به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز (سه شنبه) در مراسم تبریک سفیران کشورها به رئیس‌جمهور که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: برای ما فردا یعنی ۲۲ بهمن، روز بسیار مهم و تاریخ ساز است. روزی که ملت ما توانست با […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز (سه شنبه) در مراسم تبریک سفیران کشورها به رئیس‌جمهور که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: برای ما فردا یعنی ۲۲ بهمن، روز بسیار مهم و تاریخ ساز است. روزی که ملت ما توانست با اتحاد، یکپارچگی و فداکاری در برابر یک رژیم تا دندان مسلح و مورد حمایت کامل آمریکا و برخی دیگر از کشورهای بزرگ جهان به پیروزی دست پیدا کند.

روحانی افزود: این روز برای ما به خاطر استقلال مبارک است و این روز برای جهان مبارک است به دلیل اینکه ایران صاحب دموکراسی و جمهوریت در چارچوب فرهنگ و اسلامیت شد و ندای این نظام از ۴۲ سال پیش تا امروز، صلح، ثبات، مذاکره، دستیابی به دوستی با کشورهای مختلف در طول این ۴۲ سال بوده است.

وی افزود: گرچه در این ۴۲ سال، دو جنگ بر ما تحمیل شد، یک جنگ توسط صدام و یک جنگ توسط ترامپ اما ما در برابر هر دو تجاوز با مقاومت و صبر ایستادگی کردیم و در هر دو جنگ به پیروزی رسیدیم.

رئیس‌جمهور گفت: آن کسی که جنگ اول را بر ملت ما تحمیل کرد، نه نامی از او و نه نشانی از او وجود دارد و چیزی جز ننگ و عار برای او نماند و ترامپ که جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرد، امروز از او هم جز ننگ و عار چیزی باقی نمانده است.

روحانی گفت: یک سال بر همه ملت‌ها با رنج و سختی به خاطر کووید ۱۹ گذشت، بر ملت ما سخت‌تر گذشت زیرا همه ملت‌های دنیا اگر می‌خواستند برای تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، دارو، واکسن از پول خودشان استفاده کنند، آزاد بودند جز جمهوری اسلامی ایران که منابع مالی آن با تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریکا در اختیارش قرار نمی‌گرفت، مگر با سختی‌های زیاد و گذشت هفته‌ها و گاهی ماه‌ها.

وی افزود: کووید -۱۹ یک آزمایش بزرگ در سطح جهان برای انسانیت، همکاری و کمک به یکدیگر بود. در این آزمایش بزرگ دولت ترامپ رفوزه شد و در طول این مدت برای اینکه مردم ایران از منابع مالی خودشان برای مقابله با کووید ۱۹ استفاده کنند، یک بار هم اقدام مساعد انجام نداد.

رئیس‌جمهور گفت: در دولت جدید آمریکا تا امروز اقدام مناسبی و درستی را مشاهده نکردیم. دولت جدید آمریکا که مدعی است می‌خواهد با کووید ۱۹ مقابله کند و دست ملت‌ها را در مقابله با کووید باز بگذارد و کمک کند، لااقل نسبت به ملت و دولت ایران اقدامی تا امروز انجام نداده است.

روحانی گفت: ملت ما در این آزمایش هم توانست با موفقیت راه خود را طی کند. ما همه لوازم بهداشتی را خودمان تولید کردیم، تمام داروهای مورد نیاز که می‌توانست برای کووید مؤثر باشد، در داخل کشور تولید می‌کنیم. تمام وسایل برای اتاق‌های ویژه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ما تولید می‌شود و حتی برخی از آنها را صادر می‌کنیم و در زمینه واکسن هم تاکنون سه مؤسسه ما جواز تست بالینی را دریافت کردند؛ مؤسسه رازی، برکت و پاستور.

