آوای بیستون، گروه استان‌ها -رضا اکبری: آوای بیستون پیش از برگزاری پانزدهمین سفر هیئت دولت به گیلان در قالب سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح مهمترین مشکلات و مسائل گیلان، زمینه‌های مطالبات و خواسته‌های مردم از رئیس جمهور منتخبشان را فراهم کرد و در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات […]

آوای بیستون، گروه استان‌ها -رضا اکبری: آوای بیستون پیش از برگزاری پانزدهمین سفر هیئت دولت به گیلان در قالب سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح مهمترین مشکلات و مسائل گیلان، زمینه‌های مطالبات و خواسته‌های مردم از رئیس جمهور منتخبشان را فراهم کرد و در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، راه‌های مواصلاتی، حمل و نقل ترکیبی و اقتصاد دریا محور و حریم تالاب و دریا مورد توجه قرار گرفته و به عنوان مطالبات مردم گیلان از رئیس جمهور منتشر شد تا زمینه توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.
اکنون با پایان یافتن سفر هیئت دولت به گیلان، جمع‌بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت اما آوای بیستون گیلان، همچنان مطالبه گرانه با بررسی و جمع‌بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت‌های نظام مسائل استان خواسته‌های مردم را مورد پیگیری قرار می‌دهد.
حجت الاسلام رئیسی در رأس هیئت دولت روز جمعه در حالی میهمان مردم گیلان شد که در این سفر یک روزه وزرای کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ارتباطات و فناوری و برخی معاونین وی را همراهی می‌کردند و به عنوان نمایندگان رئیس جمهور با حضور در شهرهای رشت، لاهیجان، رودسر، لنگرود، املش، انزلی، تالش، رضوانشهر و آستارا، صومعه سرا، فومن و شفت، آستانه اشرفیه، رودبار و سیاهکل، ماسال پیگیری برای رفع موضوع پسماند، آب شرب و اشتغال، کشاورزی و صنایع در استان را عهده دار شده و حجت الاسلام رئیسی نیز شخصاً از روند پیشرفت پروژه راه آهن رشت به کاسپین به عنوان استراتژیک ترین پروژه عمرانی گیلان و همچنین آلودگی رودخانه‌های گوهر رود و زرچوب و وضعیت کارخانه‌های تعطیل همانند پوشش بازدید کرد.
در سفر هیئت دولت به گیلان ۷,۰۰۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش بهداشت و درمان، دو هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل پروژه‌های راه در گیلان، ۱۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل ورزشگاه‌های تختی انزلی و پوریای ولی تالش، هزار ۶۰۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی استان و دو هزار میلیارد تومان برای بخش صنعت و معدن گیلان و ۵۰ میلیارد تومان هم برای توسعه فعالیت‌های زنان گیلان در بخش مشاغل خرد مصوب شد.

تصویب هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی از تصویب بیش از هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار در این سفر برای حوزه کشاورزی گیلان خبر داد و گفت: ۷۵ میلیارد تومان برای نوسازی و جوانسازی باغات چای، ۵۰ میلیارد تومان برای حمایت از توسعه این باغات، در بخش استخرهای ذخیره آب، شبکه‌های آبیاری زهکشی و بهسازی آب بندان ها ۳۱۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و برای راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی تولید کیوی و فندق مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
سید محمد جواد ساداتی نژاد همچنین از اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار در بخش مبارزه با آفات مرکبات، ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز مزارع ماهی، ۱۰ میلیارد تومان تجهیز یگان حفاظت، ۳۰ میلیارد تومان حفظ و نگهداری جنگل، برای زیرساخت‌های حوزه کشاورزی در شهرک‌های کشاورزی ۴۰ میلیارد تومان، آبخیزداری استان ۴۰ میلیارد تومان و توسعه باغات مرکبات ۵۰ میلیارد تومان، دو ایستگاه پمپاژ در مناطق مختلف استان ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این سفر خبر داد.
وی خودکفایی در تولید برنج را اولویت دولت سیزدهم دانست و با اشاره به انعقاد قرارداد میان جهاد کشاورزی و قرارگاه سازندگی خاتم برای افزایش تولید برنج گفت: از محل تهاتر نفت سه میلیارد دلار یا مبلغی بیش از ۹۰ یا ۱۰۰ میلیارد تومان برای این منظور طی ۵ سال هزینه شود که در این زمینه توافقات اولیه انجام شده و در این سفر ۷۰۰ میلیارد تومان برای این کار گذاشته شده است.

تخصیص ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه برای دو ورزشگاه انزلی و پوریای ولی تالش
وزیر ورزش و جوانان در حاشیه بازدیدهای خود از ورزشگاه تخت انزلی و پوریای ولی شهرستان تالش به ترتیب ۳۰ و ۱۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی این دو ورزشگاه اختصاص داده است.
البته یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن اشاره کرد این است که با وجود حضور دو تیم شهر رشت یعنی سپیدرود و داماش در لیگ‌های فوتبال ایران و وضعیت بد ورزشگاه عضدی رشت و نیمه تمام ماندن طرح بازسازی این ورزشگاه در چند سال گذشته و گلایه ورزش دوستان گیلانی بازدید از این ورزشگاه در برنامه وزیر ورزش قرار نگرفته و حتی در جلسات برگزار شده هیچ صحبتی از اختصاص اعتبار برای تکمیل این ورزشگاه به میان نیامده است.

