به گزارش خبرنگار آوای بیستون، همایش خانه احزاب با محوریت «منافع ملی ایران در مذاکرات وین» صبح امروز (پنجشنبه) در وزارت کشور با حضور دبیران کل سه فراکسیون اصولگرایان، مستقلین و اصلاح‌طلبان خانه احزاب برگزار شد. براساس این گزارش، سه نماینده از هر فراکسیون در این همایش سخنرانی و نظرات خود و حزب متبوعشان را […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، همایش خانه احزاب با محوریت «منافع ملی ایران در مذاکرات وین» صبح امروز (پنجشنبه) در وزارت کشور با حضور دبیران کل سه فراکسیون اصولگرایان، مستقلین و اصلاح‌طلبان خانه احزاب برگزار شد.

براساس این گزارش، سه نماینده از هر فراکسیون در این همایش سخنرانی و نظرات خود و حزب متبوعشان را درباره محور همایش عنوان کردند.

گفتنی است علاوه بر دبیران کل احزاب، محمدباقر خرمشاد معاون سیاسی وزیر کشور و فعالان سیاسی نیز در این همایش حاضر شدند.

به گفته خرمشاد، مقرر شده است با انجام هماهنگی‌های لازم، احمد وحیدی وزیر کشور در دهه فجر با اعضای خانه احزاب و فعالان حزبی دیدار و گفتگو کند.

محمدباقر خرمشاد معاون سیاسی وزیر کشور در این نشست ضمن ابراز مسرت و قدردانی از اینکه جریانات سیاسی کشور به رغم اختلاف نظرات، جمع می‌شوند و درباره مسائلی مثل منافع ملی همفکری کنند، گفت: بدیهی است که اختلاف نظر و زاویه بین فراکسیون‌ها و احزاب مختلف وجود داشته باشد، اگر چنین نبود، سه فراکسیون در خانه احزاب تشکیل نمی‌شد؛ بنابراین طبیعی است که با حضور در باره مسائل مختلف نظرات متفاوتی ارائه شود.

خرمشاد اظهار کرد: مهم این است که بعد از چهل سال این پختگی حاصل شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر هر کس راه خودش را برود منافع ملی تأمین نخواهد شد.

وی افزود: چه بسا شاهد هستیم اظهارات بسیاری از اصلاح‌طلبان، رگه‌های اصولگرایانه دارد و یا صحبت‌های فراکسیون مستقلین به سمت یکی از این دو جریان گرایش دارد.  

معاون سیاسی وزیر کشور تأکید کرد: فهم اینکه در جامعه چه می‌گذرد، تحمل شنیدن و توانایی پاسخ دادن باید وجود داشته باشد تا از برآیند این‌ها بتوانیم اهداف و آنچه که باید را محقق کنیم.

خرمشاد تصریح کرد: در صحبت‌های درون‌گروهی، حرفی غیر از آنچه، تفکرات همان گروه شنیده نمی‌شود؛ اما وقتی در چنین جمع‌هایی دیدگاه‌های دیگران را بشنویم و منطق قابل قبول را ببینیم، مواضع تعدیل خواهد شد و داد و ستد فکری بین گروه‌های مختلف صورت خواهد گرفت. در نتیجه همه این‌ها دیدگاه‌ها به هم نزدیک می‌شود و اجماع بر سر منافع ملی اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه نباید تصور کنیم اختلاف‌نظر فقط در کشور و مسائل داخلی وجود دارد، عنوان کرد: تمامی کشورها و نظام‌های دنیا در سیاست خود با اختلاف نظر مواجه هستند به ویژه کشورهایی که انقلاب در آن‌ها اتفاق افتاده است.  

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: اختلاف نظر نامطلوب نیست، نامطلوب آن است که انفصال و جدایی میان تفکرات مختلف منافع ملی را زیر سؤال ببرد و آن‌ها را تهدید کند. البته شاید گاهی جریان‌های سیاسی تلاش کردند دیگران را حذف کنند، شاهد این تلاش‌ها در هر دو جریان بودیم، اما این حذف اتفاق نیفتاد.  

خرمشاد اظهار کرد: همین که تفکرات مختلف سیاسی جمع شده و با هم گفتگو می‌کنند به این معنی است که نظام حزبی در ایران را تشکیل داده‌اند و آن را پذیرفتند و می‌دانند نظام سیاسی ایران تک‌حزبی نیست؛ بلکه شامل سه جریان است که هر کدام از آن‌ها خودشان شامل چند حزب می‌شوند.

__

وی افزود: اقداماتی که باید برای خانه احزاب رخ بدهد، امری از بالا و پایین نیست، بلکه باید به مسائل موجود، از پایین به آن‌ها رسیدگی شود و بعد از آن به مرحله قانون‌گذاری برسد.  اگر از بالا ابتدا قانونگذاری شود آنچه که باید در این مجموعه اتفاق نخواهد افتاد.

معاون سیاسی وزیر کشور با تأکید بر اینکه بنای ما برای این است که مبنای کار را ارتقای مشارکت سیاسی در کشور قرار دهیم، گفت: مشارکت سیاسی با کمک همه فعالان احزاب محقق خواهد شد که بدیهی‌ترین و ساده‌ترین نمونه مشارکت سیاسی رأی دادن است.

خرمشاد با اشاره به اینکه شرکت در فعالیت‌های سیاسی همچون مرکزیت احزاب نمونه دیگری از مدارج بالاتر مشارکت سیاسی است، عنوان کرد: اگر قرار است مشارکت سیاسی افزایش پیدا کند، باید در همه مدارج، از رأی دادن تا فعالیت حزبی شاهد تلاش بیشتر و ارتقای فعالیت‌ها باشیم. البته لازمه این ارتقا، برقراری نشاط سیاسی توأم با عقلانیت و اخلاق است.

وی با بیان اینکه از دو مسیر «کمیسیون ماده ۱۰» و «خانه احزاب» با احزاب سیاسی کشور پیوند داریم، عنوان کرد: سال ۹۵ که قانون احزاب تصویب شد ۲۴۰ حزب ثبت شده داشتیم که مقرر شد خود را با قانون جدید منطبق کنند، از تعداد قبل، ۱۱۶ حزب در این مسیر را ادامه دادند.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه ۱۲۷ حزب در کشور مجوز فعالیت دارند، تصریح کرد: در حال حاضر ممانعتی برای ثبت حزب جدید نداریم، بنابر کمیسیون ماده ۱۰ افزایش تعداد احزاب امری شدنی است.  

خرمشاد عنوان کرد: سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر تعداد احزاب به پانصد برسد، برای تحزب در ایران مطلوب است؟ آیا چنین افزایشی ما را به تحول می‌رساند؟ کشور دیگری داریم که این تعداد حزب در آن فعالیت داشته باشد؟ نکته دیگر این است که خودِ خانه احزاب و تشکلی صنفی-سیاسی است که در دنیا موضوعی جدید است.

وی با اشاره به اینکه تعداد احزاب در دوره‌های مختلف سیاسی کاهش و افزایش داشته است، بیان کرد: شاهد بودیم که تعداد احزاب از ۲۴۰ به ۱۲۷ رسیده است؛ این نشان می‌دهد طبع سیاسی به سمت عقلانیت حرکت کرده و پراکندگی قبل در حال بهبود و سامان است. چنین سامانی می‌تواند به تحزب کمک کند.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه احزاب نباید اشکالات تحزب را دائما به گردن حاکمیت انداخته شود، اظهار کرد: نقد باید از درون بیاید تا منجر به اصلاحات شود و بستر و مبنای لازم برای مسائل بعدی همچون اصلاح نظام انتخابات و نظام حزبی فراهم شود.

خرمشاد بیان کرد: باید مسیر را به سمت شفاف شده‌ مواضع ادامه دهیم، یعنی شفافیت از جانب احزاب اتفاق بیفتد و حمایت توسط وزارت کشور صورت بگیرد تا بتوانیم گام‌های لازم را مستحکم برداریم.

معاون سیاسی وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: بنا بر گفته وزیر کشور قرار است نشست مستقلی با مرکزیت خانه احزاب برگزار شود. امید است با کارسازی‌های لازم، در دهه فجر با مرکزیت خانه احزاب و حضور وزیر دیداری داشته باشیم.