قرار گرفت. هر دو طرف علاقمند استفاده از ظرفیت ترانزیتی هستند و در این راستا کریدورهایی که شرق به غرب و شمال و جنوب را به هم متصل می کنند اهمیت ویژه ای دارند.
توکایف با بیان اینکه در زمینه کشاورزی نیز با ایران مذاکراتی داشتیم که منجر به ارتقا روابط قزاقستان و ایران خواهد شد، اظهار کرد: اسناد و قراردادهایی که امضا شد باعث کمک به پیشرفت دو کشور می شود.
رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه ایران یک مرکز تمدن باستانی و یک شریک مهم در جهان اسلام است، گفت: ایران و قزاقستان در کنار دریای خزر دوست یکدیگر هستند.