به گزارش خبرنگار آوای بیستون، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا کلیه فعالیت‌های خود را در حوزه هسته‌ای برابر با موازین و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده است و هیچ فعالیتی نیست که بر […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا کلیه فعالیت‌های خود را در حوزه هسته‌ای برابر با موازین و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده است و هیچ فعالیتی نیست که بر اساس پروسه‌های ابلاغی طی نکرده باشد و تمام آن تحت نظارت آژانس بوده و هست.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران متعهد به NPT و پادمان است و نمی‌تواند آژانس ادعایی بکند که در ایران فعالیتی وجود دارد که بر اساس بازرسی‌ها به یک عدم انطباق برخورد کرده باشد. هیچ عدم انطباقی وجود ندارد. گزارش‌های آژانس در تمامی این سال‌ها و بیاناتِ مقامات و مدیر کل‌های دوره‌های گذشته همواره این موضوع را تائید کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه موارد، مدارک و مکان‌های ادعایی، ساخته و پرداخته ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی است، اظهار کرد: در ۲۰ سال گذشته به طور پیوسته به ایران اتهام می‌زنند که موجبات مذاکرات سیاسی پیرامون هسته‌ای را فراهم کرده است و سند توافق برجام حاصل این مذاکرات ۲۰ سال گذشته بوده است.
اسلامی تصریح کرد: معنای این مذاکرات و تفاهم نهایی که در قالب برجام صورت گرفته است، پشت سر گذاشتن این اتهامات است. یعنی جمهوری اسلامی ایران و طرف مقابل بعد از مذاکرات مفصل در سال ۲۰۱۵ به این جمع‌بندی رسیدند که موارد ادعایی و اتهامات را کنار می‌گذارند و با شرح و بسطی که در قالب سند تحت عنوان PMD آورده شده است، بسته می‌شود. در مقابل نیز جمهوری اسلامی ایران پذیرفت که برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، سرعت حرکت خود را کاهش بدهد و ظرفیت خود را محدود کند و همچنین پذیرفت که نظارت‌های آنها وسیع‌تر باشد تا اعتماد سازی صورت بگیرد و همزمان نیز کلیه تحریم‌هایی که بر جمهوری اسلامی ایران به بهانه اتهامات هسته‌ای وضع شده است نیز لغو شود.
وی با بیان اینکه سند برجام در قالب یک سند شورای امنیت سازمان ملل، جایگزین قطعنامه‌های قبلی شد و به موضوع خاتمه داد، افزود: اما شرارت و پیگیری‌های یک رژیم جنایتکار که خود به عنوان یک سازمان تروریستی فعالیت‌های هسته‌ای غیر مجاز دارد و اجازه و دسترسی آژانس را به هیچ کدام از فعالیت‌های هسته‌ای خود صادر نکرده است، پرچمدار تشدید عملیات روانی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران شده است!
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم که جملاتی را مطرح کند که خواسته رژیم صهیونیستی است. این پذیرفته نیست و خلاف شرح وظایف مدیر کل آژانس اتمی است. اعتراض خود را کتبی از سوی نماینده دائم ما در آژانس به اطلاع وی رساندیم و انتظار داریم که این رویه خاتمه پیدا کند.
اسلامی تاکید کرد: آنچه در مذاکرات صورت گرفته، این است که تا قبل از روز «باز اجرا» موارد ادعایی بسته شود، یعنی تبادلات صورت بگیرد و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را تعیین تکلیف کند و خاتمه دهد تا این بهانه تاریخی مشمئز کننده‌ای که سراسر اتهامات ناروا به کشور است، یک بار برای همیشه کنار گذاشته شود.
وی تصریح کرد: توسعه برنامه هسته‌ای ایران همواره مورد تاکید مقام عالی ریاست جمهوری و دولت سیزدهم بوده است. ما در این یکسال توسعه سیستم‌ها و سامانه‌هایی که می‌تواند تأثیرات فناوری هسته‌ای را در زندگی مردم روز افزون کند، در دستور کار قرار دادیم.
وی اعلام کرد: چندین نوع دستگاه و سامانه‌هایی که در حوزه کاربرد پرتوهای هسته‌ای در صنعت، کشاورزی، مواد غذایی و سلامت وجود دارد، در هفته دولت رونمایی خواهیم کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیام مشخص این اقدامات این است که مردم ایران تأثیرات آن را در فرآیندهای حوزه صنعتی و پزشکی مشاهده کنند و بهره مند شوند. فناوری هسته‌ای صرفاً غنی سازی نیست بلکه کاربردهای گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف دارد.
اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعاهای آژانس، گفت: ما هیچ سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای نداریم و موارد و مکان‌های ادعایی، ساخته و پرداخته منافقین و صهیونیست‌ها است که ۲۰ سال است آن را مطرح می‌کنند و چیز جدیدی نیست. آنها عملیات تروریستی و ترور دانشمندان ما را انجام دادند.
وی با بیان اینکه عملیات‌های روانی و سیاسی و رسانه‌ای اخیر آنها به همین خاطر است که جریان مذاکرات منطقی و مذاکراتی که به حق، نیاز مبرم کشور است را به اختلال بکشانند، اظهار کرد: هدف مذاکرات لغو تحریم‌ها است و بر اساس همین هدف دنبال شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما به نظارت در چارچوب توافق برجام برای فرایندهایی که جهت محدودیت‌های هسته‌ای قبلاً آنها را پذیرفته بودیم، پایبندیم. اگر آنها به برجام برگردند آنچه در برجام تفاهم شده و توافق طرفین بوده است را انجام می‌دهیم و به آن پایبندیم؛ نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر.