به گزارش آوای بیستون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، تالاب ها در زمره ارزشمندترین زیست بوم های کشور به شمار می روند، زیستگاه های حیاتی و متنوعی که نقش مهمی در بقای گونه های بیشمار گیاهی و جانوری وابسته به خود دارند. عدم مدیریت صحیح تالاب ها ایجاد بحران های جدی […]

به گزارش آوای بیستون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، تالاب ها در زمره ارزشمندترین زیست بوم های کشور به شمار می روند، زیستگاه های حیاتی و متنوعی که نقش مهمی در بقای گونه های بیشمار گیاهی و جانوری وابسته به خود دارند. عدم مدیریت صحیح تالاب ها ایجاد بحران های جدی نظیر پدیده ریزگردها، آلودگی هوا، کم آبی و برهم خوردن تعادل بوم شناختی را به همراه دارد. همچنین تبدیل تالاب ها به سایر کاربری ها نظیر کشاورزی، حمل و نقل و زهکشی و خشکاندن آن ها برای توسعه اراضی زراعی، مسکونی و صنعتی بدون ارزیابی دقیق آثار از دلایل ایجاد این بحران هاست.
باتوجه به اینکه سطح وسیعی از ایران را مناطق بیابانی و نیمه بیابانی فراگرفته است، ‌اکنون که کشور بیشتر با تغییرات اقلیمی و بحران آب روبرو است، اهمیت و کارکرد تالاب‌ها بیش از پیش نمایان شده ‌است. علاوه بر خشکسالی، بیشترین خسارات وارد بر تالاب‌های کشور عدم مدیریت مناسب آن ها است. همچنین در موارد بسیاری فقدان اطلاعات پایه‌ای از جمله مواردی است که توانایی ما را از شناخت محیط‌زیست تالابی و مدیریت صحیح آن باز می‌دارد.
بنابراین باتوجه به اهمیت اقتصادی ، اجتماعی و اکولوژیکی و لزوم حفاظت از تالاب ها قانون «حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ تصویب و احکام اجرایی آن به آیین نامه اجرایی محول شد. در همین راستا و در همان سال، آئین ‌نامه اجرایی «جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل‌ جبران تالاب ها» به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیئت دولت رسید.
در ادامه و نظر به ابهاماتی که در تعاریف، محاسبات خسارات و نحوه تفکیک بهره برداری خردمندانه از تخریب تالاب مطرح بود، پیشنهاد اصلاح آیین نامه مذکور، مطرح و به تصویب ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور رسید. درحال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست متن پیش نویس مربوط به اصلاحیه آیین نامه مورد اشاره را به هیئت دولت ارائه نموده است.
گفتنی است، این متن پیشنهادی مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور زیرینایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت طی می کند.