آوای بیستون، گروه استان‌ها: سهام عدالت در سطح استان سمنان نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر خواهان دارد اما بررسی‌های میدانی خبرنگار آوای بیستون نشان می‌دهد که درصد بالایی از آنها اصلاً نمی‌دانند که دولت قرار است چه برنامه‌ای برای سهام عدالت شأن داشته باشد و حتی سودی که به آن تعلق می‌گیرد چقدر است. افزایش […]

آوای بیستون، گروه استان‌ها: سهام عدالت در سطح استان سمنان نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر خواهان دارد اما بررسی‌های میدانی خبرنگار آوای بیستون نشان می‌دهد که درصد بالایی از آنها اصلاً نمی‌دانند که دولت قرار است چه برنامه‌ای برای سهام عدالت شأن داشته باشد و حتی سودی که به آن تعلق می‌گیرد چقدر است.

افزایش ده میلیون تومانی سهام عدالت، سهام عدالت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد و… تیتر اخباری هستند که مردم روز به روز آنها را می‌شنوند اما به زبان ساده از آن سر در نمی‌آوردند و علت اصلی آن می‌تواند در دو مقوله باشد نخست بی برنامه بودن دولت در پذیره نویسی و عرضه آنکه هر روز یک برنامه‌ای ارائه شد و این امر حتی به بورس هم لطمه زد و دوم عدم آگاهی رسانی درست درباره سهام عدالت که باعث شد مردم درگیر اصطلاحاتی مانند پذیره، کد پیامکی، ثبت نام سجام و… شوند.

اظهارنظرهای متفاوت

یک شهروند استان سمنان درباره سهام عدالت، می‌گوید: چیزی که مردم امروز درباره سهام عدالت نمی‌دانند این است که بالاخره این سهام چطور می‌توان فروخت یک روز صحبت از سجام می‌شود و ما کد بورسی می‌گیریم تا سهام را بفروشیم اما چرا هنوز سهام آزاد سازی نشده دولت مدام صحبت از گران شدن سهام عدالت و مبالغ بالا می‌زند؟

محمد بنی‌هاشمی با بیان اینکه وقتی سهام عدالت فقط در اسم به نام مردم است و اختیار آن را ندارند اولاً چرا نام آن را عدالت گذاشته‌اند و ثانیاً چرا هر روز درباره قیمت آن صحبت می‌کنند تا مردم بیشتر سردرگم شوند؟ چیزی که دولت نمی‌داند این است که مردم با همین اخبار و آماری که مدام در اظهارنظرهای نقیض مسئولان دولتی دیده می‌شود، زندگی شأن را ساخته و برنامه ریخته‌اند و روز به روز ناامید می‌شوند.

وی با بیان اینکه آزاد سازی سهام عدالت هم با مشکلاتی همراه بود، بیان کرد: من خودم از کسانی بودم که قصد فروش ۳۰ درصد نخست سهام را داشتم زیرا مشکلاتی مالی آن زمان مرا احاطه کرده بود اما از طرفی روز به روز اعلام می‌شد که سهام بالا رفته است و ما به پول خودمان نرسیدیم از طرفی هم حس بد ضرر کنار گوشمان احساس می‌شد یعنی هم به پولمان نرسیدیم و هم ضرر کردیم!

انتقاد از شرایط عرضه سهام

کسانی که درخواست فروش ۳۰ درصد سهام عدالت را داده‌اند با توجه به اینکه نیاز مالی دارند و از طرفی می‌بینند ارزش سهام آنها افزایش می‌یابد، هم به پول خود نرسیده و هم احساس می‌کنند دچار زیان شده‌اند و هیچ‌کس پاسخگوی این افراد نیست و آنها به ناچار به شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستان مراجعه می‌کنند.