وی ادامه داد: ما در ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود که مردم ما از واکسن تولید داخلی استفاده خواهیم کرد. خوشحالم که امروز صبح واکسیناسیون در ایران شروع شد و ما در زمینه‌های مبارزه و مقابله با این ویروس از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نکردیم. اعتقاد ما بر این است که در مسائل مهم انسانی و جهانی همه باید در کنار هم باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: ما در طول زمان از سال ۲۰۱۵ تا امروز به تعهدات خودمان در زمینه توافق هسته‌ای پابرجا بودیم. در تمام مراحل، آژانس اتمی گزارشی که از ایران داد این بود که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است. ما از آغاز این تعهد، ۱۵ نوبت آژانس گزارش را داشتیم و در همه ۱۵ نوبت اعلام کرد که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است.

روحانی ادامه داد: حتی در سال ۲۰۱۷ که دولت جدید آمریکا نغمه‌هایی را علیه این توافق شروع کرد و در ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ملت ما اعمال کرد، تا یک سال صبر کردیم و به تمام تعهدات مان عمل کردیم. گزارش آژانس در تمام سال ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ این بود که ایران به تمام تعهدات خود عمل می‌کند.

وی گفت: بر مبنای اینکه کشورهای ۱+۴ به ما قول داده بودند که در زمینه این توافق علیرغم اینکه آمریکا خارج شده است، به تعهدات خود عمل خواهند کرد. بعد از یک سال اجرای تعهدات یک‌جانبه و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان، ما کاهش تعهدات را آغاز کردیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: اولین کاهش به مدت دو ماه بود و گفتیم اگر در این دو ماه شما به تعهدات عمل کنید ما به نقطه اول برمی گردیم و برای دو ماه دوم، ماه سوم تا دو ماه پنجم ما هم تمام تعهدات برجامی را کاهش دادیم تا روزی که بقیه به برجام برگردند.

روحانی تصریح کرد: امروز هیچکس نمی‌تواند توقعی نسبت ایران داشته باشد که ایران چرا قدم اول را بر نمی‌دارد، ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، حتی زمانی که تقریباً همه، تعهدات را کنار گذاشتند یک سال به تمامی تعهدات خود عمل کرد.

وی ادامه داد: امروز هم اعلام می‌کنیم هر ساعتی که ۱+۵ به کلیه این تعهدات این توافق یعنی برجام پایبند شوند و عمل کنند، بدانند در ساعت بعد ما به تمام تعهداتمان عمل می‌کنیم، اما اجرای تعهدات ما در صورتی است که کاملاً واضح و روشن باشد که ۶ کشور روبروی ما به تمام تعهدات خود عمل کردند.

رئیس‌جمهور گفت: اینکه چه کسی باید در این راه آغازگر باشد و قدم به پیش بگذارد، جای تردیدی وجود ندارد. ما از تعهد خارج نشدیم تا گام اول را برداریم، آن کشوری که از تعهد به مدت سه سال خارج شده و این همه ظلم بر ملت ما برخلاف مقررات بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ روا داشته، امروز هر ساعتی که تأخیر کند پا روی قانون و توافق و مقررات بین المللی گذاشته است.

روحانی گفت: ما آماده‌ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد، ما هم تمام تعهدات برجامی را اجرا کنیم.

وی در ادامه گفت: ایران ثابت کرده اگر چیزی را امضا کرد و تعهدی را پذیرفت، با تمام وجود پای امضا، تعهد و پیمان خود می‌ماند و این یکی از افتخارات بزرگ ملت ما در طول تاریخ به ویژه در این ۴۲ سال است. هرکجا ما تعهدی دادیم و چیزی را اعلام کردیم و متن و سندی را امضا کردیم، پای امضا و پیمان خود باقی می‌مانیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: منطقه ما منطقه بسیار حساس و تأثیرگذار در سرنوشت جهان است. ما معتقدیم منطقه حساس خاورمیانه باید در صلح، امنیت و ثبات باشد. در طول ۴۲ سال، هر کجا کشوری از ما یاری و کمک خواسته، ما به آنها کمک کردیم.

روحانی گفت: هرکجا تروریسم و بی‌ثباتی توسط هر کشوری در منطقه ما آغاز شده ما به یاری ملتی به پا خاستیم که مورد تعرض تروریست‌ها قرار گرفت. عراق و سوریه یک شاهد بزرگ است. لبنان و افغانستان شاهد دیگر است. هرکجا تروریسم شروع به فعالیت کرده و دولت آن کشور از ما کمک خواسته، ما درنگ نکردیم.

