علی ربیعی سخنگوی دولت در گفتگو با خبرنگار آوای بیستون، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «طی هفته‌های اخیر کمبود جوجه یک روزه مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و شاهدیم مرغ که قیمت مصوبش ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود از ۳۰ هزار تومان هم گذشته و در کنار این مساله فعالان […]

علی ربیعی سخنگوی دولت در گفتگو با خبرنگار آوای بیستون، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «طی هفته‌های اخیر کمبود جوجه یک روزه مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و شاهدیم مرغ که قیمت مصوبش ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود از ۳۰ هزار تومان هم گذشته و در کنار این مساله فعالان صنعت درباره ترخیص قطره چکانی نهاده‌ها هم هشدار دادند. خبری هم آمده که دولت مجوز واردات مرغ را از ۵۰ هزار تن به ۱۲۰ هزارتن افزایش داده است. چرا دولت ارز دولتی برای واردات را به ترخیص نهادها اختصاص نمی‌دهد؟ آیا این حجم از واردات، قیمت مرغ را به نرخ مصوب می‌رساند؟»گفت: جوجه ریزی خرداد تا این تاریخ ۳۷ میلیون قطعه انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ده درصد افزایش نشان می‌دهد. و پیش بینی می‌شود تا پایان ماه روند جوجه ریزی افزایشی باشد.
وی تاکید کرد: به منظور تأمین ذخایر استراتژیک گوشت مرغ در کشور برای ماه‌ها و ایام پر مصرف، پیش بینی واردات ماهانه حدود ۱۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه گوشتی را با محوریت شرکت پشتیبانی در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.
سخنگوی دولت گفت: واردات جوجه یک‌روزه به صورت تخم مرغ نطفه دار انجام و پس از انتقال به واحدهای جوجه کشی تبدیل به جوجه یکروزه می‌شود. جوجه‌های یک روزه وارداتی از طریق تولید قراردادی با واحدهای پرورش مرغ گوشتی تبدیل به گوشت مرغ شده و توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و برای تنظیم بازار در ماه‌ها و ایام پر مصرف، ذخیره سازی می‌شوند.
ربیعی افزود: علت افزایش قیمت جوجه یک روز طی هفته‌های اخیر، افزایش تقاضا جهت جوجه ریزی بدلیل اقتصادی شدن تولید با توجه به اصلاح قیمت مرغ زنده در فروردین امسال به ۱۷,۱۰۰ تومان بود که با مدیریت صورت گرفته طی روزهای اخیر روند کاهشی داشته و در حال نزدیک شدن به قیمت مصوب می‌باشد.
وی اظهار داشت: تولید مرغ درکشور به اندازه کافی انجام شده است و باید تمامی فروشگاه‌ها قیمت مصوب را رعایت کنند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: عملکرد توزیع مرغ در بازار نشان دهنده تولید کافی این محصول در کشور است و نباید در بازار کشور التهاب ایجاد کرد. در سامانه بازارگاه چهار قلم نهاده دامی بارگذاری می‌شود و به تولیدکنندگان مختلف بر اساس پروانه نهاده به قیمت مصوب اختصاص می‌یابد و افراد می‌توانند حواله‌های خود را ظرف ۴۸ ساعت دریافت کنند.
ربیعی اظهار داشت: بدون تردید آنچه در این چرخه رخ داده و به تعبیر شما ترخیص دیرهنگام نهاده‌ها، ناشی از تحریم‌های ظالمانه‌ای بوده که بر علیه مردم و کشور رخ داده است. تولید مرغ مورد نیاز از جوجه ریزی تا واردات نهاده و در نهایت تحویل مرغ به کشتارگاه یک زنجیره است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی در یک قسمت از این زنجیره به دلیل تحریم و تأمین ارز و انتقال آن مشکلی به وجود آید کل زنجیره دچار اختلال می‌شود. متأسفیم که معمولاً عده‌ای نقش تحریم را همواره نادیده می‌گیرند.
سخنگوی دولت تاکید کرد: در ماه‌های گذشته کمبودهایی بابت نهاده‌های دامی در کشور وجود داشت اما اکنون شرایط مناسب است. همچنین هیئت وزیران در جلسات گذشته. تصویب کرد، ۱۲۰ هزار تن مرغ با ارز ترجیحی ۴,۲۰۰ تومان وارد کشور شود، در این مصوبه آمده است این واردات برای ترمیم ذخایر این محصول و تنظیم بازار مورد استفاده قرار گیرد.
ربیعی در پایان گفت: پیش از این مصوبه هیئت وزیران برای واردات ۵۰ هزار تن مرغ به کشور بود که در مصوبه جدید بیش از دو برابر شده است.