به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیش از خطبه‌های نماز جمعه و به مناسبت فرارسیدن سالروز ۲۲ بهمن ضمن گرامیداشت یوم الله ۲۲ بهمن، گفت: ۲۲ بهمن ماه روز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به همه شما و ملت بزرگ ایران و آزادگان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. یاد […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیش از خطبه‌های نماز جمعه و به مناسبت فرارسیدن سالروز ۲۲ بهمن ضمن گرامیداشت یوم الله ۲۲ بهمن، گفت: ۲۲ بهمن ماه روز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به همه شما و ملت بزرگ ایران و آزادگان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. یاد امام و شهدای عالی قدر انقلاب اسلامی را گرامی می‌دارم و به ارواح بلندشان درود می‌فرستم و برای جانبازان و ایثارگران عزیز از خداوند متعال طلب عافیت دارم.

وی افزود: ۲۲ بهمن یوم‌الله است، همه روزها، روزهای خدا است، همه شب‌ها، شب‌های خدا است و همه ما برای خدا هستیم، اما چرا یک روز یوم‌الله می‌شود؟ جلوه قدرت الهی در یک روز، از غیر مجاری عادی آن روز را روز خدا می‌کند، در روز ۲۲ بهمن جلوه قدرت الهی به دست توانای مردم بزرگ ایران و با رهبری امام عظیم‌الشأن‌مان بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: قدرت الهی همه را خیره کرد که چگونه ممکن است ملتی با اتکال به خدا و با اعتماد به نفس به میدان بیاید و حکومتی که مورد حمایت قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر است، کنار بزند و با اراده خود حکومتی به نام دین و ارزش‌های الهی بر پاکند، این دست قدرت لایزال الهی بود.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه آنچه در این ایام برای ما و دوستداران انقلاب اسلامی به ویژه نسل جوان ضرورت دارد، شناخت انقلاب اسلامی، به ویژه شناخت عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی است، گفت: عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی باید دقیق شناخته شوند.

وی اضافه کرد: در جهاد تبیین که رهبر انقلاب به همه ما امر فرمودند و از اموری است که ضرورت دارد، تمام ابعاد آن بیان شود، پرداختن و توجه به ۲۲ بهمن و روز پیروزی انقلاب اسلامی و عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی است.

رئیسی با بیان اینکه هویت دینی انقلاب اسلامی یکی از عناصر هویت ساز انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: می‌خواهد دین در عرصه زندگی انسان معاصر وجود داشته باشد و همه شئون آن بر اساس دین و آموزه‌های دینی اداره شود. مردمی بودن یکی دیگر از از عناصر هویتی انقلاب اسلامی است. این انقلاب مردم پایه است و اساس آن را مردم شکل دادند و رقم زدند و حامیان این انقلاب مردم هستند، ادامه دهندگان این مسیر نیز مردم هستند.

وی افزود: غیر طبقاتی بودن این انقلاب از عناصر هویت ساز این انقلاب است مانند انقلاب‌ها و خیزش‌هایی که در شرق و غرب بود و بر یک طبقه و قشر خاصی استوار بود، انقلاب اسلامی غیر طبقاتی است و همه مردم به معنای وسیع کلمه مردم و از همه طبقات حضور دارند.

رئیسی استقلال طلب بودن انقلاب اسلامی را از دیگر عناصر هویت ساز انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: از عناصر هویت ساز انقلاب اسلامی آزادی خواه بودن و عدالت طلب بودن آن است. این انقلاب در درون خود عدالت خواه و عدالت طلب است و هیچ زمان نمی‌توان عنصر عدالت را از انقلاب اسلامی جدا کرد زیرا عدالت خواهی، عدالت طلبی و ضد ظلم و فساد بودن در آن نهادینه شده است.

وی ادامه داد: ضد استکبار بودن در انقلاب اسلامی نهادینه شده است و این نظام ناعدالتی و ظلم نمی‌پذیرد. مانند انسانی که غذای مسموم می‌خورد و هاضمه اش سم را نمی‌پذیرد، هاضمه انقلاب نیز ظلم و فساد را نمی‌پذیرد. انقلاب اسلامی در درون خود ضد ظلم و فساد است.

رئیس جمهور با بیان اینکه رژیم شاهنشاهی مظهر تام و تمام وابستگی، استبداد، دیکتاتوری و خضوع در برابر قدرت‌های سلطه گر، گردن کشی در برابر خواست مردم، آلودگی به انواع فسادها و ظلم به مردم و کشور بود، گفت: انقلاب اسلامی آمد این رژیم فاسد و مورد حمایت قدرت‌های سلطه گر را از میان بردارد و نظامی مبتنی بر دین و استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را برپا کند.

