به گزارش خبرنگار آوای بیستون، احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز (دوشنبه) در همایش یک روزه «حکمرانی مردم در گفتمان عدالت و جمهوریت» که در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: گفتمان در خلأ تولید نمی‌شود بلکه برآمده از نیازهای واقعی است. بنابراین گفتمان پیش از طرح باید کشف شود. وی با […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز (دوشنبه) در همایش یک روزه «حکمرانی مردم در گفتمان عدالت و جمهوریت» که در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: گفتمان در خلأ تولید نمی‌شود بلکه برآمده از نیازهای واقعی است. بنابراین گفتمان پیش از طرح باید کشف شود.
وی با بیان اینکه اگر تلقی از گفتمان این باشد که زمان بند و مکان بند است، باید دید چطور با عناصر قابل تطبیق است، عنوان کرد: مردمی بودن با همان تعبیری که در اسلام داریم ارزش ذاتی است. شما می‌دانید بسیاری از امور و حتی فقه ما را عرف مشخص می‌کند و عرف یعنی عامه مردم. عامه مردم آنقدر قدرت دارد که حتی فتوای مرجع تقلید را طبق اراده خود تعریف می‌کند.
وزیر کشور گفت: مبنای ما در مردمی بودن، گفتمان سیاسی و دموکراسی و امثال آن نیست. آنچه ما در جمهوری اسلامی به آن معتقد هستیم با اینها متفاوت است و «مردم داری» دینی ما ربطی به دموکراسی غربی ندارد. بنابراین وقتی از مردم سخن می‌گوئیم، منظور همان عمقی است که در اسلام و انقلاب می‌شناسیم.
وحیدی تصریح کرد: ارزش ذاتی گفتمان مردمی بودن و عدالت محور بودن این نیست که در یک زمانی باشد و در زمانی نباشد. در گفتمان دولت تحت عنوان عدالت و جمهوریت نیاز است که عمیق‌تر مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه عدالت و مردمی بودن نیازهای ذاتی و ضروری هستند، اضافه کرد: عدالت و مردمی بودن باید در مفاهیمی قالب بندی شوند. امیدوار هستیم مرکز بررسی‌های استراتژیک کارهای نیمه تمام در این راستا را دنبال کند.
وزیر کشور شرکت در انتخابات را یکی از جلوه‌های مردمی بودن عنوان و اظهار کرد: باید بررسی کنیم در زمان و دوره ما مفهوم عدالت و جمهوریت به دنبال بیان چه تعبیری است. نظر من این است که عدالت و مردمی بودن را در حوزه پیشرفت تعریف کنیم. این تعابیر باید جذابیت لازم برای نیروهای مختلف را داشته باشد.‌
وحیدی با بیان اینکه ما باید به دنبال ایجاد جریان‌های اجتماعی و بر اساس آن پیش رفتن باشیم، گفت: پیشرفت در حوزه‌های مختلف طبیعتاً مبانی فکری و نظری و مبانی عملی دارد. پیشرفت در مبانی عملی یک بدنه اجتماعی می‌خواهد.
وی تاکید کرد: عدالت محوری باید دارای دو شرط اساسی اعتماد به خود و عدم اعتماد به دشمن باشد. کسی که تخم مرغ‌های خود را در سبد آمریکا می‌گذارد، اعتقادی به پیشرفت ندارد.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه نیروهای داخلی و آنهایی که در جریان دانش بنیان و فناوری هستند باید لسان سیاسی پیدا کنند، اضافه کرد: اشکال دانش بنیان‌ها این است که «تک تک» و پراکنده هستند و مشکل ما این است که با هم تجمیع ندارند و به زبان اجتماعی واحد برای تجلی سیاسی تبدیل نشدند و بیان اراده جمعی در مورد ماجرایی که اجرا می‌کنند، در آنها دیده نمی‌شود.
وحیدی در رابطه با اینکه ابزارها و معیار سنجش عدالت فراگیر است، گفت: عدالت مفهومی چند بعدی است و در همه حوزه‌ها معنا و مفهوم دارد. عدالت این است که همه ظرفیت‌ها را به تناسب و به موضوع افزایش دهیم. بخشی از تبدیل و شناسایی این ظرفیت‌ها در بخش آمایش سرزمینی قابل استفاده است و این یک ابزار است.
وی اضافه کرد: موضوع دیگر تحت عنوان توازن منطقه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. توازن در شمال و جنوب و حتی خود استان‌ها برقرار نیست. معنا ندارد برخی مناطق وضع بسیار خوبی داشته باشند و در برخی مناطق این چنین نباشد.‌
وزیر کشور با بیان اینکه عدالت در بخش اجتماعی یعنی احصای ظرفیت در تمام بخش‌ها، گفت: برای مثال عدالت در بحث قیمت خانه می‌گوید اگر در جایی ظرفیتی خارج از موقعیت ایجاد می‌شود، در تمام مناطق باید به درستی باز توزیع شود.
وحیدی در رابطه با عدالت حقوق، بیان کرد: در بحث حقوق و نظام پرداخت در مناطق مختلف کشور عدالت وجود ندارد. آنهایی که حقوق برابر نمی‌گیرند علاوه بر عدم دریافت حقوق مناسب، از عدم عدالت در پرداخت ناراحت هستند. آیا در کشور افراد به اندازه خدمت خود از فضای امکانات کشور برخوردار می‌شود؟ این امر باید اصلاح شود. آیا حرف همه افراد به اندازه شنیده می‌شود؟ باید فضایی ایجاد شود که افراد بتوانند صاحب سخن باشند.
وی درباره جایگاه حلقه‌های میانی در گفتمان عدالت، تصریح کرد: مقام معظم رهبری برای اولین بار بحث حلقه‌های میانی را در مورد بسیج مطرح کردند و گروه‌های جهادی محصول همین حلقه‌های میانی است. گروه‌های جهادی و حلقه‌های میانی که جریان حکومت مردم بر مردم را شکل می‌دهند، در جریان رشد مداری قرار گرفته و مورد حمایت دولت نیز هستند.
وزیر کشور گفت: ما در وزارت کشور به دنبال این جریان و سازمان‌های مردم نهاد هستیم. مردم باید وارد صحنه شوند و شاهد تجمیع ظرفیت‌ها باشیم و باید به آنها فضا و سالن داده شود تا از ایده‌های دوستان در حوزه‌های مختلف استفاده و بهره برداری شود. ما در وزارت کشور با معاونت علمی و فناوری جریان‌های دانش محوری را ایجاد کردیم و دبیرخانه‌ای در وزارت کشور داریم تا از جریان‌های دانش محور در موارد مورد نیاز بهره مند شویم.
همایش یک روزه «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» با همت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.