تصویب ۲۱۷۶ اعتبار در حوزه راه‌های گیلان
وزیر راه و شهر سازی نیز بعد از بازدید از طرح‌های شهرستان انزلی با اشاره به تخصیص اعتبار دو هزار و ۱۷۶ میلیارد تومانی اعتبار برای راه‌های گیلان، اظهار کرد: ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح راه آهن رشت – انزلی و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۱ کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین – رشت نیز جز مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.
وزیر راه و شهر سازی همچنین با اشاره به ثبت نام ۹۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد: ۴۴۳ هکتار برای ۴۴ هزار و ۳۰۰ واحد پیش‌بینی و شناسایی شده که تا کنون ۱۰۸ هکتار زمین برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد تأمین شده و با توجه به اینکه نیاز واحد مسکونی استان گیلان برای یکسال ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد است تلاش می‌شود طی چهار سال تعداد ۹۰ هزار واحد مسکونی تأمین و نیاز استان رفع شود.
همچنین با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مجتمع بندری انزلی ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه سازمان بنادر و دریانوردی نیز برای توسعه زیرساخت‌های بندری در انزلی اختصاص یافت که ۲۵۰ میلیارد آن مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش زیر ساخت‌های این سازمان است.
رئیس سازمان محیط زیست هم که نماینده معین رئیس جمهور در انزلی بود به ارتقای تالاب انزلی به یک تالاب بین المللی به عنوان اولویت‌های کاری دولت سیزدهم اشاره کرد و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در لنگرود با اشاره به اینکه دو هزار پروژه بر زمین مانده، متوسط زمان اتمام هر پروژه را ۱۷ سال دانست.معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از سد مخزنی دیورش رودبار قول مساعدت برای صدور مجوز ماده ۲۳ تصفیه‌خانه و خط انتقال آب سد دیورش به شهرستان رودبار و روستاهای همجوار از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور را داد و وزیر کشور نیز بزرگترین معضل گیلان را مساله پسماند در منطقه سراوان رشت دانست و تاکید کرد که برای حل مشکلات گیلان به ویژه شهرستان رشت باید از نیروهای جهادی و ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود.

بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه بیمارستان‌های فرسوده
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سفر هیئت دولت به گیلان از تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه بیمارستان‌های فرسوده پورسینا، شفا و رازی در گیلان خبر داد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز از تصویب ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای زنان سرپرست خانوار گیلان در مشاغل خرد خبر داد و تاکید کرد که این اعتبار باید در بخش‌های کشاورزی و تعاونی‌ها با نگاه عادلانه توزیع شود.
وزیر صمت هم با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور اعتبارات خوبی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گیلان پیش بینی شده به ۱۶ پروژه نیمه تمام صنعتی در گیلان اشاره و از تصویب دو هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای تکمیل این طرح‌ها در این سفر خبر داد.

دستور آزاد سازی سواحل توسط دستگاه‌های دولتی
از مهم‌ترین مصوبات سفر روز جمعه رئیس جمهور و هیئت دولت به استان گیلان می‌توان به دستور آزاد سازی سواحل توسط دستگاه‌های اجرایی و مکلف کردن استاندار گیلان به تشکیل کارگروهی در این زمینه اشاره و همچنین حجت الاسلام رئیسی طی دستوری فوری و بدون استثنا که از سوی غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر وی به اعضای هیئت دولت ابلاغ شده، تاکید کرد: «کلیه دستگاه‌های دولتی موظفند نسبت به آزادسازی، مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی (حداقل ۶۰ متر از ساحل) اقدام کنند.»
در ادامه این نامه تاکید شده که با فوریت و ظرف حداکثر ۲۰ روز هر یک از دستگاه‌های دولتی که تصرفاتی در مناطق ساحلی دارند، اقدام لازم و معمول و نتیجه را برای استحضار به دفتر رئیس جمهور اعلام کنند.
تشکیل کارگروهی برای ساماندهی وضعیت دو رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت نیز از دیگر مصوبات مهم سفر حجت الاسلام رئیسی به استان گیلان بوده است. که روز گذشته هر دو کارگروه توسط استاندار گیلان تشکیل و برنامه ریزی برای اقدامات بعدی در این کارگروه‌ها انجام شد.
لازم به ذکر است مجموع مصوبات اعلام شده از سوی وزرا در سفر روز جمعه رئیس جمهور به استان گیلان بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برای کشاورزی، راه و شهرسازی، امور زنان و خانواده، بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، زیرساخت‌های بندری و ورزش بوده است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد و در هنوز درباره ساماندهی وضعیت تالاب انزلی، رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود، ورزشگاه‌های عضدی و سردارجنگل اعتباری اختصاص نیافته است.
آوای بیستون در استان گیلان همانند قبل از سفر حجت الاسلام رئیسی و هیئت دولت به استان گیلان وظیفه خود می‌داند تا هر کدام از این بخش‌ها را تا رسیدن به حصول نتیجه پیگیری کند.