به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز (چهارشنبه) پیش از عزیمت به شهر آستانه پایتخت قزاقستان به منظور شرکت در اجلاس سیکا اظهار داشت: این سفر برای شرکت در اجلاس سران سیکا شکل می‌گیرد. وی عنوان کرد: در این اجلاس تعامل و اقدامات سازنده و اعتماد ساز در […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز (چهارشنبه) پیش از عزیمت به شهر آستانه پایتخت قزاقستان به منظور شرکت در اجلاس سیکا اظهار داشت: این سفر برای شرکت در اجلاس سران سیکا شکل می‌گیرد.
وی عنوان کرد: در این اجلاس تعامل و اقدامات سازنده و اعتماد ساز در آسیا محوریت دارد. پنج اجلاس تا کنون برگزار شده و این اجلاس ششمین اجلاس در سطح سران کشورها و در شهر آستانه است. سیاست خارجی ما در دولت مردمی توجه به سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و فرامنطقه ای است.
رئیس جمهور افزود: همکاری در این سازمان‌ها و با این سازمان‌ها ظرفیت خوبی است که کشور ما می‌تواند با این ظرفیت و ارتباط همگرایی و سیاست همسایگی و چندجانبه گرایی را تقویت کند.
رئیسی خاطرنشان کرد: ما با همکاری در این مجموعه سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای از جمله اجلاس سیکا حتماً می‌توانیم با زیرساخت‌های اقتصادی آسیا ارتباط خوبی برقرار کنیم و برگزاری این اجلاس ظرفیت خوبی برای کشور ما و سایر کشورهای آسیایی به واسطه همکاری متفاوت خواهد بود.
وی تصریح کرد: ما در سیاست همسایگی در گام اول یک اعتماد سیاسی متقابل در منطقه و کشورهای همسایه ایجاد کردیم. در گام بعدی نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک ظرفیت از سوی یک کشور قدرتمند بسیار اهمیت دارد که می‌تواند هم برای کشورهای دیگر آسیایی یک فرصت باشد و هم برای ما.
رئیس جمهور اضافه کرد: این همکاری‌های متقابل میان ما و کشورهای آسیایی همکاری مغتنمی است که نتیجه آن می‌تواند صلح، ثبات، امنیت و آرامش در منطقه را به دنبال داشته باشد.
رئیسی با بیان اینکه گامی که در این اجلاس قرار است برداشته شود ارتقای این اجلاس به یک سازمان منطقه‌ای و بین المللی است، گفت: طبیعتاً این کار مورد موافقت ما است لکن با شرط همکاری همه کشورها و اجماع سازی. یعنی با اجماع همه کشورها، این کار می‌تواند کار مناسبی باشد.
وی تاکید کرد: طبیعتاً ما در حاشیه این نشست دیدارهای دو جانبه با سران کشورهای آسیایی خواهیم داشت و این موضوع تا زمانی که وقت اجازه دهد انجام خواهد شد. به دلیل فرصت کمی که در این سفر داریم دیدارهای دو جانبه ما محدود خواهد بود. امیدوار هستم این سفر و این اجلاس برای سیاست خارجی و همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی با دیگر کشورهای همسایه موفق باشد.