دیگر انتقادی که عمده مردم استان سمنان به آن دارند و این را می‌توان از لابلای حرف‌هایشان شنید ماجرای عجیب شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت در استان است. رضا حافظی از دیگر شهروندان استان سمنان با بیان اینکه این شرکت در استان آنقدر دیر باز شد که مردم ضرر کردند، تاکید کرد: اگر قرار بود که در روش مستقیم مردم به کارگزاری‌ها مراجعه کنند چرا از همان ابتدا اعلام نکردند که قرار است شرکتی هم به نام سرمایه گذاری سهام عدالت در استان پدید بیاید؟

حافظی با بیان اینکه مسئولان هرگز توضیح نداده‌اند که چرا شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت را راه اندازی نمی‌کنند، بیان کرد: اقوام ما در استان‌های دیگر همگی در شرکت هستند و به خصوص برای کسانی که روش غیرمستقیم را برای فروش سهام خود دارند، همه چیز بهتر شده است یعنی مردم می‌دانند که شرکتی وجود دارد و می‌توانند بعد از حضور سهام را دریافت و عضو سهام داری همین شرکت نیز شوند اما اینجا احساس سرخوردگی به آدم دست می‌دهد و مدام احساس می‌کنیم چه در روش مستقیم و چه غیر مستقیم ضرر کرده‌ایم.

تکلیف روشن نیست

مشکلی که مردم اعلام کرده‌اند این است که با وجود اینکه ارزش سهام عدالت آنها بالای ۱۵ میلیون تومان شده، برای عرضه ۳۰ درصد سهام خود که به ارزش بالای ۴٫۵ میلیون تومان دارد، به برخی بانک‌ها و کارگزاری‌ها مراجعه کردند که در سه مرحله در مجموع بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند و امروز تکلیف سهام خود را نمی‌دانند.

دیگر شهروند با بیان اینکه سودی که به ما در مرحله واگذاری ۳۰ درصد اولیه سهام دادند با آنچه اعلام می‌کردند قابل مقایسه نبود از سوی دیگر تلفنی که برای سهام عدالت اختصاص داده‌اند هیچ وقت جوابگوی درست ما نیست و کارگزاری‌ها هم وقتی برای مشاوره به آنها مراجعه می‌شود هیچ اطلاعات دقیقی ندارند انگار سهام عدالت پدیده‌ای است که از کره مریخ آمده است.

حنانه محمدی نیا با بیان اینکه مسئولان آنقدر روش‌های عجیب و مدل‌های مختلف برای سهام عدالت در نظر گرفتند که مردم سردرگم شدند، بیان کرد: اگر قرار است تکلیف سهام به دست مردم باشد چرا ۳۰ درصد، سجام و… را مطرح می‌کنند اما اگر قرار است تکلیف به دست دولت باشد پس چرا فروش واگذاری آن را نیز خودشان بر عهده نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه عدم واریز وجه حاصل از فروش سهام برای ما مشکلاتی پدید آورد، تاکید کرد: استرس شدیدی برای این داشتیم که شاید پول به ما اصلاً پرداخت نشود از سوی دیگر ما هم ۳۰ درصد سهام مان را از دست دادیم و هم ضرر کردیم که اگر به گذشته بر می‌گشتیم اصلاً چنین کاری نمی‌کردیم.

تشکیل شرکت سهام داران استانی

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان درباره ابهامات مرتبط با سهام عدالت با بیان اینکه تشکیل شرکت استانی سرمایه گذاری سهام عدالت فقط در چند استان محدود باقی مانده که متأسفانه سمنان هم یکی از آنها است، بیان کرد: استان‌های دیگر مراحل نهایی برای پذیرش در بازار بورس را هم پشت سر گذاشته‌اند که البته یکی از دلایل تأخیر در استان سمنان، غیراستاندارد بودن شرکت محسوب می‌شد زیرا شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت می‌بایست شفاف باشد.

امیر خلیلی خواه با بیان اینکه عدم حسابرسی شفاف یکی از مشکلات مهم این شرکت بوده است، تاکید کرد: در صورت‌های مالی شرکت‌های استان مشکلاتی نیز وجود داشت که باید برطرف شوند و هر چه زودتر شاهد بازگشایی شرکت باشیم زیرا تا زمانی که شرکت راه اندازی نشود امکان پرداخت سود سهام و یا خرید و فروش آن نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد در استان، سهام عدالت دارند، افزود: ۳۹۲ هزار نفر سهام دار سهام عدالت در استان وجود دارد که ۲۲۰ هزار نفر از آنها روش غیر مستقیم و ۱۷۲ هزار نفر روش مستقیم را برای عرضه سهام خود را در دور نخست انتخاب کردند.

مردم زودتر ثبت نام کنند

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان با بیان اینکه سهامداران سهام عدالت در استان برای دریافت کد بورسی اقدام کنند تا بتوان هرچه سریع‌تر مجمع برگزار شود، تاکید کرد: برگزاری مجمع به صورت غیرحضوری و از طریق ثبت نام سهامداران سهام عدالت در سامانه‌های برخط، تقسیم سود و مابقی روال، نیاز امروز شرکت سرمایه گذاری استانی در سهام عدالت استان سمنان است از سوی دیگر طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری حدود ۴۷ هزار نفر از کسانی که سهامداری غیرمستقیم را انتخاب کردند در سامانه سجام ثبت نام و نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کردند که هنوز تا ثبت نام ۵۱ درصد سهام داران در سامانه سجام فاصله زیادی در استان داریم.

خلیلی خواه با بیان اینکه اطلاع رسانی به مردم می‌تواند کمک کند تا سهام داران هر چه زودتر ثبت نام خود را کامل کنند، ابراز کرد: با دریافت کد بورسی سهامداران، می‌توانند در مجامع شرکت‌های بورسی حضور یافته و سود خود را دریافت کنند از سوی دیگر ۱۴ کارگزاری و شش بانک هم به صورت مجازی هویت نگاری و سجام را برای سهام داران انجام می‌دهند و در واقع کار بسیار دشواری نیست اما باید به مردم درباره این سهام اطلاع رسانی کرد.

وی با بیان اینکه سهام موجود در پرتفوی سهامداران عدالت از ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی است که عمدتاً از شرکت‌های سود دهنده و موفق در بازار سرمایه هستند، تاکید کرد: امروز به واقع تکلیف سهام در دست مردم است که بیایند حضور پیدا کنند، شرایط بورسی شدن را فراهم کنند تا بتوانند شرکت سهامداران را گشایش و به مسائل مرتبط با شرکت رسیدگی کنند.

توپ را در زمین مردم نیندازید

ابتدای دی ماه ۹۹ اعلام شد که سهام‌داران سهام عدالت در استان سمنان برای نام‌نویسی در سامانه سجام یک هفته دیگر مهلت دارد اما بازهم این زمان تمدید شد و آنطور که کارشناس اقتصادی به خبرنگار آوای بیستون، می‌گوید: اگر ده بار دیگر هم این مهلت تمدید شود بازهم کسی ثبت نام نخواهد کرد.

غلامرضا نیک خو با بیان اینکه از اساس دولت سهام عدالت را خراب کرد و حالا توپ را در زمین مردم می‌اندازد که شما چرا ثبت نام سجام نمی‌کنید، می‌گوید: دولت اعلام کرد که به مردم سهام می‌دهد اما مردم وقتی سهام را دریافت کردند دیدند که اختیار هیچ چیزش را ندارند و فقط تصمیم گیرند نحوه واگذاری ۳۰ درصد از سهام خود هستند و آن هم با جملات ثقیل و دشواری مانند سجام، کد بورسی، مجمع شرکت استانی سهام عدالت و… که باعث شد قید همه چیز را بزنند.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ سهام در بورس دیگر عاملی بود که مردم دست به سهام خود نزدند، بیان داشت: مردم به دلیل عدم شفافیت و بی برنامه بودن دولت در زمینه سهام عدالت فکر می‌کنند با دریافت کد بورسی و سجام دولت می‌تواند سهام شأن را بفروشد در نتیجه از آنجا که تجربه نامناسب ۳۰ درصد فروش سهام اولیه را توسط برخی مردم دیده‌اند، هرگز این کار را نمی‌کنند.