وی اضافه کرد: پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تمدنی را به نام اسلام و جمهوریت رقم زد و این مدنیت در مقابل تمدن‌هایی که قطب بندی‌های جهان را شکل می‌دهد تمدنی نوین بود. این مدنیت همراه خود همه سعادت. ا برای انسان معاصر فریاد می‌زند تا معلوم باشد این تمدنی که انقلاب اسلامی مقابل سایر تمدن‌های دنیا برپا کرده است، شاخصه‌های مهمی دارد.

رئیسی اضافه کرد: آنچه مشخص است آن است که شعارهای انقلاب اسلامی، شعارهایی است که هم فطری و مربوط به فطرت همه انسان‌ها است و هم جهانی است و شعارهای آن در تمام عالم پسندیده می‌شود. انقلاب اسلامی آنچه فریاد می‌زند آزادی، اخلاق، عزت ملی، عدالت، استقلال، برادری و نفی سلطه و ظلم است و اینها شعارهایی است که در شعارهای مردم برای روزهای پیروزی انقلاب اسلامی جلوه گر بود و هنوز هم ادامه دارد.

وی اظهار کرد: هیچکدام از این شعارها کهنه نشده است و همواره باید شعارهای ۲۲ بهمن ۵۷ امروز نیز جریان داشته باشد. شعارهای روز آغازین برخی از انقلاب‌ها و جهش‌ها فراموش شده است یا به سردی گراییده اما این شعارها هنوز زنده است.

رئیسی ادامه داد: اگر آن روز گفته شد استقلال و آزادی، امروز هم همین تاکید می‌شود. اگر آن روز گفته می‌شد نه شرقی، نه غربی امروز هم باید همان شعار پایدار بماند. ما نه سلطه‌ای را می‌پذیریم و نه از استقلال خود دست بر می‌داریم و نه حاضر هستیم نسبت به کسی در عالم ظلم کنیم. اینها جز اصول و همچنان پایدار هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ارزش‌ها در نظام اسلامی ثابت و غیرقابل تغییر است، تاکید کرد: لذا می‌بینید ایرانی در هر کجای عالم به این انقلاب افتخار می‌کند و نه فقط مردم مسلمان در عالم، بلکه مردم غیر مسلمان اما آزادی خواه و عدالت خواه و محرومین و مستضعفین در اقصی نقاط عالم به این انقلاب عشق می‌ورزند.

رئیسی ادامه داد: ممکن است آنها مسلمان نباشند اما وقتی با ما مواجه می‌شوند می‌گویند به انقلاب شما، امام، رهبری و مواضع بصیرت آفرین ایشان عشق می‌ورزیم. زیرا شعار انقلاب فطری و جهان شمول است و همه به این شعارهای عقلانی پایبند هستند.

وی بیان کرد: امروز نه فقط ایران بلکه ملت‌های جهان به انقلاب اسلامی امیدوار هستند و آنچه امروز همگان می‌خواهند آن است که انقلابی بودن این نظام همچنان حفظ شود و با گذشت زمان و تفکرات دچار فراز و فرود نشود. روحیه، نگاه و عمل انقلابی و پایبندی به این مبانی همچنان مورد تاکید مردم در سراسر عالم است تا این انقلاب همواره برای نجات انسان بماند و پرچم اسلام به دست حضرت حجت (عج) برسد.

رئیسی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم تأکید کرد: خدا می‌گوید ما شما را امت قرار دادیم و در امت عناصری وجود دارد. در امت عنصر هدف‌دار بودن، قصد و مقصد داشتن لحاظ شده است. عنصر حرکت در امت وجود دارد و امت همواره در حال حرکت است و ایستا نیست؛ امت پویا و در حالِ رشد است و دیگر عنصر امت، عنصر امام، مقتدی و رهبر است تا از همه ظرفیت‌های امت در جهت رسیدن به اهداف بلند استفاده کند، ما نقش مقتدی و رهبری را در این نهضت بسیار تعیین‌کننده می‌دانستیم و همواره می‌دانیم.

