به گزارش خبرنگار آوای بیستون، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گردهمایی مدیران روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور اظهار کرد: انسجام، وفاق و نقشی که روابط عمومی‌ها در این زمینه ایفا می‌کنند مورد توجه من است. باید تلاش کنیم تا عوام‌گرایی در کشور حاکم نشود. وی افزود: […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گردهمایی مدیران روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور اظهار کرد: انسجام، وفاق و نقشی که روابط عمومی‌ها در این زمینه ایفا می‌کنند مورد توجه من است. باید تلاش کنیم تا عوام‌گرایی در کشور حاکم نشود.
وی افزود: انتظار می‌رود که روابط عمومی کوچی به فضای علمی و منطبق با واقعیت‌های جامعه ایران داشته باشد و و از فضای عامیانه اطلاع رسانی و گفتار درمانی و یا تبلیغاتی خارج شود، روابط عمومی باید از فضای کارگزاری به فضای سیاست گذاری کوچ کند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به دو کتابی که خود در رابطه با انسجام ملی نوشته است، عنوان کرد: وقتی از انسجام سخن می‌گوئیم این است که هرگاه در یک ساختار اجزای سیستم بدون چالش در مسیر اهداف متعالی آن ساختار حرکت کنیم یعنی انسجام داریم، مانند قطار که با واگن‌های متفاوت بر روی یک ریل به سوی مقصد و مقصود حرکت می‌کند و این‌ها یک رابطه منسجم دارند در غیر این صورت ارتباط آنها با اغتشاش خواهد بود.
صالحی امیری در بخشی از سخنانش یادآور شد: در رابطه با انسجام باید به یک تعریف واحدی پایبند باشیم، انسجام مکانیکی مبتنی بر عنصر اجبار است در حالی که در پهلوی اول و دوم اینطور انسجام را به وجود آورده بودند. جامعه در پهلوی اول ملوک الطوایفی بود و به سمت خوزستان، لرستان و ایلام رفتند و همه را سرکوب کردند. بحث سر این است که رضاخان توانست دولت ملت را به صورت مکانیکی و نه ارادی تشکیل دهد.
وی خاطرنشان کرد: رضاخان مثل آتاتورک فکر می‌کرد مانع اصلی توسعه در ایران حجاب است و برداشتن آن مشکل توسعه را حل می‌کند و این یک فکر کهنه بود و فاقد ارزش گذاری است. هیچکس تا امروز اثبات نکرده است که حجاب مانع توسعه است و هیچ مقاله و اثری و هیچ اندیشمندی به این موضوع نپرداخته است، آتاتورک به آن پرداخته بود و پس از آن رضاخان در ایران به آن پرداخت.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همین رابطه ادامه داد: هیچکس در آن زمان به رضا شاه نمی‌گفت که تو نمی‌توانی با اجبار انسجام ایجاد کنی، عنصری به نام باور می‌تواند تغییرات اجتماعی را شکل دهد. در جامعه‌ای که باور حاکم شود یک انسجام ارادی شکل می‌گیرد.
صالحی امیری با تاکید بر اینکه انسجام بر بستر باورها معنا پیدا می‌کند، تصریح کرد: شالوده تصمیماتی که بر اساس اجبار بوده است دوام نیاورده‌اند، انسجام طبیعی و یا مکانیکی دو رویکرد متفاوت هستند، فطرت انسان به زیست طبیعی گرایش و باور دارد و از اجبار بیزار است.
وی با طرح این موضوع که انسجام اشکال دیگری دارد، افزود: کشتاری که در میان مسلمانان راه انداختند و در روهینگیا جمعیت زیادی را کشتار کرده و کوچ دادند و رژیم صهیونیستی یک استراتژی نسل کشی دارد، لکه ننگ آن در تاریخ به نام غرب به معنای عام آن ثبت خواهد شد. این جریان روزی خار و ذلیل خواهد شد. حتماً ظالمین به چنگ انتقام خواهند افتاد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه هرگاه اجبار از جامعه برداشته شود، به ذات خود برمی‌گردد، گفت: اخیراً قاهره بودم و وضعیت حجاب از کشور ما بهتر بود چرا که اکثریت جامعه در سازه سکولار حجاب را انتخاب کرده‌اند. تغییرات در جامعه مصر شتاب پایین‌تری از جامعه ایرانی دارد.
