به گزارش آوای بیستون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور روز دوشنبه در نخستین نشست کارگروه توسعه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در سال جدید گفت: امروز مردم آبادان و خرمشهر به دلیل از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌های این دو شهر در جنگ تحمیلی از مشکلات متعددی […]

به گزارش آوای بیستون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور روز دوشنبه در نخستین نشست کارگروه توسعه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در سال جدید گفت: امروز مردم آبادان و خرمشهر به دلیل از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌های این دو شهر در جنگ تحمیلی از مشکلات متعددی رنج می‌برند؛ البته بخشی از مشکلات این شهرستان‌ها که در سفر رئیس‌جمهور به خوزستان احصاء شده در حال برطرف شدن است و در سال جدید با طرحی نو به دنبال رفع مسائل هستیم.
وی افزود: مهم‌ترین موضوع در منطقه آزاد این است که باید چنان رونقی می‌یافت تا دست خود را از جیب دولت خارج می‌کرد اما در گذشته این اتفاق نیفتاد و تلاش ما این است که در نخستین گام این منطقه را به بلوغ برسانیم و سپس توسعه دهیم.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه این کار، نیازمند تأمین اعتبارات و برنامه‌های میان و بلند مدت است،افزود: البته این منطقه از ظرفیت‌های مهمی نظیر زیرساخت‌ها برخوردار است و نه تنها مشکلی در این زمینه وجود ندارد، بلکه این خود یک مزیت است.
مرتضوی افزود: طرح توسعه منطقه آزاد در آبادان و خرمشهر باید مبتنی بر مزیت‌های نسبی منطقه باشد و با لحاظ کردن مؤلفه‌هایی نظیر دریامحوری و صادرات‌محوری و توجه به صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت، باید برای آن برنامه‌ای پنج ساله نوشت.
وی بر همین اساس خطاب به نمایندگان نهادهای ذی‌ربط تأکید کرد: این طرح، باید از نظر کمی و کیفی در توسعه این منطقه قابل اجرا باشد.
در این نشست که به ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهور و با حضور استاندار خوزستان و نمایندگان برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها برگزار شد، درباره ظرفیت‌های توسعه تجاری در مرز، دوگانگی مدیریت در سطح منطقه آزاد اروند، توسعه و بهبود پایانه مرزی شلمچه، معضلات اقتصادی که به اخذ مجوز خاص نیاز دارد، تدوین برنامه‌های تکمیلی استان، راهکارهای رونق اقتصادی در زمینه صنعت و کشاورزی گفت‌وگو و تبادل نظر شد.
خاطر نشان می‌شود، رئیس‌جمهور تاکنون سه بار در تاریخ پنجم شهریور، هفتم آبان ماه و ٢۶ اسفند سال گذشته با هدف بررسی مسائل منطقه آزاد اروند شامل شهرهای آبادان و خرمشهر و همچنین بازدید از شلمچه به استان خوزستان سفر کرده و در سومین سفر به معاونت اجرایی دستور داده تا کارگروهی با ترکیبی از مدیران ملی و استانی برای شناسایی دقیق مشکلات منطقه و ارائه راهکارهای رفع آنها تشکیل شود.