وی عنوان کرد: امام و رهبری در مکتب سیاسی خود، مکتبی ارائه کردند که اولین شاخص آن اخلاص است، سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام، جمله «عالم محضر خداست» که بر در و دیوار نقش بسته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تمام دیدگاه‌های سیاسی، حقوقی، کلامی، حکومتی و زندگی شخصی امام به این جمله است، دومین نکته در مکتب سیاسی، توجه به جمهوریت و مردم است؛ نه مردم از باب سیاسی و تشریفاتی، امام و رهبری به مردم علاقمند هستند، زیرا علاقه داشتن به مردم، مرتبه نازل محبت‌الله است.

رئیسی با اشاره به اینکه سومین نکته در این مکتب سیاسی، عدالت است، گفت: عدالت نه به عنوان شعار بلکه به عنوان یک محور مهم که باید در تمام سطوح جامعه جریان داشته باشد، مورد توجه است.

وی اضافه کرد: تمام روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سیاست داخلی و خارجی باید بر محور عدالت شکل بگیرد. عدالت به معنای محوری که هدف مهم انقلاب اسلامی بود باید تحقق یابد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما امروز مفتخر هستیم در دولت مردمی، جمهوریت، مردمی بودن و عدالت را محورهای اصلی دولت قرار دادیم و خود را موظف می‌دانیم برای اصلاح امور، مردم میدان‌دار باشند و به مردم توجه شود و مردم اصل و اساس قرار گیرند.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: برخی ما را در بعضی رسانه‌ها مورد سوال قرار می‌دهند که فلانی این قدر به اجتماعات و استان‌ها می‌رود، باید به آن‌ها گفت عزیز من، بی‌توجهی به مردم، بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه مردم با انقلاب اسلامی پیوند اساسی دارند، تصریح کرد: امروز بی‌توجهی به مردم و دور شدن از آن‌ها، دور شدن از انقلاب اسلامی است، امروز اجرای عدالت محوری‌ترین اقدام در دوره تحول و در این دولت شناخته می‌شود. عنصر بسیار مهم در مکتب سیاسی امام و رهبری، ضد ظلم، فساد و استکبار بودن است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نکته بعدی که در شاخص‌های مکتب سیاسی امام و رهبری است، مسئله استقلال به معنای واقعی کلمه است، به لطف خدا امروز در استقلال سیاسی با راه‌هایی که پیمودیم، در جایگاهی قرار داریم که امروز همه در جهان می‌دانند مستقل‌ترین کشور در کره زمین، جمهوری اسلامی ایران است و همه به آن اعتراف می‌کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: کشوری که حرف اول را در منطقه می‌زند و با استقلال در مجامع سیاسی و بین‌المللی اظهارنظر می‌کند و همیشه روی پای خود ایستاده، جمهوری اسلامی است، نه سلطه می‌پذیرد و نه به هیچ عنوان ظلم به دیگران را می‌پذیرد.

وی بیان کرد: نسبت به استقلال اقتصادی کارهایی انجام شده است که برای هیچکس قابل انکار نیست، به برکت جمهوری اسلامی در هر کوی و برزنی بسیار در جهت توسعه‌یافتگی کار شده است، اما راه بسیار داریم تا استقلال اقتصادی را نیز به مثابه استقلال سیاسی کشور برسانیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همه ظرفیت‌ها برای استقلال اقتصادی آماده است، اما برخی نگاه‌های غلط و دلهره‌ها و برخی از نسخه‌هایی که تناسبی با نسخه‌های انقلاب اسلامی نداشت، موجب برخی عقب‌ماندگی‌ها شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: نگاه کردن به دست بیگانگان تا آن‌ها کاری کنند، باعث مشکلاتی شده است، اما به لطف خدا و با همت مردم و خدمتگزار ی دولت ان‌شاءالله در جهت استقلال اقتصادی و عمل به نسخه نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی گام‌های بلندی برداشته خواهد شد.

وی بیان کرد: امام و رهبری همواره بر وحدت و انسجام ملی تأکید می‌کنند و زیر پرچم این کشور و نظام، همه سلایق به دور از همه اختلافات جمع شده‌اند، پس نباید اجازه خدشه‌دار شدن این وحدت و انسجام داده شوند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: پیشرفت کشور در گروی وحدت و انسجام ملی است و همه کسانی که دل در گروی انقلاب و اهداف اسلام دارند، بدانند که پیشرفت کشور در گروی این انسجام و وحدت است.