عملکرد غیر شفاف

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت آنقدر در زمینه سهام عدالت غیر شفاف بود و غیر کارشناسی عمل کرد که حتی بورس را هم بر هم ریخت، ابراز داشت: من معتقد هستم که یکی از دلایل برهم خوردگی و تلاطم شدید بورس همین سهام عدالت و نحوه عرضه آن و سوددهی‌اش در کنار مسائلی مانند اظهارنظرهای عجیب و غریب مسئولان، نداشتن برنامه درست و… است که سبب سردرگمی مردم نیز شد.

نیکخو با بیان اینکه عامل دیگر عدم اقبال سهام عدالت از سوی مردم، بی اعتمادی به دولت و سیاست‌های اقتصادی است، ابراز داشت: مردم با چشم دیده‌اند که هر لحظه یک اظهار نظر درباره سهام عدالت، بورس، شرایط اقتصادی و… می‌شود که هیچ تأثیری هم در زندگی معیشتی آنها ندارد در نتیجه مسئولان استان سمنان بد نیست به این سوال پاسخ دهند که دولت چه کاری برای مردم کرده که امروز مردم به محض اعلام دولت درباره یک کار هرچند ساده شبیه سجام، به سرعت در میدان باشند؟

وی با بیان اینکه تنها راه نجات سهام عدالت این است که خود دولت کار را به دست گرفته و برای همه کد بورسی صادر کند، بیان کرد: به نظر بنده دولت یکجا تمام سهام عدالت مردم را آزاد کرده و در بورس وارد کند تا یک بار برای همیشه بساط این سهام عدالت جمع شود تا هم دولت که معلوم است سهام نگهدار نیست و آن را در دخالت‌های بی جا در بورس مانند نرخ گذاری تکلیفی فولاد نشان داد راحت شود و هم مردم.

تعیین تکلیف شرکت استانی

شرایط سهام عدالت در استان سمنان تا آنجا صدای مردم را درآورد که مسئولان ارشد استانی هم حتی به این موضوع ورود کرده و از دستگاه قضائی خواستند تا به کمکشان بیاید معروف‌ترین این اظهار نظرها را هم استاندار سمنان در نشست توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی استان سمنان که چندی پیش در استانداری تشکیل جلسه داد، بیان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان در کمترین زمان، صورت حساب مالی و دیگر تعهدات خود را عملیاتی کند از سوی دیگر مشکلات شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان پیچیده است و تأخیر زیادی تاکنون از سوی این شرکت در ارائه صورت حساب مالی شده است.

علیرضا آشناگر با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌منظور تسریع در عضویت افراد دارای سهام عدالت در استان سمنان در سامانه سجام اقدام کنند، ابراز کرد: با دریافت کد سجام از سوی دارندگان سهام عدالت در استان و با حد نصاب رسیدن بالای ۵۰ درصد تعداد افراد دارای کد سجام، در برگزاری مجمع الکترونیکی و غیرحضوری شرکت سرمایه گذاری استانی برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره تسریع می‌شود. دادستانی در صورت ادامه تأخیر در ارائه صورت حساب مالی از سوی هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان، ورود خواهد کرد.

علیرضا شریفی نژاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز خواستار همراهی بیشتر رسانه‌ها برای اطلاع رسانی سهام عدالت شد و گفت: تا اواخر دیماه ۹۹ ثبت‌نام بیش بر ۳۰ درصد سهامداران شرکت سهام عدالت استان در سجام تاکنون به ثبت رسیده اما الزام است تا باز هم با اطلاع رسانی بهتر و دقیق بتوانیم این میزان را ارتقا ببخشیم تا همه از اهمیت سجام مطلع شوند.

این اظهار نظر نشان می‌دهد که مشکلات در درون شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان سمنان که در زمره شرکت‌های استانی است هنوز نتوانسته مشکلاتش را به صورت کامل حل کند، زیاد است لذا مردم چطور می‌بایست به این شرکت اعتماد کنند؟ به نظر می‌رسد استان سمنان نیازمند یک عزم جدی در تعیین تکلیف شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت و اطلاع رسانی به مردم درباره آن به شکل شفاف است تا بخشی از مشکلات سهام در استان رفع و مردم دوباره به دولت اعتماد کنند.