به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر پنج‌شنبه در بازدید از پارک علم و فناوری خراسان رضوی که در حاشیه هجدهمین سفر استانی دولت سیزدهم انجام شد، با بیان این‌که آنچه رهبر معظم انقلاب به‌عنوان شعار سال اعلام می‌کنند، نیاز جدی کشور است، اظهار کرد: این نیاز در ابتدای سال به شکل […]

به گزارش خبرنگار آوای بیستون، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر پنج‌شنبه در بازدید از پارک علم و فناوری خراسان رضوی که در حاشیه هجدهمین سفر استانی دولت سیزدهم انجام شد، با بیان این‌که آنچه رهبر معظم انقلاب به‌عنوان شعار سال اعلام می‌کنند، نیاز جدی کشور است، اظهار کرد: این نیاز در ابتدای سال به شکل شعار خودنمایی می‌کند و در واقع دستور کاری برای تمام دستگاه‌های کشور است.

وی، تولید را محوری‌ترین نیاز امروز کشور دانست و ادامه داد: بسیاری از مشکلات ایران نظیر بیکاری با حمایت از تولید برطرف می‌شود و اقتصاد مقاومتی، استقلال سیاسی و اقتصادی در کشور با تولید امکان‌پذیر است.

رئیس جمهور با تأکید بر این‌که عزت ملی در گروی تولید محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: دانایی‌ها باید افزایش یابند تا ثروت و ارزش افزوده تولید شود و اقتصاد بتواند اقتصادی پایدار باشد تا تکانه‌های موجود در منطقه و دنیا تأثیری بر اقتصاد نداشته باشد.

وی با بیان این‌که تولید باید علم‌پایه و دانش‌بنیان شود، تصریح کرد: تکانه‌ها نباید اقتصاد را به نحوی جا به جا کند که فعال اقتصادی احساس بی‌ثباتی کند.

لزوم حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیسی برطرف شدن بسیاری از موانع و مشکلات موجود در کشور را در گروی بکارگیری صحیح ظرفیت‌ها دانست و افزود: اعطای تسهیلات کم‌بهره به شرکت‌ها و حمایت حقوقی، قضائی و مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان باید مورد توجه باشد.

وی بر لزوم تحول در فرآیندها تأکید کرد و با بیان این‌که صدور مجوزها و مکان‌یابی برای شرکت‌های تولیدی علم‌پایه باید تسریع شود، گفت: اموال و املاک بدون استفاده دولتی در استان و کشور باید برای کارهای تولیدی مورد استفاده قرار گیرد که ایجاد اشتغال و رفع دغدغه مردم را در پی دارد.

رئیس جمهور، تحول در فرآیندها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را ضروری دانست و تأکید کرد: فرآیندها در کشور باید نو شود و دستگاه‌های مختلف باید از نوآوران حمایت کنند چنانکه دولت نیز از این مهم حمایت می‌کند.

وی، در اختیار قرار دادن اموال مازاد دولت برای استفاده شرکت‌های اقتصادی دانش‌بنیان را عامل ایجاد استقلال اقتصادی دانست و اضافه کرد: دستگاه‌های دولتی برای واگذاری طرح‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان باید تشویق شوند.

رئیسی در رابطه با وضعیت اقتصادی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: تمرکززدایی کشاورزی و صنایع غذایی از ضرورت‌های خراسان رضوی است زیرا افراد خلاق زیادی در شهرستان‌ها وجود دارند که باید از توان آنان بهره گرفت.

«عدالت» محور تحول در دولت سیزدهم

وی، عدالت را محور تحول در دولت برشمرد و گفت: برای این منظور باید بودجه و امکانات به شکل عادلانه تقسیم شود است که این امر با تکیه بر سند آمایش سرزمینی برای تخصیص بودجه محقق می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در برخی استان‌ها نظیر خراسان رضوی چندین پارک علم و فناوری وجود دارد که باید با یک مرکزیت فعالیت کنند تا ساز و کاری در نوع مدیریت وجود داشته باشد و بتوان امکانات را جذب و به شکل عادلانه توزیع کرد.

وی با باین این‌که صندوق نوآوری باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند، به رابطه تنگاتنگ بین شرکت‌های دانش بنیان و شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: با میدان دادن به جوانان در حوزه‌های مختلف ضرر نخواهیم کرد البته جوانان نیز باید آستانه تحمل را بالا ببرند و نگاه به فرهیختگان نیز به عنوان چراغ راه مورد تاکید است.

رئیسی افزود: با وجود ظرفیت‌های عظیم و فرهیختگان در مشهد و خراسان رضوی، نباید شاهد بیکاری و فقر در این منطقه باشیم؛ بر خلاف آنانی که از ناامیدی دم می‌زنند بسیار به آینده کشور امیدوار هستیم.