به گزارش خبرنگار آوای بیستون، احمد وحیدی پیش از ظهر پنج‌شنبه در مراسم تودیع و معارفه استاندار گیلان، اظهار کرد: استان گیلان با تمدن چند هزار ساله و فرهنگی غنی و با وجود اقوام و مذاهب مختلف نمایی از وحدت را در خود دارد. وزیر کشور با اشاره به اینکه گیلان مهد بزرگان و علمای […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، احمد وحیدی پیش از ظهر پنج‌شنبه در مراسم تودیع و معارفه استاندار گیلان، اظهار کرد: استان گیلان با تمدن چند هزار ساله و فرهنگی غنی و با وجود اقوام و مذاهب مختلف نمایی از وحدت را در خود دارد.
وزیر کشور با اشاره به اینکه گیلان مهد بزرگان و علمای جهان اسلام همانند «آیت الله بهجت» است که حتی اسم ایشان نیز معنویت می‌آورد، افزود: گیلان دیار سردار غریب، مظلوم و حماسه ساز یعنی میرزای جنگلی است که در خفقان و ظلمت حماسه سازی بزرگی را رقم زد.
وی با بیان اینکه این افراد مقدمات انقلاب را رقم زدند، تصریح کرد: میرزا کوچک جنگلی مبارزه با استبداد خارجی و داخلی را به ما آموخت.
وحیدی با اشاره به اینکه اگر کشور ما امروزه مقابل استکبار ایستاده و رو به جلو حرکت می‌کند نشأت گرفته از حرکت میرزا کوچک است، اضافه کرد: گیلان ۸ هزار شهید مانند سردار املاکی دارد و یکی از معدود لشکرهایی که بیشتر از ظرفیت خود در جنگ نیروی انسانی داشت لشکر قدس گیلان بود.
ضرورت حفظ مواهب طبیعی و الهی موجود در گیلان
وزیر کشور با تاکید بر پاسداشت بزرگان و افتخارآفرینان حوزه معنوی و علوم و مواهب طبیعی گیلان، ادامه داد: کوه، جنگل و تالاب نعمت‌های الهی هستند و اگر در حفظ آن کوتاهی کنیم ظلم کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد گیلان شامل رویش‌های جنگلی، باغ و مزارع است، افزود: حفظ این نعمات الهی بسیار مهم است و همه در این راستا مسئولیت دارند و در دامنه چنین فضایی نباید پدیده به عنوان فقر، محرومیت و آسیب‌های فرهنگی داشته باشیم
وحیدی با تأکید بر اینکه فقر فرهنگی نباید در گیلان وجود داشته باشد، تصریح کرد: گیلان با وجود مواهب طبیعی سرشار و هم مرزی با چهار کشور و وجود مرزهای خشکی و آبی و مردمی که برای انقلاب از جان و مال خود گذشتند شرایط ویژه‌ای دارد و همه باید برای خدمت به آنها تلاش کنند گیلان با وجود مواهب طبیعی سرشار و هم مرزی با چهار کشور و وجود مرزهای خشکی و آبی و مردمی که برای انقلاب از جان و مال خود گذشتند شرایط ویژه‌ای دارد و همه باید برای خدمت به آنها تلاش کنند.
وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه ایران دارای ارزش‌های الهی و مادی است، تصریح کرد: باید قدرتمندانه مسیر انقلاب را به جلو ببریم و دولت و مسئولان باید واجد فضائل مختلف مادی و معنوی و عملکردی باشند.
وی عده‌ای معتقد بودند انقلاب تمام شده و با نظام سازگاری ندارد، ادامه داد: خطر این است که نظام بر انقلاب مقدم شود در حالی که انقلاب اسلامی یک حقیقت جاودان است نه آنکه برای یک بازه زمانی باشد.
وحیدی با بیان اینکه انقلاب جاری و ساری است و مهمترین نتیجه انقلاب تربیت و پرورش انسان‌های متعالی رشد یافته با اخلاق و معنویت است، تأکید کرد: استانداران باید فکر کنند که چگونه جریان انقلابی در تمام سطوح جاری بوده و دچار روزمرگی نشوند.
برای پیشرفت انقلاب در گام دوم باید برنامه محور عمل کنیم
وزیر کشور با اشاره به اینکه گام دوم یعنی انقلاب با شتاب بیشتری برای رسیدن به قله‌های عزت و افتخار و شرافت حرکت کند، ادامه داد: برنامه پیشرفت ما باید بر اساس الگو باشد و برنامه محور عمل کنیم.
