آوای بیستون، گروه سیاست- طیبه بیات؛ بر اساس تقویم، امروز (شنبه) موعد ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم برای ارائه گزارش عملکرد خود در این ایام فرا می‌رسد. ۱۰۰ روزی که به لحاظ قانون الزامی برای توضیح و تشریح آن وجود ندارد اما رئیس‌جمهور دولت سیزدهم اخلاقاً، خود و تیم دولت را ملزم به عمل به آن […]

آوای بیستون، گروه سیاست- طیبه بیات؛ بر اساس تقویم، امروز (شنبه) موعد ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم برای ارائه گزارش عملکرد خود در این ایام فرا می‌رسد. ۱۰۰ روزی که به لحاظ قانون الزامی برای توضیح و تشریح آن وجود ندارد اما رئیس‌جمهور دولت سیزدهم اخلاقاً، خود و تیم دولت را ملزم به عمل به آن می‌داند.

پیش از اینکه دولت اقدامات صد روزه خود را رسانه‌ای کند، می‌توان ابعاد مختلف اقدامات انجام شده از سوی آن را رصد، ارزیابی و جمع‌بندی کرد.

یکی از مهمترین چالش‌های مردم پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم این بود که با بی‌دولتی مواجه بودند و کشور با بحران‌های متعدد اعم از کرونا، دوران پیچیده اقتصادی و وضعیت معیشتی نابسامان دست و پنجه نرم می‌کرد. فارغ از وضعیت پیش آمده که محصول اقدامات دولت قبل بود، حوادث غیر مترقبه نیز در آغاز دولت سیزدهم به استقبال رئیس‌جمهور منتخب آمدند. بحران قریب به ۷۰۰ جانباخته کرونایی در طول شبانه روز از یک سو و اعتراضات صنفی و معیشتی از سوی دیگر، کسری بودجه، شاخص‌های اقتصادی ضعیف و بدهکاری‌های شدید دولت همگی کار را برای دولت سیزدهم سخت‌تر از آنچه تصور داشتند، کرده است.

با این حال رئیس‌جمهور دولت سیزدهم و کابینه‌اش، صد روز است به قدر وُسع و توان، پای درد دل گروه‌های مختلف مردمی نشسته‌اند.

تفاوت بارزی که در دولت سیزدهم قابل مشاهده است، اینکه رئیس‌جمهور پیرو وضعیت نابسامان حاصل از عدم بازدید مسئولین از بسیاری حوزه‌ها تصمیم گرفته است تا در برخی موارد شخصاً پیگیر موضوعات باشد و در همین راستا، بازدیدهای سر زده متعددی را در این بازه زمانی رقم زده است. اقدامی که موافقان و مخالفان خود را دارد.

اما موضوع جالب توجه، استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب از رویکرد رئیسی در بازدیدهای سرزده اش بود. برای مثال در متن گزارش روزنامه آفتاب یزد پیرامون این موضوع آمده است: «مدت زمان زیادی نیست که سید ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست‌جمهوری نشسته است اما در همین زمان کم اقداماتی را انجام داده است که رئیس‌جمهور پیشین کشورمان یعنی حسن روحانی از آن واهمه داشت.»

در ادامه این گزارش، آفتاب یزد به تشریح بخشی از تفاوت روحانی و رئیسی می‌پردازد و می‌گوید: «رئیسی به بخش کرونایی‌های بیمارستان امام خمینی (ره) و داروخانه ۲۹ فروردین تهران بدون اعلام قبلی مراجعه کرده تا از نزدیک جویای مشکلات مردم و کادر درمان باشد و این در حالی است که زمانی که حسن روحانی رئیس‌جمهور بود از ترس کرونا تقریباً به مدت دوسال (از زمان ورود کرونا به کشور) به هیچ عنوان ملاقات مردمی نداشت.»

سفر از پیش اعلام نشده رئیس‌جمهور به اهواز نیز واکنش‌های توئیتری جالبی را به همراه داشت. برای مثال کاربران فضای مجازی با یادآوری واکنش روحانی به بی‌اطلاعی از افزایش قیمت بنزین و مقایسه آن با بازدید سرزده رئیسی به اهواز نوشتند: «صبح جمعه، دیگر نماد بی‌خبری یک رئیس‌جمهور نیست» یا «فرق است بین رئیس‌جمهوری که صبح جمعه تازه متوجه می‌شد در کشور چه خبر است، با رئیس‌جمهوری که صبح جمعه بدون مقدمه سفر استانی می‌رود» یا «ما عادت به این داشتیم که صبح جمعه رئیس‌جمهور غافلگیر بشه نه اینکه بره اهواز و غافلگیرمون کنه».

با این تفاسیر به عنوان گزارش عملکرد صد روزه دولت در حوزه بازدیدهای سر زده، اشاره‌ای اجمالی به ۹ بازدید سرزده او در این ایام خالی از لطف نیست.

