به گزارش آوای بیستون، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفتگویی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۰ و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با مصوبات کمیسیون تلفیق شاکله لایحه بودجه تغییر کرده است؟، گفت: آنچه کمیسیون تلفیق تصویب کرده، نظر این کمیسیون است و نظر مجلس نیست. به عبارت دیگر بودجه باید […]

به گزارش آوای بیستون، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفتگویی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۰ و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با مصوبات کمیسیون تلفیق شاکله لایحه بودجه تغییر کرده است؟، گفت: آنچه کمیسیون تلفیق تصویب کرده، نظر این کمیسیون است و نظر مجلس نیست. به عبارت دیگر بودجه باید به تصویب مجلس برسد، آن هم با شرایطی که در قانون اساسی، در آیین‌نامه داخلی و در سیاست‌های کلی ابلاغی که از سوی رهبر معظم انقلاب آمده است.
امیری افزود: بنابراین اکنون نمی‌توانم پیش‌داوری کنم که مجلس اساس لایحه دولت را تغییر خواهد داد.
وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه دغدغه رئیس‌جمهور در خصوص عدم تغییر شاکله بودجه ناظر بر چه بود؟، تاکید کرد: بالاخره رئیس‌جمهور به صورت روزانه اطلاعات مربوط به مصوبات کمیسیون تلفیق را دریافت می کنند، به اضافه اینکه نمایندگان یا رئیس محترم مجلس مصاحبه می‌کند یا معاون امور مجلس و سازمان برنامه گزارش‌هایی را خدمت رئیس جمهور ارسال می‌کنند و همه این‌ها باعث می‌شود که رئیس جمهور به صورت مستمر در جریان اتفاقات و تصمیمات جدید نمایندگان درباره بودجه قرار بگیرند.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اظهار کرد: ایشان حق دارد به عنوان رئیس جمهور کشور، به عنوان کسی که باید کشور را اداره بکند و امر سخت اجرا به عهده ایشان است، دغدغه‌های خود را مطرح کنند. اما با وجود این نمی‌توانم اکنون پیشداوری کنم که لایحه بودجه در مجلس دچار چه سرنوشتی خواهد شد. زیرا کمیسیون تلفیق همه مجلس نیست و درباره لایحه بودجه باید کل مجلس اظهار نظر کند.
امیری گفت: بسیار امیدوار هستیم که نمایندگان در صحن علنی مجلس اساسا بودجه را تغییر ندهند، بویژه اینکه آقای نوبخت و مدیران‌شان آماده هستند تا نسبت به همه تبصره‌ها و احکام بودجه و منطقی که پشت این احکام وجود دارد، توضیح دهند. از این رو امیدواریم همکاری خوبی شکل بگیرد تا بتوانیم از ابتدای سال قانون بودجه ۱۴۰۰ را بدون مشکل اجرا کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که اگر شاکله بودجه تغییر بکند، چه اتفاقی را می‌توان پیش‌بینی کرد؟ آیا شورای نگهبان بودجه را رد می‌کند یا اینکه ممکن است دولت لایحه را مسترد کند؟، گفت: در جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت تأکید رئیس جمهور بر این بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای اقتصادی برای تصویب لایحه بودجه با مجلس هماهنگی کنند. اما نکته اینجا است که مطابق قانون اساسی ابتکار تدوین بودجه از دولت شروع می‌شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمی‌توانند برای بودجه طرح بدهند.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: اینکه قانونگذار اساسی ابتکار تهیه و تنظیم بودجه را به دولت داده است، پشت آن منطق بسیار مهمی وجود دارد و نتیجه این امر این می‌شود که امیدوار هستیم که تغییرات به اندازه‌ای نباشد که اساس لایحه بودجه را بهم بزند . زیرا در این صورت، آنچه عملا نهایی می‌شود، طرح بودجه خواهد بود، نه لایحه بودجه. از این رو، براساس سوابقی که از گذشته وجود دارد، اگر لوایح بودجه اینقدر تغییر کنند که اساس آن بهم بخورد و عملا به طرح نمایندگان تبدیل شود، معمولاً شورای محترم نگهبان ایراد می‌گیرد. امیدوار هستیم که تغییرات به اندازه‌ای نباشد که اساس لایحه بودجه را بهم بزند و موضوع حل و فصل شود.امیری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دیدگاه شما درباره ادبیاتی برخی از نمایندگان که ادعا کرده‌اند لایحه دولت برای فروپاشی بوده است، چیست؟، گفت: هرکسی که در حاکمیت قرار می‌گیرد، می‌خواهد نماینده مجلس، وزیر یا قاضی باشد، باید به گونه‌ای صحبت کند که صحبت‌های او برای جامعه آرامبخش باشد و نباید به گونه‌ای صحبت کند که ذهن مردم دچار تشویش شود. عموم مردم که نظام تفکیک قوا را نخوانده‌اند، مردم ما کل نظام جمهوری اسلامی را یکپارچه می‌بینند، بنابراین باید گفت‌وگوها و اظهار نظرهای ما برای جامعه آرامبخش باشد.
وی ادامه داد: خروج از این قاعده هم سرمایه اجتماعی نظام را کم می‌کند، هم مردم را دچار سرگردانی و ناامیدی می‌کند و کشور دچار بی اعتمادی می‌شود.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: خواهش من از دوستان این است و بارها هم حضوری خدمت نمایندگان عرض کرده‌ام که هر موقع که می‌خواهید دولت را نقد کنید، همان طور که آقای رئیس جمهور بارها گفته‌اند، نقد بکنند، اما با ادبیات فاخر. نقد بسیار خوب و پسندیده است، اما آنچه بد است، تخریب است.
امیری گفت: اگر نقد دلسوزانه‌ای وجود داشته باشد، حتماً دولت از آن استقبال می‌کند. یا اگر مطلبی را نقد می‌کنیم، خوب است که پیشنهاد جایگزین هم داشته باشیم. بنابراین استفاده از واژه‌ها یا تعبیرهایی که برای جامعه بار روانی دارد از جانب هیچکس پسندیده نیست، کما اینکه رهبر معظم انقلاب نیز تأکید زیادی روی این موضوع داشته‌اند.