وی تصریح کرد: چه کسانی این منطقه را سال‌ها در اختیار تروریست‌ها گذاشتند؟ چه کسانی به تروریست‌ها کمک کردند؟ چه کسانی میلیاردها دلار پول مردم خودشان را برای مداخله در منطقه ما صرف کردند؟ آنها باید در برابر منطقه و از جمله در برابر ما و در برابر همه ملت‌ها پاسخگو باشند که چرا تروریست‌ها را کمک کردند و امکانات مالی در اختیار آنها گذاشتند تا تروریست‌ها نفت دیگران را در بازاری که آنها تعیین کردند بفروشند و سلاح لازم را در اختیار تروریست‌ها بگذارند و این همه جنایت در منطقه ما مرتکب شوند.

رئیس جمهور گفت: چرا کشورهای بزرگ، آمریکا و اروپا به یک کشور متجاوز به مردم مظلوم یمن کمک تسلیحاتی و مالی کردند و تا امروز هم بسیاری از کشورها به کمک‌های خود ادامه دادند؟ پاسخگوی این همه کشتار، قحطی و جنایت در یمن چه کسی است؟ ملت ما نباید در برابر این همه حوادثی که در منطقه شاهد بودیم، پاسخ کسی را بدهد زیرا همیشه مدافع حق در کنار ملت‌ها و در کنار دولت‌هایی بوده است که از ما کمک خواسته اند و همیشه ما با ترور و تروریسم مبارزه کردیم.

روحانی افزود: ما قربانی تروریسم، با قربانی سلاح کشتار جمعی و سلاح شیمیایی هستیم. جایگاه ملت ما، سابقه ملت ما برای همه جهانیان روشن است. آن کسی که از روز اول در کنار ملت عراق و ارتش این کشور به کمک کشور عراق رفت و با تروریسم مبارزه کرد شهید سردار قاسم سلیمانی بود. در کشور عراق هم یار و دوستش ابومهدی المهندس بود. آنها با تروریسم و داعش مبارزه کردند.

وی ادامه داد: این عزیزان به دست آمریکا و با دستور صریح ترامپ، ترور شدند. پاسخ این ترور را چه کسی قرار است بدهد؟ دادگاه‌های ایران و عراق، دادگاه‌های بین المللی باید در برابر این جنایت سکوت نکنند و همه توان خود را در برابر این جنایتکاران بکار گیرند.

رئیس جمهور گفت: ما باز هم در منطقه با ترور و تروریسم می‌جنگیم و مقابله می‌کنیم. بازهم معتقدیم در منطقه حساس ما مداخلات خارجی به ضرر کشورهای منطقه است، باز هم می‌گوئیم جهان عاری از خشونت و افراطی گری باشد. یک بار دیگر به آنچه که در ۲۰۱۳ در سازمان ملل اعلام کردم مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری تاکید می‌کنم.

روحانی گفت: این پیشنهاد را نمایندگان ملل جهان به اتفاق آرا تصویب کردند. ما در سازمان ملل اعلام کردیم، راه حل منطقه «طرح امید» است. ما طرح صلح هرمز را ارائه کردیم و گفتیم کشورهای منطقه باید دور هم جمع شوند تا مشکلات منطقه را حل کنند.

وی ادامه داد: ایران آماده است با تمام کشورهای همسایه و منطقه بویژه کشورهای اطراف خلیج فارس، از عراق گرفته تا ۶ کشور جنوبی و ایران، یعنی این ۸ کشور طبق قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت در کنار هم بنشینند، گفتگو کنند و مشکلات و مسائلی که در منطقه وجود دارد را حل و فصل کنند.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند که خواهان دوستی با همه کشورهایی است که اراده آنها دوستی با ملت ایران است. جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند، اگر ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، بلادرنگ ایران به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد.

روحانی افزود: ایران با صدای رسا اعلام می‌کند که راه حل مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود.