آوای بیستون، گروه استان‌ها- زهرا مقدمی: مقوله راه همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه در جوامع مختلف مطرح بوده و سرمایه‌گذاران نیز برای حضور در منطقه خاص، یکی از آیتم‌هایی را که مدنظر دارند، بحث راه و محورهای مواصلاتی است که باعث می‌شود توسعه این مناطق با سرعت بیشتری محقق شده و ساکنان […]

آوای بیستون، گروه استان‌ها- زهرا مقدمی: مقوله راه همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه در جوامع مختلف مطرح بوده و سرمایه‌گذاران نیز برای حضور در منطقه خاص، یکی از آیتم‌هایی را که مدنظر دارند، بحث راه و محورهای مواصلاتی است که باعث می‌شود توسعه این مناطق با سرعت بیشتری محقق شده و ساکنان این مناطق نیز به دلیل برخورداری از این ظرفیت، ثمرات حضور سرمایه‌گذاران و به تبع آن رونق اقتصادی را در شهر و استان خود تجربه کنند.
استان زنجان بیش از ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه دارد و از این میزان ۱۰۵ کیلومتر آزادراه زنجان به سمت تهران بوده و ۹۵ کیلومتر هم به سمت تبریز است. همچنین این استان ۷۵۰ کیلومتر راه فرعی، ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۴۲۰۰ کیلومتر راه روستایی داشته و مجموع راه‌های استان بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر است.
جان دوباره پروژه‌های راه‌سازی با تخصیص اعتبار
سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آوای بیستون، به مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان در بخش راه‌سازی اشاره کرده و می‌گوید: پروژه محور زنجان به بیجار، پروژه محور قیدار به کبودرآهنگ، کلور و درام و پروژه بناب و منجیل جز مصوبات این سفر بود.

اصغر اسماعیلی در همین خصوص ادامه می‌دهد: با تخصیص اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در سال گذشته پروژه‌های راه‌سازی در استان زنجان جان گرفتند و با روند خوبی اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات پروژه‌های سفر دو ساله است و در این راستا بخشی از اعتبارات نیز امسال اختصاص می‌یابد، خاطرنشان می‌کند: تزریق به موقع اعتبارات باعث می‌شود پروژه‌های حوزه راه با سرعت خوبی جلو برود و این مهم رضایت‌مندی مردم را نیز به دنبال خواهد داشت.
سه پروژه مهم راه‌سازی استان زنجان در مقیاس بزرگراهی
سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان یادآور می‌شود: سه پروژه مهم راه‌سازی استان زنجان در مقیاس بزرگراهی بوده و محور زنجان به بیجار، محور زنجان به سلطانیه – ابهر و محور زنجان به سمت قیدار و کبودرآهنگ» جز سه پروژه مهم در بخش بزرگراهی است.
در استان زنجان بیش از ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه داریم این مسئول عنوان می‌کند: در استان زنجان بیش از ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه داریم و با جذب اعتبارات خوب و به موقع تا سال ۱۴۰۴ و با اجرای سریع پروژه‌های مذکور بیش از ۱۰۰ کیلومتر به میزان بزرگراه‌های قبلی استان اضافه خواهد شد.
سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان ۲۰۰ کیلومتر آزادراه دارد و از این میزان ۱۰۵ کیلومتر آزادراه زنجان به سمت تهران بوده و ۹۵ کیلومتر هم به سمت تبریز است، می‌گوید: ظرفیت آزادراهی این استان تکمیل بوده و خوشبختانه در بخش آزادراهی در سطح کشور وضعیت خوبی داریم.
اسماعیلی متذکر می‌شود: ۷۵۰ کیلومتر راه فرعی، ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۴۲۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم و مجموع راه‌های استان بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر است.
اجرای ۸ پروژه ارتقای محورهای استان زنجان
مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار آوای بیستون با بیان اینکه ۸ پروژه با ماهیت ارتقای محورهای استان زنجان در دست اجرا است، می‌گوید: این تعداد پروژه در قالب ۷ ردیف ملی در استان زنجان اجرا می‌شود که شامل ۳۰۰ کیلومتر احداث بزرگراه است.

مسعود بیات‌منش می‌افزاید: طرح‌های بزرگراهی در حال اجرا در استان بیش از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با توجه به اینکه هزینه‌های ساخت متغیر است، برای تکمیل باقی مانده ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه‌ها نیز ۲,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
احداث ۱۵۰ کیلومتر راه با ماهیت ارتقای راه اصلی
وی ادامه می‌دهد: همچنین ۱۵۰ کیلومتر راه با ماهیت ارتقای راه اصلی در دست اقدام بوده و در حال حاضر حدود بیش از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای تکمیل شدن نیاز دارد.
۸۷ درصد ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر در این استان جاده‌ای است این مسئول یادآور می‌شود: ۸۷ درصد ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر در این استان جاده‌ای است و در این راستا ۱۳ درصد حمل و نقل در استان ریلی بوده و در خصوص حمل و نقل هوایی نیز فرودگاه زنجان نقش مسافری نداشته و نقش ناوبری و باری را در منطقه ایفا می‌کند.
مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان اضافه می‌کند: اگر از مرکز استان زنجان دایره‌ای به شعاع ۴۰۰ کیلومتر رسم کنیم، نیمی از جمعیت و سرمایه کشور را در خود جای خواهد داد.
بیات‌منش با بیان اینکه این استان با استان‌های تهران، قسمتی از استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان‌غربی و شرقی، همدان، قزوین، قم و کرمانشاه در ارتباط است، تصریح می‌کند: با تکمیل پروژه‌های راه‌سازی به صورت چهار خطه، تسهیل ارتباطات را شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه زنجان می‌تواند نقش کلیدی در تأمین، پشتیبانی و لجستیک منطقه داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: پروژه دو خطه کردن زنجان به قزوین در حال تکمیل بوده و زنجان را از طریق ریل سه ساعته به مرکز کشور ارتباط می‌دهد.
امروزه زیربنای توسعه اقتصادی بر اساس سیستم حمل و نقل و ارتباطات مناسب آن شکل می‌گیرد. اگر راه‌ها و وسایل حمل و نقل کافی در اختیار نباشد، امکان اتصال بین نواحی مختلف و تبادل کالا وجود نخواهد داشت. راه‌ها همانند رگ‌های حیاتی جامعه هستند و همه فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را تداوم می‌بخشند، حال باید دید با توجه به اهمیت توسعه این بخش، مسئولان استان تا چه حد عزم خود را برای تحقق رؤیای دست نیافته در این عرصه جزم خواهند کرد.