حجت‌الاسلام رئیسی خطاب به نمازگزاران و افرادی که علی‌رغم شرایط کرونایی امروز به خیابان آمدند، گفت: ما مصمم هستیم به عنوان دولت برخاسته از رأی شما و مردم، به منظور رفع مشکلات و توجه به ظرفیت‌های کشور و توجه به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ملی و رفع مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی که مردم را رنج می‌دهد، گام‌های بسیاری برداریم.

وی اضافه کرد: روزی که ما دولت را آغاز کردیم، کرونا مردم را بسیار رنج می‌داد و ۷۰۰ خانواده در روز داغدار می‌شدند، اما امروز با لطف خدا و کمک مردم و مسئولین بهداشتی شرایط متفاوت شده است و ان‌شاءالله در این سویه جدید عزیزان رعایت می‌کنند تا این را نیز پشت سر بگذاریم.

رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط و وضعیت نگران‌کننده کالاهای اساسی در کشور پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بیان کرد: در کشور امروز به لطف خدا هیچ نگرانی در رابطه با ذخایر کالاهای اساسی وجود ندارد؛ شرایط کشور وقتی به طرف تولید خواهد رفت که اساس بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری باشد، امروز ظرفیت‌های کشور شناسایی شده و همه دارند به طرف مولد شدن و تولید هدایت می‌شوند.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: خبرهایی که این روزها می‌شنوید در رابطه با ظرفیت‌های اقتصادی کشور است که در مورد آن‌ها بحث می‌شود. اگر برای این ظرفیت‌های اقتصادی در کشور سرمایه‌گذاری شود، رشد اقتصادی قابل قبول خواهد شد.

وی تأکید کرد: در این میان کسانی هستند که می‌خواهند سوء‌استفاده کرده و با روابط ناسالم مردم را نگران کنند، اما این دولت آمده است که فساد، بی‌عدالتی، رشوه، روابط ناسالم نباشد و مردم بدانند ما با همه قدرت در مقابل رانت‌خواری‌ها و مفسدان اقتصادی خواهیم ایستاد و ریشه آن‌ها را خواهیم زد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نظام عادلانه در تولید، توزیع، جذب، پرداخت و ارتقای کارکنان دولت و همه شئون باید تحقق یابد، خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوئیم عدالت، یعنی عدالت باید در همه شئون اجرایی شود و من به عنوان یک طلبه خدمتگزار مردم مصمم هستم به هیچ عنوان اجازه ندهم در این میدان کوچک‌ترین بی عدالتی مردم را نگران کند.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: امید ما بعد از خدا به شما و حضور شما در صحنه است، نگاه ما به روابط‌مان در سیاست خارجی نگاهی متوازن است. نگاه به غرب کشور را نامتوازن کرده است و نگاه باید به همه کشورها و همه ظرفیت‌ها در دنیا به ویژه همسایگان باشد.

وی افزود: امید ما به خدا، خوزستان، خراسان، آذربایجان، شرق، غرب، شمال و جنوب کشور است و هرگز امید به نیویورک و وین نداریم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: پیام انقلاب اسلامی برای همه مستضعفان عالم و همه عزیزان که دغدغه نظام و انقلاب دارند، این است که ما به آینده بسیار امیدوار هستیم نه امیدواری شعاری، بلکه هر روز که در این دولت حضور دارم و ظرفیت‌ها و حمایت مردم و نیروهای مصمم جوان و فرهیختگان دلسوز را می‌بینم، امیدم به آینده بیشتر می‌شود.

وی همچنین خطاب به دختران و پسران و جوانان کشور خاطرنشان کرد: آینده بسیار روشن و امیدوارکننده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ۲۲ بهمن پیام امید به ملت بزرگ ایران و همه مستضعفان و مظلومین عالم و پیام یأس و ناامیدی و استیصال به سلطه‌گران و ظالمان در عالم است، آنچه امروز در اطراف خود در بیداری اسلامی می‌بینیم نوید الهی است.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: در ده سال اول انقلاب به عنوان دوره تأسیس، می‌خواستند انقلاب و نظام پا نگیرد، آن‌ها خواستند و نشد و شما خواستید شد، در دوره تثبیت آن‌ها نخواستند نظام تثبیت شود، شما خواستید شد و آن‌ها خواستند و نشد.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: در دوره توسعه می‌خواستند پیام انقلاب در همین مرزها متوقف بماند و ملت‌های مسلمان جهان بیدار نشوند، شما خواستید شد، آن‌ها خواستند نشد؛ در دوره پیشرفت و عدالت، آن‌ها می‌خواهند نشود، اما با لطف خدا و اراده شما حتماً تحقق پیدا خواهد کرد.