۱- بازدید از یک مرکز تزریق واکسن کرونا و بازدید از بخش کرونایی بیمارستان امام خمینی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ۱۹ مرداد ماه، به صورت میدانی و سرزده از یک مرکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران بازدید و پس از آن، بصورت سرزده به بیمارستان امام خمینی (ره) رفت و با مردم و مراجعه کنندگان این بیمارستان گفتگو کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

۲- بازدید سر زده از داروخانه ۲۹ فروردین تهران

رئیس‌جمهور، عصر پنج‌شنبه (۲۱ مرداد ماه) به داروخانه ۲۹ فروردین تهران که از مراکز اصلی توزیع داروهای کرونایی و غیر کرونایی است، رفت و با مردم و کادر اجرایی این داروخانه گفتگو کرد و از نزدیک و بی‌واسطه در جریان مشکلات مردم و مراجعه‌کنندگان درخصوص تهیه داروهای مختلف قرار گرفت.

وی در این بازدید سرزده از بسیج تمام دولت در بحث کرونا خبر داد و بر پیگیری این موضوع در جلسات روزانه تاکید کرد و گفت: «جان مردم از همه چیز برای ما مهمتر است. معاون اول رئیس‌جمهور هم جلسات متعددی برای موضوع واردات واکسن و نیز دارو برگزار کرده و ان شاءالله مجموع این فعالیت‌ها باعث شود که مشکلات در این حوزه برطرف شود.»

۳- اولین سفر استانی رئیس‌جمهور از جنس سرزده

صبح جمعه (۵ شهریور ماه) بود که رئیس‌جمهور در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد اهواز شد. این اولین سفر استانی رئیسی بود و در حالی رقم خورد که هیچ یک از افراد و فعالان سیاسی انتظار این سفر قریب الوقوع را نداشتند.

رئیسی در بدو ورود به استان خوزستان، تصریح کرد: «قصد داشتم زودتر به استان سفر کنم، اما به‌دلیل کثرت کارهای مربوط به استقرار دولت، این توفیق حاصل نشد.»

وی در ادامه بازدید خود بیان کرد: «طرح آبرسانی و وضعیت ساماندهی فاضلاب خوزستان مسئله بسیار مهمی است که باید دنبال شود و اعتبارات آن افزایش یابد و باید از امکانات و ظرفیت‌های استان خوزستان استفاده شود و کارگاه‌هایی برای این امر در جای جای استان برای آبرسانی فعال شود.»

۴- سفر سرزده رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان

رئیس‌جمهور دولت سیزدهم روز پنجشنبه (۱۱ شهریور) دومین سفر استانی خود را به حوزه سواحل مکُران در چابهار اختصاص داد و از طریق فرودگاه کنارک با استقبال استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسئولان وارد این شهرستان شد.

وی در بدو ورود به چابهار به اسکله صیادی کنارک رفت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف آن با صیادان و ماهیگیران حاضر در این اسکله صیادی گفتگو و تاکید کرد: «سفرهای استانی برای آشنایی با مشکلات مردم و رفع آنها، شناخت ظرفیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است.»

رئیسی همچنین در دومین روز از سفر به سیستان و بلوچستان بلافاصله پس از ورود به زابل در حضوری از پیش اعلام نشده، به میان مردم روستای ملاعلی در منطقه مرزی ایران و افغانستان رفت.

۵- سفر از پیش اعلام نشده به طبس و وعده‌هایی برای رفع مشکل آب

رئیس‌جمهور در سومین سفر استانی خود، ۱۹ شهریور ماه در سفری از پیش اعلام نشده وارد شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی شد و در بخشی از بیانات خود در این سفر عنوان کرد: «نیروهای کارآمد ارزشمندی به ویژه جوانان برومند را در استان خراسان جنوبی داریم که می‌توانند نقش‌آفرین باشند و با کمک این نیروی انسانی، دولت خواهد توانست در جهت رفع مشکلات استان گام‌هایی بردارد.»

وی همچنین در رابطه با مساله آب در کشور و دغدغه‌های پیرامون آن در برخی از استان‌ها، تاکید کرد: «این موضوع را در دولت به صورت ویژه دنبال می‌کنیم و با راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت از جمله انتقال آب از دریای عمان، اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی برطرف شود.»

۶- بازدید سرزده رئیس‌جمهور از وزارت نفت پس از اختلال در سامانه توزیع سوخت

رئیسی همچنین روز چهارشنبه (۵ آبان ماه) و پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در ۴ آبان ماه که منجر به توقف چند ساعته عرضه بنزین در کشور شده بود، برای بررسی آخرین وضعیت پمپ بنزین‌های سراسر کشور و بررسی نقص سیستم هوشمند سوخت وارد وزارت نفت شد و در این بازدید با بیان اینکه وزارت نفت کار بزرگی را برای رفع مشکل انجام داده است، افزود: در مسیر، نیروگاه‌ها را بررسی کردم که خوشبختانه مساعد بود و سوخت گیری در حال انجام است.