صالحی امیری پذیرش تنوع گرایی و تکثرگرایی را از جمله عواملی دانست که می‌تواند جامعه ما را به انسجام نزدیک کند و ادامه داد: هندی‌ها انواع تکثر زبان و فرقه را به رسمیت شناخته‌اند و آنها تکثر گرایی مطلق را به رسمیت شناخته‌اند، جامعه سازی مبتنی بر پذیرش تکثر مطلق است و جامعه پذیرفته است که حاکمان هند عادل هستند، هند با یک میلیارد و سه دهم میلیارد جمعیت هندو و ۱۵۰ میلیون مسلمان سه دوره حاکم مسلمان داشته است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به و اندیشه‌های ناب امام خمینی رحمت الله علیه اشاره کرد و گفت: ما بخشی از خرافات را وارد این اندیشه‌ها کرده‌ایم. طبق قانون اساسی ما تکثر مطلق را به رسمیت نمی‌شناسیم و چهار تکثر دینی را به رسمیت شناخته‌ایم. همه اقوام ایران مسلمان هستند و همه اقلیت‌ها موحد هستند، تکثر محدود یعنی اینکه ما در چهارچوبی که قانون برای ما تعیین کرده است آنها را به رسمیت می‌شناسیم اما بقیه حق حیات دارند و در قانون اساسی به رسمیت شناخته نشده‌اند.
صالحی امیری عدالتگرایی را مفاهیم مهم انسجام برشمرد و ادامه داد: توضیح عادلانه منزلت، ثروت و قدرت موجب انسجام جامعه است. عدالت اصول بقای انقلاب اسلامی است.
وی هویت ملی را از دیگر مولفه‌های انسجام در جامعه خواند و گفت: هویت مفصل‌های جامعه را به هم پیوند می‌دهد و ما در اشکال مختلف هویت داریم که به طور مفصل قابل طرح هستند، هویت سیاسی، هویت اخلاقی، هویت دینی و هویت‌های متعددی داریم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین عنوان کرد: وفاق از جمله مولفه‌های انسجام است و ما هنوز به تعریف واحدی از وفاق دست نیافتیم. انسجام موجب توسعه ملی می‌شود که جوهر آن در کنار وفاق ملی، سرمایه اجتماعی است. اولین مفهوم این سرمایه اجتماعی اعتماد است. رضایتمندی در ذیل این مجموعه مورد توجه است و مانند نشاط است که البته یک وجهی از این رضایت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و خانوادگی است. اعتماد کسب بقای یک نظام سیاسی در جامعه‌ای است که با شتاب به سمت مدرنیزه می‌رود.
صالحی امیری با بیان اینکه در انتخابات به این موضوع نپرداختیم که چرا ۵۰ درصد آمدند و ۵۰ درصد نیامدند، اظهار کرد: ۱۰ جریان در انتخابات نیامدند سوال این است که چرا به آنها نپرداختیم. هر میزان درصدی که از اعتماد اجتماعی کاسته شد پایه نظام سیاسی لرزان شد و بقای نظام سیاسی اعتماد است و این مسئله یک صد سال اخیر ایران است و ما ضعف انسجام داشته‌ایم. انسجام قومی، سیاسی ایران در یک قرن گذشته دچار ضعف بوده است.
