به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: لایحه بودجه به موجب قانون اساسی از جمله مواردی است که ابتکار آن باید از دولت آغاز شود، مجلس حق ارائه و تقدیم طرح با ملاحظه قانون اساسی در همه امور کشور را […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: لایحه بودجه به موجب قانون اساسی از جمله مواردی است که ابتکار آن باید از دولت آغاز شود، مجلس حق ارائه و تقدیم طرح با ملاحظه قانون اساسی در همه امور کشور را دارد اما قانون اساسی ابتکار تقدیم لایحه را به دولت داده است و جایی که نمایندگان مجلس طرح تهیه نمی‌کنند، لایحه بودجه است.
امیری گفت: لایحه بودجه قبل از موعد قانونی تقدیم مجلس شد و سپس دستوری از سوی رهبر انقلاب راجع به درآمدها و هزینه‌ها واصل شد که دولت موارد مدنظر مقام معظم رهبری را طی نامه‌ای که رئیس‌جمهور به رئیس مجلس نوشتند، قبول کردند و قرار شد موارد مد نظر ایشان در مجلس انجام بگیرد.
وی افزود: من از اعضای کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنم که کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کردند و الان لایحه در حال سیر مراحل قانونی است.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: نمایندگان مجلس حق ارائه پیشنهاد برای بودجه را دارند و لایحه بودجه کار مشترکی بین دولت و مجلس است، بنابراین دولت لایحه را به مجلس تقدیم می‌کند. امیدواریم لایحه بودجه با تفاهم و درک مشترک از مسائل کشور به سرانجام برسد.
امیری گفت: در سال‌های گذاشته پیشنهادات نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه کم نبوده است، اما تعداد زیادی از این پیشنهادات با اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی مطابقت نداشته و مورد قبول صحن علنی و جمیع نمایندگان قرار نگرفته است. درصد پیشنهادات نمایندگان که در سال‌های گذشته در لایحه بودجه بعنوان قانون مصوب شده است، زیاد نیست.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: توصیه رئیس جمهور این است که دولت با حضور فعال در کمیسیون‌های تخصصی، تلفیق و صحن مجلس بتواند نظرات دولت و مجلس را به هم نزدیک کند تا لایحه بودجه ۱۴۰۰ دریک بازه زمانی مناسبی به تائید شورای نگهبان برسد و دولت هم بتواند آئین نامه‌های اجرایی آن را تصویب و ابلاغ کند.
ادامه دارد…