وی با تأکید بر اینکه حل مشکلات گیلان باید زمان بندی داشته و سریع‌تر رفع شود، افزود: مردم گیلان به لحاظ هوش توانمندی و ظرفیت‌های بومی چیزی از کشوری مثل هلند کم ندارند و حتی بالاتر هستند لذا چرا نباید در حوزه صادرات همانند این کشور باشند.
وحیدی کمک از مرکز به گیلان امری پذیرفته شده، برشمرد و گفت: فرهیختگان و بزرگان بدانند که باید ظرفیت‌های گیلان استخراج و به ظهور و بروز برسد و نه تنها موجب اعتلای این استان شود بلکه به استان‌های دیگر هم کمک کنند. باید ظرفیت‌های گیلان استخراج و به ظهور و بروز برسد و نه تنها موجب اعتلای این استان شود بلکه به استان‌های دیگر هم کمک کنند
وی با بیان اینکه گیلان ظرفیت صادرات ۱۰ میلیارد دلار را دارد و این ظرفیت باید تدریجی شکوفا شود، اضافه کرد: باید از دریا خزر و ظرفیت‌های آن برای توسعه گیلان استفاده شود.
وزیر کشور در ادامه با تاکید بر ساخت چند هلدینگ بزرگ و صادرات میوه‌های تولید شده در استان گیلان، افزود: گیلان در حوزه آبزیان ظرفیت بزرگی دارد که باید چند برابر شود و بسترهای سرمایه گذاری باید فراهم شده و صدور مجوزها باید در کمترین زمان انجام شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از سرمایه گذاران به خارج از این استان یا کشور رفته اند که باید از آنها دعوت به همکاری شود، ادامه داد: کار زیاد است و مسئولان استانی باید با تلاشی مضاعف گام‌های لازم در مسیر توسعه گیلان بردارند.
وحیدی با تأکید بر مبارزه با رانت و تبعیض معنا، بیان کرد: رانت ظلم است و اگر انجام دهیم یعنی کاری ضد امام زمان انجام داده‌ایم لذا نمی‌شود مؤمن و شیعه از رانت استفاده کند و این یک دروغ عملی است.
اعمال سیاست‌های تشویقی برای افزایش نرخ زاد و ولد در گیلان
وی با اشاره اینکه مسئولان نباید با رانت و زد و بند خود را در مقابل جبهه امام زمان قرار دهند، اضافه کرد: فساد ستیزی، مبارزه با تبعیض و حمایت از مستضعفان رسالت قطعی مسئولان در نظام اسلامی است.
وزیر کشور با بیان اینکه طهارت عملی در کنار طهارت فکری و اخلاقی سه عنصری است که باید در مسئولان تجلی داشته باشد، تأکید کرد: دولت تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات به کار گرفته و قصدی برای انتخاب افراد از جایی خاص وجود ندارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه افراد انتخاب شده در هیئت دولت بر اساس شایسته سالاری و جوان گرایی است افراد انتخاب شده در هیئت دولت بر اساس شایسته سالاری و جوان گرایی است، تصریح کرد: جوانان انقلابی امروز عهده دار مسئولیت‌های مختلف می‌شوند و باید برای تکامل مسیر انقلاب به آنها فرصت داد.
وحیدی با بیان اینکه رسیدگی به پسماند و احیای تالاب انزلی از موضوعات مهم در استان گیلان است، افزود: تالاب انزلی از ذخایر زیست محیطی است و از موضوعات مهمی که با جدیت باید دنبال می‌شود.
وی با اشاره اینکه وفاق و وحدت شرط پیشرفت است، تأکید کرد: ما یک وظیفه داریم که در خدمت مردم برای حل مشکلات و توسعه استان در تمام ابعاد باشیم.
وزیر کشور به نرخ پایین رشد جمعیت در گیلان اشاره و با بیان اینکه اعمال سیاست‌های تشویقی برای زاد و ولد از جمله وظایف استاندار گیلان است، افزود: بزرگترین خطر فعلی همین بحث جمعیت بوده زیرا اقتصاد قابل حل است.
وی تأکید کرد: اگر نرخ جمعیت از حدی پایین‌تر باشد دیگر قابل حل نیست و استاندار جدید باید با استفاده از ظرفیت‌های بومی در این راستا تلاش کند.