وی به تنش‌های قرن گذشته در کشورمان پرداخت و گفت: تنش‌های سیاسی در جامعه ایرانی منجر به شکافت و در نهایت گسست خواهد شد، طی یک صد سال گذشته این موارد را شاهد بودیم. در نهایت جامعه پس از گسست به گمگشتگی و سرگشتگی می‌رسد. گسست اجتماعی به گسل اجتماعی و فروپاشی منجر خواهد شد و باید به شدت در برابر این پدیده مقاومت کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع تصریح کرد: مهم نیست که چه کسانی در کشور دولت و مجلس هستند و باید روابط عمی‌ها به عنوان یک راهبرد به انسجام اجتماعی فکر کنند و این بزرگترین رسالت آنها باشد که تقویت انسجام هویت و وفاق ملی را در دستور داشته باشند. این یک اجبار تاریخی است.
صالحی امیری با اشاره به یکی از کتاب‌هایی که نوشته است، بیان کرد: نیمی از جامعه ایران جامعه متکثر هستند و الگوی مطلوب بقای نظام سیاسی ایران وحدت گرایی و کثرت گرایی است. ۵ عمر در ایران داریم و مابقی جامعه ملی هستند. قم یعنی جمعیت معین در سرزمین معین که دارای مشخصه‌هایی مانند زبان، تاریخ، سنت، اسطوره، شعر و درد مشترک هستند. زبانی که رسم الخط دارد و قابل آموزش است، مابقی لهجه دارند و بخشی از جامعه ملی ایران هستند. باید در جامعه متکثر حقوق همه را به رسمیت بشناسیم و در قدرت سهیم باشند و در ثروت ملی توزیع عادلانه شکل بگیرد.
وی با طرح این موضوع که باید سخنرانی‌ها را کنار گذاشت، عنوان کرد: امروز می‌توانیم بگوییم که اهل سنت در قدرت هستند. کردهای ایران همگی دارای تصویر زیبای فرهنگی هستند و نباید آنها را نادیده بگیریم، احساس می‌کردند که با نظام سیاسی بیگانه نیستند و من در مواجهه با آنها بهترین الگوی وحدت را دیدم که پذیرش کثرت داشته باشیم، ایران به مثابه چتری بر روی اقوام است و ایران بزرگ است و تمدن و تاریخ و شعر و ادبیات دارد. تقوام باید بدانند که زیر چتر ایران هویت دارند و خارج از آن به فروپاشی میل می‌کنند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: آنچه که راجع به هویت و اهمیت اقوام در ذهن ایران می‌گویم مبتنی بر قانون اساسی است و همه ایرانیان با هم برابر هستند و اگر عدالت محقق نشود انسجام شکل نخواهد گرفت. هرگاه در کانون‌های قدرت اقوام را منهای تبعیض، سهیم کردیم؛ ایران برای همه برای عدالت شکل گرفته است.
صالحی امیری با طرح این موضوع که اگر امروز می‌توانیم در برابر غرب مذاکره کنیم به این دلیل است که برای تامین منافع ملی مذاکره می‌کنیم و این ابزار تامین این منافع است و ادامه داد: در برابر زیاده گویی و زیاده خواهی دیگران مقاومت می‌کنیم.‌ مذاکره برای تامین منافع ملی و در غیر این صورت برای تامین منافع ملی مقاومت خواهیم کرد و پشتوانه این ملت متحد و مقاوم است. 
وی وفاق را عقلانیت به جای عصبیت خواند و افزود: وفاق یعنی گفتگو برای حل مسائل به جای تخریب و اتهام افکنی؛ وفاق یعنی عبور از حاشیه به متن به متن و پاسخگویی به مطالبات مردم؛ وفاق یعنی عدالت هم برای خود و دیگران وفاق یعنی عبور از مرزبندی‌های کاذب و اینکه امام و انقلاب و رهبری به همه جریان‌ها تعلق دارند. نفاق یعنی داشتن درد مشترک با مردم. وفاق یعنی پذیرش حق دیگران حتی اگر مخالف باور و عقاید ما باشد. وفاق یعنی زبان صلح و آشتی ایرانیان با جهانیان.