رئیسی تصریح کرد: همه یگان‌ها باید برای حملات احتمالی دشمن آماده باشند و همه دستگاه‌ها برای ارائه خدمات پایدار به مردم باید سیستم خود را ایمن کنند.

پس از این بازدید، در همان روز رئیسی از جایگاه توزیع سوخت در میدان فردوسی تهران بازدید و با مراجعان به این جایگاه درباره نحوه توزیع سوخت گفتگو کرد.

۷- بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از مناطق زلزله‌زده اندیکا

در راستای بازدیدهای سرزده رئیسی، او صبح روز جمعه (۷ آبان ماه) به خوزستان رفت تا در جریان رسیدگی به زلزله‌زدگان منطقه اندیکا قرار گیرد. او بدون اطلاع قبلی و پس از ورود به فرودگاه اهواز بوسیله بالگرد به مناطق زلزله‌زده اندیکا و روستای سرشط رفت و از بخش‌های مختلف این شهرستان و اقدامات امدادی و کمک‌رسانی به مردم بازدید کرد.

وی همچنین در جمع مردم زلزله‌زده بخش «چلو» حضور یافت و در فضایی صمیمی پای سخنان و درد دل‌های این مردم نشست و از نزدیک در جریان خسارات وارده به آنان و نیازهایشان قرار گرفت.

مردم این منطقه نیز ضمن قدردانی و تشکر از حضور رئیس جمهور در مناطق زلزله‌زده، درخواست کردند با توجه به در پیش بودن فصل زمستان، به وضعیت آنها رسیدگی فوری شود و امکانات بیشتری برای منطقه فراهم شود.‌

رئیس جمهور همچنین در جمع مردم روستای زلزله زده سرشط حضور یافت و تصریح کرد: با اینکه گزارش‌ها را داشتم و از مسئولین استانی پیگیری می‌کردم اما شب‌ها از نگرانی وضعیت مردم اینجا خواب راحت نداشتم.

۸- بازدید رئیس جمهور از کارخانه تعطیل شده پاکریس

رئیسی روز پنجشنبه (۱۳ آبان ماه) در سفر به استان سمنان در بازدید سرزده از کارخانه تعطیل شده پاکریس، با گزارش مسئولان و مدیران مربوطه در جریان دلایل تعطیلی و موانع و مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت.

کارخانه نساجی پاکریس مهدیشهر با ۳۵ هکتار مساحت و ۱۲ هکتار فضای مسقف، در چند سال اخیر بنا به دلایل مختلف، تعطیل شده و بلااستفاده مانده است.

۹- بازدید سرزده رئیس جمهور از محله هرندی تهران

آخرین بازدید سرزده رئیس جمهور مربوط به بازدید روز جمعه (۱۲ آذر ماه) وی از محله هرندی تهران است.

رئیس جمهور ضمن بازدید از نقاط مختلف این محله با اهالی گفتگو کرد و در جریان نگرانی‌های آنان و مشکلات محله قرار گرفت و پس از شنیدن سخنان تعدادی از ساکنین محله هرندی با اشاره به اینکه این منطقه از محله‌های قدیم تهران و دارای مردمانی نجیب و شریف است، گفت: دولت وظیفه خود می‌داند برای بهبود و اصلاح وضعیت مناطق تلاش کند و با تقویت امکانات و زیرساخت‌های شهری محیط و شرایط مناسبی را برای ساکنین آن فراهم سازد.

رئیسی همچنین با اشاره به اقدامات ارزنده بسیج در رسیدگی به فقرا و محرومین، استفاده از ظرفیت بسیج را برای بازسازی و اصلاح وضعیت این محله‌ها ضروری دانست.

در این بازدید شماری از ساکنین محله هرندی از نزدیک دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را در زمینه رسیدگی و تکمیل زیرساخت‌های شهری، جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با توزیع‌کنندگان مواد مخدر مطرح کردند.

براساس نظرسنجی‌های داخلی و خارجی اعم از جهاد دانشگاهی و مؤسسه گالوپ، سفرهای استانی رئیس‌جمهور و بازدیدهای سرزده او، روند امید و اعتماد مردم به دولت، در مقایسه با گذشته روند صعودی دارد.

این اقدام در کنار اقداماتی مانند در دسترس بودن مدیران برای مردم و حذف فاصله میان مردم و کارگزاران دولتی، توجه به طبقات فرودست و حاشیه‌نشینان و … را می‌توان بخشی از اقدامات قابل توجه دولت در صد روز اول شروع به کار آن دانست.