به گزارش خبرنگار آوای بیستون، علی بهادری جهرمی پیش از ظهر امروز دوشنبه در دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: حجم نقدینگی در سال ۱۴۰۰ مبلغ چهار هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود یعنی یک بمب و بهمن نقدینگی؛ این نتیجه ۱۰ سال اعتماد به غرب و معطل نگه داشتن […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، علی بهادری جهرمی پیش از ظهر امروز دوشنبه در دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: حجم نقدینگی در سال ۱۴۰۰ مبلغ چهار هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود یعنی یک بمب و بهمن نقدینگی؛ این نتیجه ۱۰ سال اعتماد به غرب و معطل نگه داشتن کشور به غرب بود.
وی افزود: شاخص‌های اقتصادی بانک مرکزی در دولت یازدهم و دوازدهم اعلام می‌کند تورم و خلق پول در ۱۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.
بهادری جهرمی بیان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هزینه‌های جاری تقریباً دو برابر شد. به رغم اینکه حدود ۱۴ درصد بودجه کشور به آموزش و پرورش تزریق می‌شود اما هزینه و اعتبار به امور پرورشی نمی‌رسد و دلیل این است که ما در سیاست‌گذاری مالی علی‌رغم اینکه پول نداشتیم در هزینه جاری افزایش داشتیم؛ یعنی اضافه شدن بدهی روی بدهی و در این روال ناکارآمد مسیری جز خلق تورم باقی نماند.
سخنگوی دولت ادامه داد: دولت باید سال‌ها تلاش کند تا شر بهمن نقدینگی را از دلار و بورس و سکه و ارز و اقتصاد کشور کم کند.
وی با اشاره به اینکه دشمن با تحریم‌های فلج کننده به دنبال ضربه زدن به اقتصاد بود تا ایمان مردم به رشد و آینده روشن را زیر سوال ببرد، تصریح کرد: برخی از مقامات داخلی ما لبه دوم این قیچی تحریم شدند و اعلام کردند ما توان پیش بردن کاری را نداریم فقط می‌توانیم آبگوشت بزباش تولید کنیم.
سخنگوی دولت گفت: در زمان شاه نیز نخست وزیر وقت در مجلس گفت ما توانایی ساخت آفتابه گلی را هم نداریم.
وی عنوان کرد: دولت سیزدهم سعی کرد هزینه‌های جاری را کنترل کند؛ به رغم اینکه بودجه عمومی حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده بود اما دولت هزینه جاری را حدود ۲۵ درصد افزایش داد، یعنی خرج خود را ۱۵ درصد کمتر کرد.
بهادری جهرمی درباره طرح مولدسازی نیز اظهار کرد: هفت تا هشت سال است که در قوانین بودجه سنواتی، حکمی می‌آید که اموال راکد و ناکارآمد را دولت‌ها در ازای خرید یا سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کارآمد تبدیل نماید و این سیاست ابداعی این دولت نبوده است.
وی تصریح کرد: در قبل و بعد از انقلاب هر زمانی که نگاه ما نمی‌توانیم و کاری که دشمن بخواهد می‌شود بر کشور حاکم شد، مشکلات اقتصادی پیدا شد. سال ۹۲ حجم نقدینگی کشور ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ به چهار هزار و صد هزار میلیارد تومان رسیده که این نتیجه ۱۰ سال اعتماد به غرب و معطل نگه داشتن کشور برای غرب است.
سخنگوی دولت در واکنش به دانشجویی که مدعی بود فضای کشور بسته است و خواهان آزادی بازداشتی‌های اغتشاشات بود، بیان کرد: عفو عمومی گسترده‌ای که روز گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت گرفت را با اخراج گسترده کارمندان و معلمان بعد از کودتای اخیر در یکی از کشورهای منطقه مقایسه کنید
بهادری جهرمی در مورد کشته سازی ها اغتشاشات اخیر نیز گفت: در تهران در چند دقیقه می‌توانید به محله نیکا شاکرمی برویم و تحقیق کنیم چه مسئله‌ای منجر به مرگ او شده و نیاز نیست که هزاران کیلومتر آن طرف‌تر برویم تا رسانه‌ای که پولش را از دولت سعودی می‌گیرد، چه روایتی از این قضیه به ما ارائه می‌دهد.
وی همچنین عنوان کرد: دولتی که در یک سال و چهار ماه، دو معاون و یک مشاور وزیرش را خودش برکنار می‌کند، نشان داده که هیچ مدیری در برابر تخلف و فساد مصونیت ندارد و هر مدیری تخلف کند، اول خود دولت جلوی او می‌ایستد. دولت پیشگام برخورد با فساد است و دست کسی که گزارشگری فساد کند را می‌بوسد.